Garcinia cambogia owoc - właściwości i dawkowanie. Skutki uboczne garcinia cambogia

Jedni uważają ją za najskuteczniejszy suplement wspomagający odchudzanie, drudzy - określają mianem oszustwa marketingowego. Garcinia cambogia jest rośliną, która budzi żywe emocje nie tylko ze względu na egzotyczną nazwę. Jej owoce kryją w sobie tajemniczy składnik, który hamuje apetyt i przyspiesza proces spalania tłuszczu w organizmie. Z tego względu, suplementy zawierające wyciąg z tropikalnego tamaryndowca stanowią przedmiot pożądania wielu osób walczących o sylwetkę idealną. Gdzie leży prawda? Czy suplementy z garcynią naprawdę działają?



pixabay.compixabay.com

Garcinia cambogia, czyli tamaryndowiec malabarski, jest tropikalną rośliną, która występuje dziko na terenie Indonezji, a na szeroką skalę uprawia się ją w Afryce i Azji. Owoce tego wiecznozielonego drzewa są powszechnie wykorzystywanym w przemyśle surowcem. Przypominają nieco zielone, żółte lub pomarańczowe dynie w wersji mini i zawierają liczne substancje odżywcze. Przede wszystkim jednak – słyną z działania przyspieszającego odchudzanie. Czy rzeczywiście można je traktować jako skuteczny suplement dynamizujący utratę wagi?

Osobliwość wśród cytrusów
Medycyna naturalna od tysięcy lat ceni garcynię kambodżańską ze względu na właściwości przeciwutleniające, łagodzące problemy trawienne, wzmacniające serce i zmniejszające dolegliwości o podłożu reumatycznym. Hindusi uważają tę roślinę za istotny składnik suplementów diety. Istnieje wiele legend związanych z odkryciem odchudzającego działania garcinia cambogia. Według jednej z nich, kwaśne owoce tej rośliny towarzyszyły marynarzom, którzy, przed wiekami, przeprawiali się przez Kanał Sueski. Dzięki wysokiej zawartości witaminy C, miały one chronić załogę statku przed szkorbutem. W trakcie rejsów zaobserwowano jednak, że karmione owocami zwierzęta tracą na wadze. W związku z tym odkryciem, medycy, którzy towarzyszyli marynarzom, postanowili kontynuować na lądzie badania właściwości tej niezwykłej rośliny. Z czasem zaczęli dzielić się z pacjentami swoją wiedzą, przeprowadzając autorskie terapie otyłości. Oficjalnie, jednak, naukowcy zaczęli się interesować wpływem tych owoców na ludzkie zdrowie dopiero w latach 60. XX wieku. W warunkach laboratoryjnych dowiedziono, że garcynia stanowi cenne źródło kwasu hydroksycytrynowego, czyli substancji, która odpowiada za odchudzające działanie tej rośliny. Co ciekawe, pewne stężenie tego składnika można znaleźć również w cytrynach i pomarańczach!
pixabay.com
Źródło potasu, witaminy C i ksantonów
Od momentu publikacji naukowych opracowań dotyczących redukujących otyłość właściwości tamaryndowca malabarskiego, zaczęto wytwarzać różnego rodzaju suplementy diety zawierające ekstrakt z owoców tej rośliny. Mimo że ich najważniejszym składnikiem jest kwas hydroksycytrynowy (HCA), występują w nich jeszcze inne charakterystyczne dla garcyni substancje. Podobnie, jak inne cytrusy, również dyniowate owoce tamaryndowca obfitują w witaminę C. Dzięki swoim przeciwutleniającym właściwościom, chroni ona przed wolnymi rodnikami, a co za tym idzie, obniża ryzyko wystąpienia raka, chorób serca i zapalenia stawów. Znajdziemy w nich również ksantony – niezwykle silne antyoksydanty, które wspomagają działanie kwasu askorbinowego. Innym ważnym składnikiem tej rośliny jest zawarty w jej skórce garcinol. Substancja ta działa leczniczo w przypadku wrzodów żołądka, a także zapobiega biegunkom i innym dolegliwościom ze strony układu pokarmowego. Wyciąg z garcina cambogia jest również cennym źródłem potasu. Konsumenci jednak zwykle korzystają z nutraceutyków na bazie tej rośliny nie ze względu na jej przeciwutleniające i odżywcze działanie, lecz z uwagi na zawartość odchudzającego kwasu hydroksycytrynowego.

Odchudzanie dla opornych?
Badania nad HCA trwają już od ponad 40 lat. Dotychczas, w warunkach laboratoryjnych, nie odnotowano żadnych skutków ubocznych stosowania tego związku. Sporadycznym objawem niepożądanym mogą być jedynie bóle brzucha. Kwas hydroksycytrynowy z reguły zaleca się osobom z nadwagą, jako wsparcie skomponowanej przez specjalistę diety redukcyjnej. Jednakże, mimo istniejących licznych opracowań naukowych na jej temat, substancja to do dziś budzi sporo kontrowersji. Badania dowodzą, że substancja pozyskiwana z owocu tamaryndowca malabarskiego skutecznie zmniejsza apetyt, znacznie usprawnia proces spalania tłuszczów i redukuje poziom „złego” cholesterolu. O wyjątkowości tego składnika stanowi fakt, że działa on na poziomie komórkowym. HCA jest włączany, zamiast kwasu cytrynowego, w mitochondriach, gdzie odbywa się cykl Krebsa. Związek ten usprawnia również przekaz kwasów tłuszczowych do mitochondriów, dzięki czemu tworzą się zawiązki ketonowe, które hamują apetyt. Jednocześnie, pozyskiwany z garcyni ekstrakt, stymuluje wydzielanie serotoniny, hormonu szczęścia, co sprawia, że w trakcie diety redukcyjnej nasze samopoczucie nie ulega obniżeniu.
pixabay.com
Sposób na spalenie tłuszczu i obniżenie cholesterolu
Mimo braku jednoznacznych wyników badań z udziałem ludzi, HCA przypisuje się również wpływ na proces podnoszenia temperatury ciała, dzięki któremu tkanka tłuszczowa spala się szybciej. Naukowcom udało się natomiast dowieść, że związek ten blokuje enzym, który odpowiada za przekształcanie cukrów i skrobi w tłuszcz. W ten sposób, tkanka tłuszczowa przestaje być magazynowana, zaś dostarczane wraz z pożywieniem węglowodany są przez organizm wykorzystywane jako źródło energii. HCA ma również niebagatelny wpływ na proces obniżania poziomu cholesterolu. Przeprowadzony kilka lat temu eksperyment wykazał, że przyjmowanie czystego kwasu hydroksycytrynowego przez okres 2 miesięcy powoduje spadek stężenia cholesterolu aż o 18%, a trójglicerydów o 26%.

Naturalny patent na płaski brzuch?
Co ciekawe, kliniczne badania dowiodły, że ekstrakt z tamaryndowca może redukować masę ciała, nawet jeśli w trakcie kuracji pacjenci nie przestrzegają restrykcyjnej diety z minimum kalorii.  Co więcej, suplement tego rodzaju zmniejsza wchłanianie glukozy, a także poprawia jej metabolizm i obniża stężenie insuliny bezpośrednio po posiłku. Osoby chcące poprawić swoją sylwetkę cenią tę roślinę jednak głównie ze względu na szczególny wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej. Regularne zażywanie suplementów z ekstraktem z garcyni sprawia, że brzuch staje się płaski, a tzw. „boczki” znikają.
pixabay.com
Hit bycia fit czy marketingowa ściema?
Mogłoby się wydawać, że tropikalna roślina o dyniowatych owocach stanowi cudowny sposób na szczupłą sylwetkę. W rzeczywistości jednak, jak w przypadku wielu innych spalaczy tłuszczu, należy zachować bezpieczny umiar i zdrowy rozsądek w trakcie jej stosowania. Zwłaszcza, że, pomimo braku potwierdzonych skutków ubocznych zażywania suplementów z garcinia cambogia, nutraceutyki te mają niemalże tyle samo przeciwników, co zwolenników. Sceptycy zwracają uwagę na fakt, że działanie HAC testowano dotychczas niemal wyłącznie na szczurach, a badania przeprowadzone na ludziach nie dały jeszcze jednoznacznych wyników. Co ciekawe, w 2005 roku w czasopiśmie „Food and Chemical Toxicology” ukazał się artykuł, w którym ujawniono wyniki eksperymentu potwierdzającego, że wysokie dawki ekstraktu tamaryndowca malabarskiego powodują zanik jąder oraz groźne zatrucia u myszy. Z kolei badacze z Centrum Leczenia Otyłości w Nowym Jorku, kilka lat temu przeprowadzili test z grupą pacjentów-ochotników, którego wyniki dają wiele do myślenia. Część z nich stosowała suplement z tamaryndowca, a pozostali placebo. Po zakończeniu eksperymentu nie stwierdzono znaczących różnic w utracie masy ciała tudzież tkanki tłuszczowej w poszczególnych grupach badanych pacjentów. Jakie jest w takim razie prawdopodobieństwo, że ów tropikalny spalacz tłuszczu działa?

Suplementy: uwaga na podróbki!
Amerykańska instytucja o nazwie Food and Drug Administration zalicza garcinia do kategorii bezpieczeństwa GRAS (Generally Recognized as Safe), włączając ją tym samym w poczet suplementów bezpiecznych dla zdrowia. Stosowanie dawek mniejszych niż 2800 mg ekstraktu na dobę nie powinno wywoływać żadnych działań niepożądanych. Jednocześnie specjaliści podkreślają, że preparat ten nie jest wskazany dla kobiet w ciąży, matek karmiących, osób starszych, a także pacjentów cierpiących na demencję, chorobę Alzheimera albo Parkinsona.

Eksperci przestrzegają również przed kupowaniem suplementów z niewiadomego źródła. Z reguły dostępne jedynie w Internecie produkty na bazie garcyni mają sfałszowany skład i znajdują się w nich substancje syntetyczne, które są niebezpieczne dla zdrowia (m.in. pochodna amfetaminy!). Celem nastawionych na zysk producentów-oszustów jest taka modyfikacja składu suplementu, aby, jak najtańszym kosztem, przynosił widoczne efekty przy regularnym stosowaniu. Niestety, samopoczucie i bezpieczeństwo konsumenta odchodzą tutaj na dalszy plan. Ze względu na niezwykłą popularność tego rodzaju spalaczy tłuszczu, trudno dokonać właściwego wyboru w morzu dostępnych ofert. Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest kupowanie preparatów z garcinia cambogia wyłącznie w stacjonarnych aptekach i zadawanie szczegółowych pytań farmaceucie, dotyczących pochodzenia produktu i opinii innych pacjentów.
pixabay.com
Jak stosować garcynię?
Z reguły, garcinia cambogia występuje na rynku w formie kapsułek. Produkty mogą różnić się między sobą zawartością ekstraktu w porcji. Jeżeli jest ona niższa niż 50 %, skuteczność suplementu jest zazwyczaj bardzo znikoma. Aby kuracja z udziałem preparatów na bazie garcyni przyniosła jak najlepsze efekty, poza odpowiednim dawkowaniem, należy przestrzegać pewnych zasad dotyczących sposobu ich przyjmowania. Zaleca się stosowanie od 500 mg do 1000 mg ekstraktu z owoców tej rośliny 3 razy dziennie – najlepiej ok. 30 minut przed posiłkiem. Dzięki temu zjemy mniej i szybciej osiągniemy poczucie sytości, gdyż suplement złagodzi nasz „wilczy” apetyt. 

Czy warto?
Biorąc pod uwagę opinie zarówno zwolenników, jak i przeciwników stosowania spalaczy tłuszczu pokroju garcinia cambogia, można wysnuć wniosek, że suplementy tego rodzaju stanowią jedynie wsparcie ustalonej ze specjalistą diety redukcyjnej, a nie wyłączny jej element. Aby uniknąć zaburzeń łaknienia albo uzależnienia od preparatu, którego zadaniem jest redukcja tkanki tłuszczowej, należy stosować go pod czujnym okiem dietetyka albo zaufanego naturoterapeuty. Mimo że w sieci można natrafić na wiele pozytywnych opinii pacjentów, którzy poprawili swoją sylwetkę dzięki naturalnej suplementacji preparatami na bazie tamaryndowca, warto jest wykazać się zdrowym rozsądkiem i zachować bezpieczny umiar w stosowaniu tego rodzaju suplementów. Przede wszystkim, należy zaopatrzyć się w produkt ze sprawdzonego źródła i przestrzegać zasad dotyczących jego dawkowania oraz sposobu przyjmowania. Składający się w 100% z naturalnych składników suplement, poza zwiększeniem skuteczności diety redukcyjnej, może dodatkowo zasilić nasz organizm w cenne antyoksydanty.
Alicja Chrząszcz

Bibliografia:
Biernat J. Żywienie a uroda, Astrum, Wrocław 2006
www.alivebynature.com [dostęp: 2017-08-06]
www.biohealthprotection.pl [dostęp: 2017-08-06]
www.livestrong.com [dostęp: 2017-08-06]
www.portal.abczdrowie.pl [dostęp: 2017-08-06]
www.sposobyodchudzania.pl [dostęp: 2017-08-06]
www.zdrowie.wp.pl [dostęp: 2017-08-06]
Ocena (3.9) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy