Geranium – właściwości, działanie i zastosowanie geranium

Geranium doniczkowe to wieloletnia roślina o dekoracyjnych listkach i bogatym aromacie. By _Alicja_ via Pixabay CC0 Geranium doniczkowe to wieloletnia roślina o dekoracyjnych listkach i bogatym aromacie. By _Alicja_ via Pixabay CC0

Pachnące cytrusami i różą geranium to jedna z najbardziej popularnych roślin doniczkowych. Geranium  ma wszechstronne właściwości. Jest jak naturalne perfumy dla domu, a do tego jego obecność podnosi jakość powietrza w pomieszczeniach i pomaga się odstresować. Nie ma to jak po męczącym dniu wrócić do domu, w którym zapach geranium wita nas od progu.

Pelargonia pachnąca – pachnidło z Afryki

W języku botaniki geranium to pelargonia pachnąca, zwana też szorstką. Znamy je również jako anginowca lub anginkę, tudzież bodziszkę. Pierzaste, jasnozielone listki geranium wydają bardzo aromatyczną, ożywczą woń owoców cytrusowych z wyczuwalną nutą różanego krzewu. Mają wartość dekoracyjną. Liście oraz łodyżki są pokryte drobnymi włoskami. To właśnie listki stanowią najbardziej interesującą część geranium. Roślina raczej rzadko zakwita, jeśli już to niezbyt gęsto drobnymi kwiatkami w odcieniach różu i czerwieni.

Pelargonia szorstka pochodzi z Afryki Południowej, gdzie urasta do pokaźnych rozmiarów półkrzewu i jest skutecznym orężem do walki z insektami. W takiej formie występuje też w ciepłych obszarach Rosji i w słonecznej Bułgarii. Z kolei zminiaturyzowane doniczkowe geranium to dość pospolity widok w wielu domach na świecie. Powodów popularności tej rośliny jest kilka. Przede wszystkim jest ona łatwo dostępna, bezproblemowa w pielęgnacji i tania. Ponadto roztacza wokół siebie woń, którą my odbieramy jako piękną i świeżą, nie lubią jej za to komary. Geranium ma też kilka zastosowań leczniczych, a to ze względu na właściwości bakteriobójcze, antywirusowe i przeciwgrzybicze. Medycyna ludowa uznaje geranium za skuteczny lek przeciwko wielu infekcjom. Do ich zwalczania stosuje się wywar z liści geranium, olejek geraniowy, ekstrakty czy hydrolat. Profilaktycznie i wspomagająco można popijać również nalewkę z geranium, którą z łatwością da się przyrządzić w domu. Natomiast kilka listków geranium dodanych do herbaty wzbogaci jej walory aromatyczne.

Geranium oczyści powietrze

Powietrze w domu zyska z geranium nie tylko dzięki cytrusowemu aromatowi, jaki roztacza się wokół rośliny. Anginka to także jedna z tych roślin pokojowych, które pośrednio pomagają w oczyszczaniu powietrza poprzez pochłanianie pyłów zawieszonych. Pozwalają na to włoski, którymi pokryte są jej listki i łodygi. Jeśli jednak nasza anginka ma służyć właśnie do tego celu, lepiej nie wykorzystywać jej później do przyrządzania prozdrowotnych mikstur ani dodawać do herbaty.

Uprawa geranium polega na odcięciu od rośliny matecznej odpowiedniej długości pędów i ukorzenieniu ich w wodzie lub glebie, a następnie zasadzeniu. Dominicus Johannes Bergsma [CC BY-SA 3.0], from Wikimedia Commons