Mleko ryżowe ‒ właściwości, skład i zastosowanie mleka ryżowego

Mleko ryżowe jest smaczne i proste w przygotowaniu. Wygląda podobnie jak mleko krowie, jednak zawiera mniej wapnia i białka, a za to więcej węglowodanów i błonnika. Mleko ryżowe nie zawiera laktozy i jest niskotłuszczowe. Czy warto włączyć mleko ryżowe do swojej diety?



Mleko ryżowe bogate jest w witaminy, minerały i błonnik, fot. shutterstockMleko ryżowe bogate jest w witaminy, minerały i błonnik, fot. shutterstock
  1. Mleko ryżowe na zdrowie
  2. Mleko ryżowe dla szczupłej sylwetki
  3. Mleko ryżowe dla ciśnieniowców
  4. Mleko ryżowe z toksycznym arsenem
  5. Mleko ryżowe - pomoże przy biegunce
  6. Kto może spożywać mleko ryżowe?
  7. Mleko ryżowe w kuchni
  8. Przepisy z mlekiem ryzowym
Mleko ryżowe przeważnie wykonywane jest z ryżu brązowego, dodatkowo dosładzane jest cukrem, ksylitolem lub syropem z agawy. W tradycyjnych japońskich przepisach wykonuje się je jedynie na bazie ryżu i wody. Natomiast w sklepie dostaniemy napoje ryżowe w różnych wariantach smakowych, wzbogacane dodatkowo witaminami i solami mineralnymi (wapniem, żelazem, witaminami B3 i B12).

Mleko ryżowe na zdrowie

Skład mleka ryżowego zależy do tego, jakiego ryżu użyjemy. Najwięcej wartości odżywczych ma napój przygotowany na bazie ryżu brązowego, niełuskanego. Chociaż napój na bazie ryżu białego też ma dobry wpływ na nasze zdrowie.

Mleko ryżowe bogate jest w witaminy, minerały i błonnik. Jest jednym z najmniej kalorycznych napojów roślinnych. W porównaniu do mleka krowiego i innych roślinnych substytutów mleka, zawiera niewielką ilość białka – około 0,1 grama na 100 ml. Ubogie jest także w wapń. Za to sporo w nim witamin z grupy B (witamina B1, B2, B3 i B6) i witaminy E.

Witamina B1 (tiamina) wpływa na kondycję wątroby, skóry, włosów i oczu, wspiera nasz system nerwowy i dba o dobre funkcjonowanie mózgu. Witamina B2, jest niezbędna do powstawania czerwonych krwinek i prawidłowego wzrostu, witamina B3 (niacyna) obniża poziom cholesterolu we krwi. Z kolei witamina E, nazywana eliksirem młodości, jest niezbędna do zachowania młodego ciała na długo, zapewnia też silną obronę przed rakiem.

Mleko ryżowe zawiera też minerały występujące w ryżu brązowym – głownie magnez, cynk, mangan i selen. Mangan wywiera duży wpływ na prawidłową pracę układu nerwowego, produkcję tyroksyny, libido i sprawność seksualną. Selen wspiera pracę tarczycy, pomaga walczyć z infekcjami grzybiczymi, wirusowymi i bakteryjnymi, łagodzi stany zapalne, dba o potencję i prawidłowy rozwój płodu. Magnez wzmacnia kości i poprawia pamięć, przeciwdziała niedotlenieniu i niedokrwieniu serca. Cynk jest silnym antyoksydantem, wzmacnia potencję i chroni organizm przed rakiem.
Na podstawie: Zuzanna Antecka, http://szpinakrobibleee.pl
By Daniele Pellati [CC0], via Wikimedia Commons

Mleko ryżowe dla szczupłej sylwetki

Mleko ryżowe zalecane jest dla osób będących na dietach odchudzających. Ryżowy napój zawiera niewielkie ilości tłuszczów – około 1,5 g w jednej szklance. Jest też jednym z najmniej kalorycznych napojów roślinnych – posiada o połowę mniej kalorii niż inne napoje roślinne. Mleko ryżowe na bazie ryżu brązowego zawiera błonnik, który powoduje uczucie sytości przez dłuższy czas. Zawarte w nim węglowodany są wolno przyswajalne i dostarczają energii stopniowo, nie podnosząc poziomu cukru we krwi.

Mleko ryżowe dla ciśnieniowców

Napój na bazie brązowego ryżu zawiera znaczne ilości potasu, przy małej zawartości sodu. Potas obniża ciśnienie tętnicze u osób z chorobą nadciśnieniową. Dodatkowo mleko ryżowe zawiera antyoksydanty, które pomagają w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia
krwi, uszczelniając naczynia krwionośne i zapobiegając „sklejaniu” się płytek krwi.

Mleko ryżowe z toksycznym arsenem

Mleko ryżowe mimo wielu zalet, ma też jedną poważną wadę. Ryż ma tendencje do kumulowania arsenu. Brytyjscy naukowcy z Uniwersytetu w Aberdeen skontrolowali mleko ryżowe sprzedawane w sklepach. Okazało się, że większość ryżowych napoi zawierało w swoim składzie arsen w ilościach trzykrotnie przekraczających dopuszczalne normy dla arsenu w wodzie UE i USA. W badaniu zdecydowanie lepiej wypadło mleko ryżowe domowej roboty, w którym ilości arsenu były znikome. Mleko zrobione na bazie ryżu białego, oczyszczonego z otrębów, które zawierają arsen, zawiera mniej tego pierwiastka niż napój na bazie pełnoziarnistych odmian. Dlaczego ta informacja jest ważna? Arsen jest niebezpieczny dla naszego zdrowia – może przyczyniać się do większego ryzyka zachorowania na cukrzycę, choroby układu krwionośnego, a także na różnego rodzaju nowotwory – w tym raka pęcherza moczowego, płuc i skóry. Dlatego zaleca się, by dzieci do 5 roku życia nie spożywały napojów ryżowych. Takie same zalecenia dotyczą kobiet w ciąży.

Mleko ryżowe - pomoże przy biegunce

Biały ryż, jak i przygotowywane z niego mleko mają działanie łagodzące przy biegunkach. Napój ryżowy jest lekkostrawny i zawiera małe ilości błonnika, który podrażnia błonę śluzową jelit i zwiększa częstość wypróżnień.

Kto może spożywać mleko ryżowe?

Dzięki właściwościom hipoalergicznym mleko ryżowe może być podawane alergikom i osobom cierpiącym na zapalenie błony śluzowej, a nawet na wrzody żołądka. Docenią je także osoby, które mają nietolerancję laktozy i kazeiny. Świetnie sprawdzi się również w diecie wegetarian, jak i wegan. Mleko ryżowe nie zawiera glutenu, więc mogą je spożywać osoby z celiakią. Jak wcześniej wspomniałam, nie należy podawać mleka ryżowego małym dzieciom i kobietom w ciąży. Wszystko przez toksyczny arsen, który może występować w ryżowym napoju.
Mleko ryżowe jest popularnym napojem w Japonii. By 挪威 企鵝 (20051018_日本玩第四天_036_人形町_雙葉豆腐店_01_甘酒) [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons

Mleko ryżowe w kuchni

Mleko ryżowe, podobnie jak krowie, ma szerokie spektrum kulinarnych możliwości. Można je spożywać samodzielnie, jak orzeźwiający napój, spożywać z płatkami śniadaniowymi, dodawać do koktajli, lodów, deserów, naleśników czy ciast. Zachęcam Was do przyrządzenia takiego mleka w domu, ponieważ te dostępne w sklepach nie zawsze ma sprawdzony skład. Poza tym domowe mleko ryżowe jest zdecydowanie tańsze od sklepowego gotowca, a przygotowane ze sprawdzonego surowca, będzie zawierało mniejsze ilości arsenu.

Przepisy z mlekiem ryzowym

Mleko ryżowe z surowego ryżu

Składnik:

Przygotowanie:
Ryż wsypać do miski, dodać 2 szklanki wody i zostawić na noc. Następnie dodać 2 kolejne szklanki wody i dokładnie zmiksować blenderem. Przecedzić przez sitko wyłożone gazą. Mleko zlać do butelki i schować do lodówki. Przed użyciem wstrząsnąć.


Mleko z ugotowanego ryżu

Składniki:

Przygotowanie:
Ryż przepłukać kilka razy, wsypać do garnka, zalać wodą, dodać szczyptę soli i gotować na małym gazie przez około 2 godziny. Wodę z ryżem ostudzić, dodać cukier i zmiksować blenderem na jednolitą masę. Mleko przelać do butelki i przechowywać w lodówce. Przed użyciem wstrząsnąć.
Mleko ryżowe jest produktem dietetycznym i lekkostrawnym. Ma niską zawartość tłuszczu i zawierają wartościowe składniki takie jak mangan, selen, magnez i witaminy z grupy B. Idealne w diecie wegetarian odchudzającej i chorych na celiakię. Należy jednak pamiętać, że każdy produkt odżywczy ma również swoje wady, dlatego należy używać go z rozwagą.
Joanna Szubierajska

Bibliografia

  1. Wikipedia; “Rice milk”; data dostępu: 2019-10-17
  2. CooksInfo; “Rice milk”; data dostępu: 2019-10-17
  3. Swati Sethi i in.; “Plant-based milk alternatives an emerging segment of functional beverages: a review”; data dostępu: 2019-10-17
  4. Sai Kranthi Vangacorresponding, Vijaya Raghavan; “How well do plant based alternatives fare nutritionally compared to cow’s milk?”; data dostępu: 2019-10-17
  5. Mordor Intelligence; “Rice Milk Market Insights”; data dostępu: 2019-10-17
  6. A.E. Uzuner i in., ; “Usage of rice milk in probiotic yoghurt production”; data dostępu: 2019-10-17
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy