Nadmierne spożycie soli powoduje otyłość i demencję

Udary mózgu, zawały serca, rak żołądka, osteoporoza i nadciśnienie tętnicze – z biegiem lat przybywa dowodów na szkodliwy wpływ nadmiernego spożycia soli na zdrowie człowieka. Do długiej listy chorób i powikłań dotychczas kojarzonych z działaniem soli teraz naukowcy dodają kolejne, m.in. otyłość i demencję.



Nadmierne spożycie soli znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób i powikłań, takich jak: nadciśnienie tętnicze, udary mózgu, zawały serca, rak żołądka, kamica nerkowa czy osteoporoza. To jednak tylko niektóre z poważnych skutków zdrowotnych wynikających z nadmiernego spożycia soli.

– Z najnowszych doniesień naukowych wynika, że sól spożywana w nadmiarze znacząco przyczynia się także do rozwoju otyłości, zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży. Ponadto, okazuje się, że sól jest też istotnym czynnikiem ryzyka rozwoju chorób degeneracyjnych układu nerwowego, w tym m.in. mikro-uszkodzeń mózgu oraz otępienia (demencji), skutkujących znacznym obniżeniem się sprawności umysłowej – ostrzega prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

Dlatego dietetycy i lekarze od lat apelują o ograniczenie spożycia soli do maksymalnie 5 gramów dziennie w przypadku osoby dorosłej (jedna płaska łyżeczka do herbaty), a w przypadku dzieci i młodzieży do 1,9 g – 3,75 g dziennie.

Niestety Polacy wciąż spożywają średnio dwa, trzy razy więcej soli (10-15 g na osobę dziennie) niż wynosi bezpieczny poziom. Chodzi nie tylko o sól, którą sami dodajemy do potraw (solenie lub dosalanie), ale także sól zawartą (ukrytą) w produktach spożywczych, które kupujemy w sklepach.

Obecnie producenci nie zawsze podają zawartość soli na opakowaniu produktu. Zdarza się, że zamiast tego podają zawartość sodu. Warto więc wiedzieć, że 1 g sodu (Na) odpowiada 2,5 g soli (NaCl). Aby ułatwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów żywieniowych i ograniczenie spożycia soli eksperci IŻŻ podpowiadają, w których produktach znajduje się jej najwięcej*. 

  • Przyprawy warzywne z dodatkiem soli (kostki rosołowe, tzw. przyprawy uniwersalne w proszku): 21,52 – 70,84 g/100 g
  • Przetwory warzywne (keczup, ogórki kwaszone, warzywa konserwowe, oliwki)    0,08 – 6,00 g/100 g
  • Ser topiony, ser typu feta    2,10 – 2,75 g/100 g
  • Sery podpuszczkowe dojrzewające    1,46 – 4,65 g/100 g
  • Wędliny wieprzowe, wołowe, mieszane    1,75 – 3,89 g/100 g
  • Wędliny drobiowe    1,15 – 3,02 g/100 g
  • Wędliny podrobowe    1,56 – 2,66 g/100 g
  • Ryby wędzone    1,25 – 3,68 g/100 g
  • Przetwory rybne    0,58 – 2,73 g/100 g
  • Chipsy ziemniaczane    1,73 – 2,15 g/100 g
  • Produkty śniadaniowe (przetworzone)    0,01 – 2,92 g/100 g
  • Majonezy, musztardy    0,99 – 1,90 g/100 g
  • Pieczywo    0,32 – 1,78 g/100 g

Dietetycy IŻŻ podkreślają, że ograniczenie soli w diecie nie musi wcale oznaczać wielkich wyrzeczeń. Na przykład zamiast sera żółtego można zjeść twarożek, zamiast wędliny – mięso pieczone, zamiast groszku konserwowego – groszek z mrożonki. Przygotowując potrawy, można ograniczyć dodatek soli, zastępując ją innymi przyprawami, ziołami albo jej zdrowszym zamiennikiem: solą sodowo-potasową. Przede wszystkim jednak należy odstawić solniczkę i nie dosalać już przygotowanych potraw. Do mniej słonego smaku szybko można się przyzwyczaić i – nawet jeśli początkowo dania mniej słone nie będą tak bardzo smakowały – to po niedługim czasie je zaakceptujemy.
Ekologia.pl



Bibliografia

„Tabele składu i wartości odżywczej żywności”, badania własne IŻŻ

Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy