Olej rzepakowy - zdrowie i uroda

Smak i zapach oleju rzepakowego nie wyróżnia się niczym niezwykłym, jest raczej neutralny z lekką orzechową nutką. Ale nie o smak tutaj chodzi. Olej rzepakowy jest niezwykle bogatym źródłem cennych kwasów tłuszczowych, wzmacnia organizm i chroni przed wieloma poważnymi schorzeniami. Poznajmy właściwości „oliwy północy”, jak często nazywany jest nasz rodzimy olej rzepakowy.



fot. dreamstimefot. dreamstime
  1. Olej rzepakowy lepszy niż oliwa z oliwek
  2. Właściwości oleju rzepakowego
  3. Ile oleju rzepakowego powinniśmy spożywać dziennie?
  4. Olej rzepakowy najlepszy do smażenia
  5. Olej rzepakowy w kosmetyce
Zachwycamy się się walorami zdrowotnymi oliwy z oliwek, a  okazuje się, że olej rzepakowy nie jest od niej gorszy. Olej rzepakowy zawiera wiele cennych substancji, takich jak tokoferole (witamina E), sterole, beta-karoten i charakterystyczny wyłącznie dla rzepaku brassikasterol. Te cenne substancje, to tzw. wymiatacze wolnych rodników, które pomagają ustrzec się przed chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak nowotwory czy choroby serca.

Olej rzepakowy lepszy niż oliwa z oliwek

Co istotne – olej rzepakowy zawiera 10 razy więcej kwasów omega 3 niż oliwa z oliwek. W tej kwestii lepszy jest tylko olej lniany. Poza tym olej rzepakowy charakteryzuje się tym, ze posiada w naturalnej formie zalecany przez dietetyków stosunek pomiędzy kwasami omega-6 i omega-3. Dlatego „oliwa północy” rekomendowana jest często jako zamiennik oliwy w środkowej i północnej Europie.
„Betakarotenoidy, kwasy omega 3 i omega 6 w odpowiednim stosunku, luteina – to w wszystko tym oleju jest. Nie trzeba kupować w aptece. To nie jest ściema, to wszystko zostało przebadane, opublikowane sprawdzone przez wielu naukowców" - zapewnia Jerzy Tys z lubelskiego instytutu PAN.

Właściwości oleju rzepakowego

Tłuszcze roślinne pomagają dzieciom zdrowo rosnąć i rozwijać się, a dodatkowo, już na tak wczesnym etapie jak niemowlęctwo, pełnią funkcje prewencyjną – zapobiegają przyszłym potencjalnym zmianom na tle miażdżycowym. Co więcej, tłuszcze nienasycone to znakomite źródło energii, a tej rozwijający się organizm potrzebuje dużo. Z punktu widzenia diety małego dziecka, najkorzystniejszym tłuszczem jest olej rzepakowy. Powinien być on elementem diety już od najwcześniejszych miesięcy życia. Olej rzepakowy to najkorzystniejszy pod względem składu i proporcji kwasów NNKT tłuszcz”. – przekonuje prof. Piotr Socha z Centrum Zdrowia Dziecka.

W porównaniu z innymi tłuszczami, olej rzepakowy zawiera najmniej nasyconych kwasów tłuszczowych, które są niekorzystne dla naszego serca. Co więcej − jest on bogatym źródłem kwasów ALA (kwas Omega-3) i LA (kwas Omega-6) oraz steroli roślinnych, które pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi.
Pęd kwiatowy rzepaku, By Frank Vincentz (Own work) [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons

Ile oleju rzepakowego powinniśmy spożywać dziennie?

Dietetycy zalecają, by spożywać dwie łyżki dziennie oleju rzepakowego, co całkowicie pokrywa zapotrzebowanie człowieka na kwas ALA z rodziny omega-3. Olej rzepakowy w wersji nierafinowanej należy jeść na zimno (w sałatkach, sosach, dipach), a w rafinowanej spokojnie nadaje się do smażenia (ma wyższą niż oliwa z oliwek temperaturę dymienia, co czyni go doskonałym olejem do smażenia).

Olej rzepakowy najlepszy do smażenia

Olej rzepakowy idealnie nadaje się do smażenia w wysokich temperaturach Z czego to wynika? Olej rzepakowy ma najwyższą temperaturę utleniania. Czysta postać oleju utlenia się powyżej 200 stopni Celsjusza. Następuje wówczas moment utleniania, pojawienia się w oleju wolnych rodników, czyli cząsteczek, które usposabiają do chorób nowotworowych i starzenia się. – przekonują naukowcy z Zakładu Żywienia Człowieka Wydziału Zdrowia Publicznego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Zabrzu.

Olej rzepakowy w kosmetyce

Ale nie tylko warto zainteresować się zaletami dietetycznymi oleju rzepakowego. Olej rzepakowy działa od wewnątrz, jak i od zewnątrz – dlatego zachwalają go także kosmetyczki.

Jako bogate źródło witaminy E, pomaga w walce z wolnymi rodnikami oraz z niekorzystnymi czynnikami środowiskowymi. Z kolei beta-karoten w oleju rzepakowym wspomaga naturalne procesy ochronne skóry. Tłuszcz otrzymywany z rzepaku obfituje w nienasycone kwasy tłuszczowe, które odpowiadają za wytwarzanie błon komórkowych i ich prawidłową regenerację. Olej rzepakowy sprawdzi się tez jako baza do domowych maseczek na twarz, dłonie czy włosy.
Pole rzepaku, By Andrzej Barabasz (Chepry) (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
Podsumowując: tłuszcze są jednym z ważniejszych elementów dobrze zbilansowanej diety. Jednak, aby była ona taka w rzeczywistości, należy zwracać szczególną uwagę na to, jakie tłuszcze spożywamy. Optymalna proporcja NNKT, najniższa zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, a także wysoka, zbliżona do oliwy z oliwek, zawartość kwasu oleinowego − to wszystko sprawia, że olej rzepakowy ma bardzo cenne i wszechstronne właściwości zdrowotne. Dlatego „oliwa Północy” powinna być obecna w każdej kuchni.
By Rasbak (Own work) [GFDL or CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
Ekologia.pl

Bibliografia

„Olej rzepakowy– nowy surowiec, nowa prawda” Zespółprojektu: prof. dr hab. Wojciech Budzyński, prof. dr hab. Jerzy Tys, doc. dr inż. Marek Mrówczyński, dr inż. Roman Rybacki, dr inż. Lech Kempczyński, Jacek Witkowski, Ewa Myśliwiec

Ocena (4.0) Oceń:
Pasaż zakupowy