Olej sezamowy – właściwości i zastosowanie. Jak stosować olej sezamowy?

Zarówno sezam, jak i olej z niego wydobywany, posiadają szereg szalenie cennych dla zdrowia i urody właściwości. Olej sezamowy zawsze warto mieć nie tylko w kuchni czy apteczce, ale także produkty z jego udziałem powinny na stałe zawitać do kosmetyczki.



fot. shutterstockfot. shutterstock
  1. Olej sezamowy - gwiazda dawnych lat
  2. O sezamie słów kilka
  3. Jak wydobywa się olej sezamowy?
  4. Olej sezamowy dla zdrowego organizmu
  5. Olej sezamowy dla zdrowego ducha
  6. Olej sezamowy na piękny wygląd
  7. Sezam i olej sezamowy – recepta na raka?
  8. Olej sezamowy - ulubieniec Azjatów
  9. Olej sezamowy w kuchni
  10. Olej sezamowy – dlaczego warto go jeść?

Olej sezamowy - gwiazda dawnych lat

Olej sezamowy znany był już w starożytności. Stosowali go przede wszystkim w Indiach, dalej powędrował na Bliski Wschód, aż do Afryki i Azji. W XVII wieku dowiedziano się o nim w Stanach Zjednoczonych. Dzisiaj cieszy się popularnością na całym świecie. Nic w tym dziwnego, gdyż znalazł zastosowanie nie tylko w lecznictwie, ale również w kosmetyce oraz kuchni.

O sezamie słów kilka

Sezam jest rośliną bogatą w witaminy, minerały i nienasycone kwasy tłuszczowe. Jego ziarna dzielą się na kilka gatunków: czarny, czerwony, czarny oraz biały. Najpopularniejsze jednak są dwie jego odmiany: biały ma charakterystyczny orzechowy, lekko słodkawy smak. Z kolei czarne ziarna także są słodkie, ale posiadają znacznie bardziej intensywny aromat. Natomiast wszystkie wcześniej wymienione odmiany ziaren mają wspólny mianownik – zawierają sezamol i sezamolinę, czyli naturalne przeciwutleniacze, które wykazują szereg szalenie ważnych właściwości leczniczych i pielęgnacyjnych.

Jak zatem wykorzystać ziarna sezamu? Można dodawać je do deserów, sałatek, koktajli, jogurtów, zup, placków, kotlecików czy sosów. Tak naprawdę niewielkie ilości można dodawać do wszystkiego, a każda wymówka do ich spożywania powinna być dobra, biorąc pod uwagę jakie właściwości ma sezam.

Na sklepowych półkach dostępne są ziarna sezamu niełuskane i łuskane. Te pierwsze należy trzymać w szczelnie zamkniętym pojemniku, najlepiej w suchym, ciemnym i chłodnym miejscu. Z kolei wyłuskane ziarenka sezamu koniecznie przechowuj w lodówce lub zamrażarce, by zapobiec ich jełczeniu. 

Jak wydobywa się olej sezamowy?

Olej sezamowy powstaje pod wpływem tłoczenia na zimno nasion sezamu i właśnie taki nierafinowany produkt zachowuje najwięcej właściwości odżywczych. Wszystkie oleje tłoczone na zimno są znacznie bardziej wartościowe dla zdrowia i urody niż te rafinowane (czyli te uzyskiwane pod wpływem wysokiej temperatury).

Olej sezamowy dla zdrowego organizmu

Olej sezamowy w swoim składzie posiada szereg bardzo ważnych witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. O jakich składnikach mowa?
Olej sezamowy, fot. shutterstock
Witaminy z grupy B (witamina B6, niacyna, tiamina, ryboflawina) – obecność tych witamin usprawnia nasz układ sercowo-naczyniowy, który prawidłowo funkcjonuje. Dzięki temu ryzyko wystąpienia zawału serca jest zdecydowanie mniejsze. Witaminy z tej grupy korzystnie wpływają także na pracę układu odpornościowego i nerwowego.
Żelazo – brak w organizmie tego pierwiastka powoduje anemię, osłabienie, zły nastrój, wypadanie włosów, łamliwość paznokci czy zwiększenie podatności na wszelkie infekcje. By utrzymać odpowiedni poziom żelaza we krwi, warto włączyć do naszej diety olej sezamowy, gdyż posiada on ogromne złoża tego pierwiastka.

Wapń – poprawia pracę mięśni i serca. Poza tym ma doskonały wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, poprawia stan kości i zębów.

Białko – obecność pełnowartościowego białka w sezamie (czyli również w oleju sezamowym) uzupełnia dietę wegan, wegetarian w witaminy i minerały oraz reguluje zapotrzebowanie na białko roślinne. 

Magnez – pomaga ukoić nerwy, zniweluje poziom stresu oraz utrzymuje równowagę psychiczną w dobrej kondycji. Obniża także poziom ciśnienia krwi.

Błonnik – poprawia funkcjonowanie jelit i wspomaga pracę układu pokarmowego. Przynosi także ulgę przy dolegliwościach związanymi z zaparciami.

Fitostrole – to związki chemiczne pochodzenia roślinnego, które obniżają poziom złego cholesterolu, a co za tym idzie – między innymi chronią przed chorobami serca.

Nienasycone kwasy tłuszczowesubstancje te zaopatrują organizm w energię wspomagając działanie systemu immunologicznego.

Cynk – poza zbawiennym wpływem na wygląd skóry, pierwiastek ten zapobiega problemom związanym z układem kostnym, głównie z osteoporozą rozwijającą się w obrębie bioder i kręgosłupa.

Lecytyny – ta grupa organicznych związków chemicznych jest składnikiem błon komórkowych, a także bierze udział w procesach przemiany materii.

Sezamol i sezamina – to naturalne przeciwutleniacze osłabiają działanie wolnych rodników, które odpowiadają za uszkodzenia komórek całego organizmu i powstawanie komórek rakowych.
Sezamowa pasta tahini jest składnikiem pasty hummus, fot. shutterstock

Olej sezamowy dla zdrowego ducha

Wcześniej wymienione składniki to nie wszystkie zbawienne właściwości oleju sezamowego. Regularne stosowanie tego daru natury pomaga kompleksowo wspomagać organizm, zachowując doskonałą kondycję zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Codzienne zażywanie oleju sezamowego może zapobiec silnym bólom głowy i migrenom, pomaga zwalczyć stres, zapobiega rozwojowi cukrzycy typu 2, wspiera detoksykację całego organizmu oraz pomaga łagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Olej sezamowy na piękny wygląd

By zachować piękny i zdrowy wygląd, olej sezamowy koniecznie musi znaleźć się w naszej kosmetyczce. Właściwości upiększające tego specyfiku nie tylko pomagają nawilżyć i odżywić skórę, ale przede wszystkim zapobiegają różnym infekcjom bakteryjnym. Można go stosować samodzielnie jako składnik domowych mikstur kosmetycznych (np. połączyć go z ulubionym olejkiem, balsamem czy mleczkiem do ciała) lub kupić naturalne kosmetyki z jego zawartością. Jego regularne stosowanie działa regenerująco, spowalnia procesy starzenia i poprawia wygląd. Codzienne zażywanie oleju sezamowego najlepiej wpływa na poprawę stanu skóry oraz włosów.

Stosowany jako preparat kosmetyczny, dzięki obecności nienasyconych kwasów tłuszczowych, przyspiesza porost włosów. Wcierając i wykonując masaż skóry głowy, pobudzane do pracy jest krążenie krwi oraz komórki umiejscowione u nasady włosów. By przyciemnić i opóźnić siwienie włosów, trzeba codziennie wcierać olej od nasady do połowy długości włosów. Poza tym głęboko nawilża, odżywia i poprawia ogólny stan kondycji włosów. Jego stosowanie szczególnie poleca się osobom zmagającym się z włosami mocno przesuszonymi i zniszczonymi.

Stosowany na skórę całego ciała działa antybakteryjnie i przeciwgrzybicznie. Doskonale działa nawilżająco i regenerująco, zapobiega pojawianiu się zmarszczek i przebarwień. Przed snem można nakładać na twarz cienką warstwę olejku. Trzeba tylko pamiętać, że rano zmyć resztki produktu kosmetykiem do demakijażu. Co więcej, działa oczyszczająco, a latem zaś znakomicie sprawdza się jako naturalny filtr przeciwsłoneczny i łagodzi skutki oparzeń słonecznych.

Olej sezamowy mogą stosować także osoby zmagające się z suchą cerą, wymagającą regeneracji i intensywnego nawilżenia. Natomiast osoby z rozszerzonymi naczynkami powinny go unikać w bezpośrednim stosowaniu na skórę, ponieważ silnie rozgrzewa. Rozgrzany olejek można także użyć do masażu całego ciała, który oczyści organizm z toksyn oraz nada skórze blasku i jedwabistą gładkość.

Sezam i olej sezamowy – recepta na raka?

Wyniki badań przeprowadzonych na ludzkich komórkach białaczki limfatycznej wykazują, że regularne stosowanie wyciągu ze wspomnianej już wcześniej sezamoliny skutecznie hamuje rozwój komórek rakowych. Natomiast inne badania sugerują, że olej sezamowy powstrzymuje rozwój innego, groźnego dla skóry nowotworu – czerniaka. Hamuje także powstawanie nowotworów związanych z nieprawidłowym poziomem hormonów w organizmie, czyli rakiem piersi i prostaty. 

Olej sezamowy - ulubieniec Azjatów

Olej powstały z tłoczenia sezamu cieszy się wielką popularnością w kuchni azjatyckiej. Dzięki niemu potrawy nabierają wyjątkowego charakteru, a sałatki czy desery pod jego wpływem mogą nawet  zmienić swój pierwotny smak. Trzeba pamiętać, że pod żadnym pozorem nie wolno stosować go do smażenia, pieczenia czy gotowania! Pod wpływem wysokiej temperatury traci on większość swoich leczniczych właściwości. Co więcej, jak każdy olej w trakcie smażenia, również olej sezamowy wydziela szkodliwe dla zdrowia substancje, np. glicerol czy ketony.
Olej sezamowy często wykorzystywany jest w kuchni azjatyckiej, fot. shutterstock

Olej sezamowy w kuchni

Surówka z białej rzepy z olejem sezamowym

Składniki:

Przygotowanie:
Białą rzepę ucieramy na tarce z dużymi oczkami. Dodajemy drobno posiekaną cebulę i poszatkowaną kolendrę. Do osobnej miseczki wlewamy olej sezamowy, ocet winny i dodajemy cukier. Powstały sos dodajemy do rzepy, cebuli i kolendry. Następnie przyprawiamy solą i wszystkie składniki dokładnie mieszamy. Na koniec każdą porcję posypujemy ulubionymi ziarnami sezamu.
Penne pesto z suszonymi pomidorami i olejem sezamowym

Składniki:
  • 1 opakowanie makaronu penne
  • 12 suszonych pomidorków w zalewie
  • 2 średnie ząbki czosnku
  • 1/2 szklanki uprażonych na złoty kolor płatków migdałów
  • 3 łyżki stołowe oleju sezamowego
  • sól morska
  • kilka listków świeżej bazylii

Przygotowanie:
Makaron gotujemy zgodnie ze wytycznymi na opakowaniu. Do miseczki wrzucamy pokrojone pomidory, przeciśnięty przez praskę czosnek, uprażone migdały i przyprawiamy szczyptą soli. Wszystko zalewamy olejem sezamowym i całość miksujemy na gładką konsystencję. Ugotowany makaron przekładamy do dużej patelni, dodajemy pesto z pomidorów i dokładnie wszystko mieszamy. Podajemy zaraz po przygotowaniu, a każdą porcję dekorujemy świeżymi listkami bazylii.


Komosanka sezamowa z olejem sezamowym

Składniki:

Przygotowanie:
Komosę ryżową dokładnie opłuczemy pod bieżącą, gorącą woda. W małym garnuszku gotujemy mleko, dodajemy opłukaną komosę, posiekanego daktyla i pół banana. Gotujemy aż komosa ryżowa wsiąknie większość mleka. Zdejmujemy z gazu, przekładamy do miseczki. Na wierzch dodajemy resztę banana pokrojonego w plastry, orzechy włoskie i nasiona chia. Całość skrapiamy odrobiną oleju sezamowego.

Olej sezamowy – dlaczego warto go jeść?

By cieszyć się nie tylko lepszym samopoczuciem, ale również piękną, gładką skórą i lśniącymi włosami, warto do codziennej diety wprowadzić olej sezamowy. Poprawia nie tylko stan ciała, wzbogacając go o cenne składniki mineralne, ale także zwalcza szereg uciążliwych dolegliwości, z którymi na co dzień  się borykamy. Wystarczy każdego dnia dodać jedną łyżeczkę oleju do ulubionej sałatki czy makaronu, a nim się obejrzymy nasze zdrowie i wygląd znacznie się poprawią.
Klaudia Kwiatkowska

Bibliografia

  1. Edmund Hsu, Sam Parthasarathy; “Anti-inflammatory and Antioxidant Effects of Sesame Oil on Atherosclerosis: A Descriptive Literature Review”; data dostępu: 2019-06-22
  2. Luciana de Almeida Vittori Gouveia i in.; “Physical-Chemical Characterization and Nutritional Quality of Sesame Oil (Sesamum indicum L.)”; data dostępu: 2019-06-22
  3. Look Chem; “The History and Functions of Sesame Oil”; data dostępu: 2019-06-22
  4. N C SHAH; “SESAMUM INDICUM (SESAME OR TIL): SEEDS & OIL — AN HISTORICAL AND SCIENTIFIC EVALUATION FROM INDIAN PERSPECTIVE”; data dostępu: 2019-06-22
  5. Farhath Khanum i in. ; “Nutritional, Medicinal and Industrial Uses of Sesame (Sesamum indicum L.) Seeds - An Overview”; data dostępu: 2019-07-22
Ocena (4.6) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy