Olej sojowy - właściwości i zastosowanie. Jak stosować olej sojowy?

Olej sojowy to zdrowy tłuszcz produkowany z nasion soi – rośliny oleistej znanej doskonale pod postacią tofu, mleka sojowego i azjatyckiego sosu. Jest bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, steroli roślinnych oraz lecytyny.



pixabay.compixabay.com
  1. Soja - królowa roślin
  2. Olej sojowy – właściwości
  3. Lecytyna paliwem dla mózgu
  4. Olej sojowy w kosmetyce


Soja - królowa roślin

Soja to jednoroczna roślina strączkowa pochodząca z Azji południowo-wschodniej. Różnorodność odmian pozwala uprawiać ją w wielu warunkach klimatycznych. Największe uprawy soi znajdują się w Chinach, Stanach Zjednoczonych i w Ameryce Południowej. Na tle innych roślin jadalnych wyróżnia się przede wszystkim wysoką zawartością białka oraz fitoestrogenów. Jest poza tym bogata w witaminy z grupy B, witaminy E oraz K, błonnik, fitosterole oraz mikroelementy, takie jak fosfor, magnez, potas, wapń i żelazo. W skład jej bladożółtych ziarenek wchodzą również nienasycone kwasy tłuszczowe. To one decydują o dość znacznej kaloryczności warzywa – 100 g nasion soi dostarczy nam aż 400 kcal – ale równocześnie pozwalają tłoczyć z niej wartościowy i zdrowy olej – jeden z dwóch najpopularniejszych produktów sojowych na rynku spożywczym. 

W świadomości społecznej ludzi Zachodu soja to przede wszystkim marna alternatywa wobec mięsa. Wiadomo o niej, że stanowi główne źródło białka dla wegan i  wegetarian. To z myślą o nich przetwarza się ją na kotlety sojowe, tofu i tempeh, a także na sojową mąkę, sojowy sos i niezwykle popularne w ostatnich czasach sojowe mleko. Część tych produktów z lubością zjadają jednak nie tylko zwolennicy kuchni roślinnej. Mleko sojowe nie zawiera laktozy, a zatem zastępuje mleko krowie przede wszystkim w diecie osób z nietolerancją tego dwucukru, nie tylko tych niejedzących żywności pochodzenia zwierzęcego. Sos sojowy jest znaną i lubianą przyprawą kuchni azjatyckiej, a tempeh i tofu to przysmaki, po które chętnie sięgają nawet mięsożercy. I dobrze, ponieważ soja zawiera bardzo dobrze przyswajalne białko i kompletny zestaw aminokwasów, czym wyróżnia się spośród innych roślin. Soja to ponadto niezwykle istotny element diety kobiet w okresie menopauzalnym. Ze względu na bogactwo fitoestrogenów, które budową przypominają żeńskie hormony płciowe (i tak też traktowane są przez organizm), soja wspomaga układ hormonalny i ogranicza dokuczliwość przekwitania.
Soja to jednoroczna roślina strączkowa pochodząca z Azji południowo-wschodniej
pixabay.com

Olej sojowy – właściwości

Na rynku mamy więc zatrzęsienie produktów i przetworów sojowych. Mówiąc o nich nie można pominąć oleju sojowego. Soja wszak zaliczana jest do roślin oleistych, choć na tle większości z nich zawiera mniej tłuszczu, bo zaledwie 18-25%. Wartościowych olejów roślinnych na rynku jest wiele, ale ten sojowy również zasługuje na uwagę z co najmniej kilku względów. Jakich?

Olej sojowy powstaje w wyniku tłoczenia ziaren soi zwyczajnej. Ten nierafinowany (nieoczyszczony) ma bladozielony kolor i intensywnie orzechowy smak. Cechuje się wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, m. in. kwasów z grupy omega-6, dlatego mimo wysokiej temperatury dymienia, nie poleca się stosować go na ciepło – do smażenia czy pieczenia. Kwasy tłuszczowe wielonienasycone są bowiem bardzo podatne na rozpad do niekorzystnych substancji rakotwórczych. Dlatego olej sojowy wykorzystujemy głównie na zimno – do sałatek i surówek, sosów, marynat i past kanapkowych. Nadaje się wyśmienicie do produkcji domowego majonezu!

Wspomniane wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które w głównej mierze stanowią skład oleju sojowego, są to kwasy egzogenne i niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Muszą być dostarczane z pożywieniem.  Odgrywają one ważną rolę w przeciwdziałaniu miażdżycy i chorobom serca.
Ponadto na dobrą kondycję serca i naczyń krwionośnych wpływają także zawarte w oleju sojowym fitosterole. Są to związki roślinne, które budową przypominają cząstki cholesterolu – mogą go wchłaniać i neutralizować, dzięki czemu obniżają jego stężenie całkowite. Olej sojowy, podobnie jak ziarna soi, dostarcza również wspomnianych już fitoestrogenów, dzięki czemu wspiera układ hormonalny kobiet.
pixabay.com

Lecytyna paliwem dla mózgu

Olej sojowy wyróżnia się wysokim stężeniem lecytyny, mieszaniny związków, takich jak fosfolipidy, trójglicerydy czy węglowodany. Lecytyna wykazuje szereg właściwości prozdrowotnych. Przede wszystkim pobudza pracę układu nerwowego, wspomagając zapamiętywanie i koncentrację.

Buduje błony komórkowe i chroni ściany narządów wewnętrznych, wspomaga korzystny metabolizm tłuszczów (obniża „zły” cholesterol”), zwiększa wydolność organizmu, wpływa na potencję u mężczyzn, odtruwa organizm z toksyn i wspiera wątrobę, zwłaszcza w stanach chorobowych.
Olej sojowy do cery tłustej i mieszanej
Olej sojowy przysłuży się przede wszystkim cerze z problemami, takimi jak nadmiar sebum, łojotok i wynikające z nich zanieczyszczenia oraz stany zapalne (np. trądzik i zatkane pory). Olej z nasion soi dobrze się wchłania i nie zapycha porów, może więc być z powodzeniem stosowany do oczyszczania skóry tłustej i mieszanej.
Najpopularniejszym produktem bogatym w lecytynę są żółtka jaj, z których składnik ten został zresztą wyizolowany. Następnymi w kolejności źródłami lecytyny są wątroba oraz soja, a także olej sojowy (poza tym również olej słonecznikowy oraz lniany).

Olej sojowy w kosmetyce

Jak każdy olej, również ten tłoczony z nasion soi wpływa pozytywnie na skórę, chroniąc ją przed utratą wilgoci i zapewniając lepszą ochronę przed działaniem czynników zewnętrznych. Olej sojowy okaże się szczególnie pomocny dla skóry suchej, szorstkiej i dojrzałej. Ze względu na wysoką koncentrację witaminy E, czyli naturalnego przeciwutleniacza, pomoże odzyskać skórze elastyczność i zahamować procesy starzenia wynikające z nadmiernej aktywności wolnych rodników. Wpływ na stan skóry ma również wspomniana wcześniej lecytyna, która wzmacnia jej barierę ochronną.


Na rynku spożywczym soja zasłynęła głównie jako dobre źródło białka oraz fitosteroli i fitoestrogenów. Ziarna soi zawierają także do 25% kwasów tłuszczowych, w tym ponad 70% kwasów wielonienasyconych. Zimnotłoczony olej sojowy obfituje w witaminę E i K, minerały oraz lecytynę. Jest dobrym składnikiem diety osób pracujących umysłowo, a także kobiet w okresie menopauzalnym.
Elżbieta Gwóźdź
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy