Oliwa z oliwek - właściwości i zastosowanie. Jak stosować oliwę z oliwek?

Przeciwdziała zmianom nowotworowym, wzmacnia kości i układ immunologiczny, odżywia mózg oraz skórę, łagodzi stany zapalne, no i wyśmienicie smakuje. Oliwa z oliwek – naturalna recepta na zdrowie i piękny wygląd… pod warunkiem, że jest prawdziwą extra vergine, a nie zjełczałą podróbką. Sprawdź, jaką oliwę z oliwek kupujesz i dowiedz się, czy przypadkiem nie zachwycasz się produktem niskiej jakości.



Oliwa z oliwek, fot. shutterstockOliwa z oliwek, fot. shutterstock
  1. Nie daj się naciąć oliwie
  2. Oliwa z oliwek jako remedium na choroby cywilizacyjne
  3. Oliwa z oliwek w profilaktyce raka
  4. Tak smakuje oliwa z oliwek
  5. Oliwa z oliwek nada się do pielęgnacji ciała

Nie daj się naciąć oliwie

Oliwa wytłaczana jest z dojrzałych owoców drzewa oliwkowego, czyli po prostu z oliwek. Najprawdziwsza oliwa – extra vergine – ma lekko mętną konsystencję, żółtozielony kolor, charakterystyczny aromat i gorzkawy posmak, który zawdzięcza zawartości związków fenolowych (oleokantalu i oleuropeiny). Ten aromatyczny, wyjątkowy olej ma długą historię i jest symbolem kuchni oraz diety, w której dominują zdrowe, nieprzetworzone produkty, wysokiej jakości sery, świeże warzywa, owoce morza, znakomite ryby oraz makarony. Żywią się nią przede wszystkim mieszkańcy krajów basenu Morza Śródziemnego oraz Bliskiego Wschodu. Niemniej drzewo oliwne uprawia się także w Kalifornii, Indiach czy na terenie Ameryki Południowej, gdzie sprzyja mu ciepły klimat. Oliwa z oliwek podbiła również nasze serca i zagroziła pozycji oleju rzepakowego oraz słonecznikowego, stając się jednym z najchętniej kupowanych tłuszczów roślinnych. Niestety, niewielu Polaków wie, jak kupować oliwę z oliwek.

Na rynku spotkamy się z czterema rodzajami tego produktu. Numerem jeden jest wspomniana już oliwa z oliwek extra vergine – wysokiej jakości tłuszcz nierafinowany, pochodzący z pierwszego tłoczenia na zimno. Następnie na rynek wprowadzana jest oliwa z oliwek vergine, o nieco wyższej kwasowości, ale nadal powstająca z pierwszego tłoczenia, nierafinowana. Dwa ostatnie rodzaje oliwy z oliwek to oliwa rafinowana, nadająca się do smażenia oraz oliwa z oliwek produkowana z wytłoków (w zależności od kraju pochodzenia, znajdziemy ją pod nazwą sansa, ojuro lub pomace). Niedoświadczeni konsumenci bardzo często sięgają po te ostatnie rodzaje, przekonani o tym, że kupują produkt najwyższej jakości. Tymczasem nie mają one nawet pożądanego smaku i aromatu (w porównaniu do prawdziwej oliwy z oliwek). Oliwę z oliwek kupujmy wyłącznie u sprawdzonych dostawców i zawsze dowiadujmy się, skąd pochodzi oraz jak powstawała. Tylko najprawdziwsza, oryginalna oliwa z oliwek to gwarancja najwyższych walorów prozdrowotnych i smakowych.
Oliwa wytłaczana jest z dojrzałych owoców drzewa oliwkowego, czyli po prostu z oliwek

Oliwa z oliwek jako remedium na choroby cywilizacyjne

Skład tłuszczowy oraz zawartość antyutleniaczy sprawiają, że oliwa z oliwek pomaga zapobiegać wielu niekorzystnym procesom zapalnym i chorobotwórczym. Przeciwdziała cukrzycy, miażdżycy, nadciśnieniu tętniczemu, nadwadze oraz nowotworom, a więc wszystkim tym chorobom, na które współczesny człowiek zapada najczęściej.
Wszak mieszkańcy krajów śródziemnomorskich, gdzie oliwa z oliwek jest podstawą żywienia, od zawsze cieszą się wspaniałym zdrowiem, krzepkością i młodym wyglądem pomimo upływu czasu.
Zdrowy tłuszcz
Przeciwdziała cukrzycy, miażdżycy, nadciśnieniu tętniczemu, nadwadze oraz nowotworom, a więc wszystkim tym chorobom, na które współczesny człowiek zapada najczęściej.
Na taki efekt, wpływ ma oczywiście całokształt prowadzonej przez nich diety, bogatej w świeże warzywa i owoce oraz produkty lokalne najwyższej jakości. Oliwa z oliwek stanowi jednak ich codzienne uzupełnienie, jest nieodłącznym składnikiem wielu tradycyjnych receptur i dodatkiem, bez którego Grecy czy Włosi nie wyobrażają sobie większości posiłków.

Pozytywny wpływ oliwy z oliwek na zdrowie warunkowany jest w głównej mierze zawartością kwasów tłuszczowych NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), które niwelują stany zapalne, wymiatają wolne rodniki, wzmacniają błony komórkowe i regulują metabolizm lipidów. Nie są jednak samodzielnie syntetyzowane przez organizm – należy dostarczać ich sobie wraz z pożywieniem. Skład tłuszczowy oliwy z oliwek ma ponadto kilka dodatkowych zalet. Spośród wszystkich tłuszczów roślinnych, oliwa z oliwek wyróżnia się najwyższym stężeniem kwasu oleinowego, zawiera niewiele nasyconych kwasów tłuszczowych oraz stosunkowo korzystne proporcje kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3. Wiele osób, którym własne zdrowie i kondycja leżą na sercu, spożywa codziennie stałą dawkę oliwy z oliwek, co traktuje jako element profilaktyki antynowotworowej i antymiażdżycowej. Oto, co jeszcze może nam dać oliwa z oliwek, dzięki charakterystycznej dla siebie kompozycji kwasów tłuszczowych, zawartości witamin A, D, E i K, potas oraz magnez, a także związków fenolowych:



  • Spadek poziomu cholesterolu frakcji LDL, zahamowanie odkładania blaszek miażdżycowych w ścianach naczyń krwionośnych.
  • Pomoc w odchudzaniu i regulacja poziomu glukozy we krwi.
  • Wzmocnienie układu odpornościowego.
  • Pozytywny wpływ na pracę układu hormonalnego.
  • Polepszenie stanu skóry i spowolnienie procesów jej starzenia się.
  • Hamowanie stanów zapalnych.
  • Przeciwdziałanie osteoporozie i depresji.
  • Zapobieganie tworzeniu się zakrzepów, poprzez zwiększenie krzepliwości krwi.
  • Ochronę przed nowotworami układu rodnego i pozytywny wpływ na rozwój płodu.
  • Zmniejszenie ryzyka zachorowania na astmę.
  • Oczyszczanie organizmu, regulacja trawienia i przeciwdziałanie zaparciom.

oliwa z oliwek to doskonały dodatek do sałatek, fot. shutterstock

Oliwa z oliwek w profilaktyce raka

Udowodniono, że zawarte w oliwie z oliwek związki fenolowe – zwłaszcza oleokantal – są wyjątkowo skuteczne w likwidowaniu komórek nowotworowych. Tłumaczyłoby to niższą zapadalność na raka u stosujących dietę śródziemnomorską.
Oleokantal, oprócz działania antyoksydacyjnego i antynowotworowego, posiada też właściwości przeciwzapalne i oddala ryzyko rozwoju choroby Alzheimera. Pamiętać jednak warto, że związek ten obecny jest wyłącznie w oliwie z oliwek extra vergine. Procesy rafinacji, którym poddawane są oliwy z niższej półki, niszczą substancje bioaktywne.

Tak smakuje oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek, pod warunkiem, że jest rafinowana, nadaje się do smażenia i pieczenia potraw, dzięki wysokiemu punktowi dymienia (powyżej 200 ̊C). Jednak prawdziwie zakochać można się wyłącznie w oliwie z oliwek extra vergine, która może być wykorzystywana tylko na zimno. Aromatyczna oliwa nadaje się idealnie do maczania włoskiego chleba i bagietek oraz jest jedynym słusznym wyborem, jeśli idzie o odprawianie śródziemnomorskich sałatek. To podstawa słynnego sosu vinegret oraz najlepszy dodatek do włoskiej pizzy. Poza klasyczną oliwą z oliwek, warto wypróbować również jej wersji smakowych – ziołowej, o smaku chili czy z dodatkiem czosnku.

Oliwa z oliwek nada się do pielęgnacji ciała

Dzięki wysokiej koncentracji substancji przeciwzapalnych oraz antyoksydantów, oliwa z oliwek znajduje zastosowanie w kosmetyce, głównie do pielęgnacji skóry suchej i dojrzałej, ale też problemami takimi, jak atopowe zapalenie skóry, łuszczyca czy łupież. Oliwa z oliwek wtarta w skórę wycisza stany zapalne, nawilża, odżywia, chroni i działa przeciwstarzeniowo.
Elżbieta Gwóźdź

Bibliografia

  1. Monika Gorzynik-Debicka i in., International Journal of Molecular Sciences ; “Potential Health Benefits of Olive Oil and Plant Polyphenols”; data dostępu: 2019-06-15
  2. University of Edinburgh; “Olive oil nutrient linked to processes that prevent cancer in brain”; data dostępu: 2019-06-15
  3. The Olive Oil Source; “Making Olive Oil”; data dostępu: 2019-06-15
  4. Temple University Health System ; “Extra-virgin olive oil preserves memory, protects brain against Alzheimer's”; data dostępu: 2019-06-15
  5. Denis Meyer; “Olive oil’s health benefits explored at Yale School of Public Health symposium”; data dostępu: 2019-06-15
  6. F.Visioli i in. ; “Olive oil and prevention of chronic diseases: Summary of an International conference”; data dostępu: 2019-06-15
Moim zdaniem
Do czego najczęściej używasz oliwy z oliwek?
Ocena (4.3) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy