Oto, jakie spustoszenia w kobiecym organizmie mogą powodować słodzone napoje

Tylko jeden napój słodzony cukrem dziennie może zwiększyć ryzyko chorób serca i udaru mózgu u kobiet.



fot. shutterstockfot. shutterstock

Według nowych badań opublikowanych w czasopiśmie Journal of American Heart Association szanse na rozwój chorób sercowo-naczyniowych są o 19% większe u kobiet, które piją jeden lub więcej słodkich napojów dziennie niż u tych, które rzadko lub nigdy nie sięgają po napoje słodzone.

Słodzone napoje obejmowały napoje owocowe, napoje sportowe i energetyczne, zwykłe napoje bezalkoholowe (nie napoje dietetyczne), słodzone wody butelkowane i herbaty, a także kawę z dodatkiem cukru.
Na podstawie 20 lat danych dotyczących 106 178 kobiet naukowcy odkryli, że szanse rozwoju choroby sercowo-naczyniowej są różne w zależności od rodzaju napoju. Na przykład ryzyko było o 42 procent większe u tych pacjentek, które wypijały jeden lub więcej napojów owocowych z dodatkiem cukru dziennie i 23 procent większe dla osób pijących codziennie napoje gazowane niż dla osób, które unikały napojów słodkich.

Ogólnie rzecz biorąc, prawdopodobieństwo konieczności wykonania zabiegu, takiego jak angioplastyka, w celu otwarcia zatkanych tętnic było o 26 procent większe wśród kobiet, które piły jeden lub więcej słodkich napojów dziennie. Były one też  o 21 procent bardziej narażone na udar.

Autorka badania Cheryl Anderson z University of California San Diego powiedziała, że wyniki badania sugerują, że cukier może zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych na kilka sposobów. „Podnosi poziom glukozy i stężenie insuliny we krwi, co może zwiększać apetyt i prowadzić do otyłości, głównego czynnika ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

Anderson dodaje, że zbyt dużo cukru we krwi jest również związane ze „stresem oksydacyjnym i stanem zapalnym, opornością na insulinę, niezdrowym profilem cholesterolu i cukrzycą typu 2, powolnym zwężeniem tętnic, które leżą u podstaw chorób sercowo-naczyniowych”.

Według American Heart Association napoje słodzone cukrem są największym źródłem dodanych cukrów w amerykańskiej diecie. Typowa 12-uncyjna puszka sody zawiera 130 kalorii i 8 łyżeczek cukru (34 g) cukru.

Morał tej historii? Naucz się kochać czystą wodę, niesłodzoną mrożoną herbatę i inne napoje bez cukru.

Badanie „Sugar-Sweetened Beverage Intake and Cardiovascular Disease Risk in the California Teachers Study” zostało opublikowane w Journal of American Heart Association.
Ekologia.pl

Bibliografia

  1. “https://www.washingtonpost.com/health/women-consuming-sugary-drinks-daily-have-a-19percent-greater-chance-of-developing-heart-disease/2020/05/15/e5b96118-960a-11ea-9f5e-56d8239bf9ad_story.html”; data dostępu: 2020-05-19
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy