Piękni i młodzi dzięki czekoladzie, kawie i herbacie

fot. pixabay.com fot. pixabay.com

Czy wiecie, że spożywanie kawy i czekolady może sprawić, że dłużej będziemy cieszyć się młodością i zdrowiem? Do takich wniosków doszli niemieccy naukowcy na łamach pisma „Sciencedaily”. Zdaniem badaczy hydrochinon zawarty w tych produktach w połączeniu z cynkiem opóźnia proces starzenia się organizmu i chroni nas przed wieloma chorobami.

Czekolada, wino, kawa i herbata zawierają polifenole, naturalne przeciwutleniacze, które wymiatają wolne rodniki. Naukowcy z Uniwersytetu w Erlangen-Norymberdze stwierdzili, że gdy polifenole są połączone z cynkiem, aktywuje się w nich enzym, który odwraca „stres oksydacyjny”. Dlaczego jest to takie ważne?

Stres oksydacyjny jest szkodliwy dla naszego organizmu - w dłuższej perspektywie uszkadza DNA, błony komórkowe oraz enzymy, wpływając nie tylko na kondycję naszej skóry. Ten wewnętrzny stres związany jest z wieloma chorobami, w tym z nadciśnieniem tętniczym, nowotworami i chorobami neurodegeneracyjnymi.

Cynk aktywuje grupy hydrochinonowe obecne w kawie, herbacie czy czekoladzie, tworząc naturalną ochronę przed stresem oksydacyjnym.

Zdaniem badaczy, to odkrycie pozwoli na stworzenie nowych leków i suplementów, a także żywności, które będą pozbawione skutków ubocznych.

„Być może w przyszłości dostaniemy kawę, herbatę lub czekoladę z dodatkiem cynku. Jednak trzeba pamiętać, że jakikolwiek dodatek alkoholu zniszczyłaby pozytywne efekty tej kombinacji” – podkreśla autorka badań, Ivana Ivanovi-Burmazovi.