Probiotyki naturalne i suplementy diety na jelita i na odchudzanie

Probiotyki, czyli pożyteczne mikroorganizmy, które wspierają prawidłowy rozwój flory bakteryjnej w jelitach, dbają nie tylko o harmonijne trawienie. Spożywanie sfermentowanej żywności albo specjalnych suplementów probiotycznych poprawia również naszą odporność, zdrowie serca, a także – pomaga utrzymać prawidłową masę ciała. Badania laboratoryjne dowodzą bowiem, że niektóre z „dobrych” bakterii mogą powodować chudnięcie poprzez pochłanianie kalorii z pożywienia oraz zmniejszanie apetytu. Probiotyki są również świetnym  sposobem na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Na czym polega odchudzająca moc tych niepozornych mikroorganizmów?



pixabay.compixabay.com
  1. Równowaga probiotyczna w jelitach a prawidłowa masa ciała
  2. Co na to naukowcy?
  3. Bakterie, które zmniejszają kaloryczność posiłków?
  4. Uwaga: Nie wszystkie probiotyki sprzyjają chudnięciu!
  5. Kiszonki, kefiry i jogurty sekretem pięknej sylwetki?
Probiotyki (z greki: pro bios – dla życia) są to mikroorganizmy zwane czynnościową żywnością, która, podawana doustnie, korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego poprzez wsparcie prawidłowego rozwoju jelitowej flory bakteryjnej. Stanowią one specjalnie wyselekcjonowane kultury bakteryjne, zawierające najczęściej bakterie kwasu mlekowego, które, nie dość, że wspierają prawidłową przemianę materii, to jeszcze wzmacniają odporność całego organizmu. Nie do przecenienia jest również ich wpływ na spadek masy ciała, a także zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha. Probiotyki możemy spożywać zarówno w formie suplementów diety, jak i w produktach poddanych procesowi fermentacji. Doskonałym źródłem tych mikroorganizmów są m.in. kiszonki, kefiry i jogurty.

Równowaga probiotyczna w jelitach a prawidłowa masa ciała

Mimo że odchudzające działanie probiotyków nie doczekało się jeszcze zgodnej opinii naukowców, na podstawie badań laboratoryjnych, udało się tę kwestię w pewnym stopniu udokumentować. Badacze ustalili bowiem, że osoby borykające się z nadwagą mają z reguły uboższą florę bakteryjną w porównaniu do tych, których BMI jest w normie. Z tego względu zażywanie mikroorganizmów probiotycznych może mieć korzystny wpływ na redukcję masy ciała. Prawidłowy skład flory bakteryjnej nie dość, że sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu, to jeszcze poprawia efektywność diet odchudzających. Przyjazne bakterie produkują mnóstwo cennych składników odżywczych, takich jak witamina K czy witaminy z grupy B. Pomagają również przekształcić błonnik w zdrowe kwasy tłuszczowe. Dwie podstawowe rodziny pożytecznych dla naszego ciała mikroorganizmów to Bacteroidetes i Firmicutes. Równowaga między nimi prawdopodobnie sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Przeprowadzone na ludziach i zwierzętach badania wykazały, że w jelitach organizmów mających odpowiednią wagę występuje harmonia między poszczególnymi grupami bakterii, zaś w przypadku otyłości jest zawsze więcej Firmicutes niż Bacteroidetes. Z tego względu, wielu dietetyków uważa, że osobom z nadwagą może pomóc kuracja dobrej jakości probiotykami.
pixabay.com

Co na to naukowcy?

W 2010 roku Japończycy wykonali badanie, które wykazało, że trwająca 12 tygodni kuracja suplementami zawierającymi bakterie kwasu mlekowego wpłynęła na zmniejszenie tkanki tłuszczowej u badanej grupy osób. Z kolei eksperyment przeprowadzony w 2009 przez naukowców z kalifornijskiego Stanford University School of Medicine jest dowodem na to, że pacjenci zażywający probiotyki szybciej chudną niż osoby, które nie umieszczają tego rodzaju suplementów w swojej diecie. Okazuje się, że probiotyki skutecznie radzą sobie również z tzw. oponką na brzuchu. Skuteczność suplementów tego rodzaju potwierdza badanie naukowe przeprowadzone na grupie 120 osób borykających się z otyłością brzuszną. Pacjenci, którzy przyjmowali przez 12 tygodni Lactobacillus gasseri zauważyli znaczne zmniejszenie masy ciała i redukcję ilości tkanki tłuszczowej w okolicy pasa i bioder. Ilość tłuszczu na brzuchu została obniżona o 8,5%. Efekt ten utrzymywał się jednak dość krótko i po odstawieniu preparatów probiotycznych, utracona masa tłuszczowa powróciła.

Bakterie, które zmniejszają kaloryczność posiłków?

Co ciekawe, okazuje się, że chudnięciu sprzyja nie tylko równowaga między głównymi rodzinami pożytecznych bakterii i zażywanie odpowiedniej ilości probiotyków. Stwierdzono bowiem, że niektóre mikroorganizmy probiotyczne potrafią blokować wchłanianie tłuszczu z pożywienia, zwiększając jednocześnie wydalanie go z organizmu. W konsekwencji, dzięki probiotykom, zmniejsza się kaloryczność spożywanych posiłków, co dodatkowo wspiera działanie diet redukcyjnych. To jednak jeszcze nie wszystkie zalety stosowania probiotyków w czasie odchudzania. Mikroorganizmy te mogą również zmniejszać nasz apetyt poprzez zwiększanie uczucia sytości oraz intensyfikację wydzielania hormonów odpowiedzialnych za regulację poziomu glukozy we krwi po spożyciu posiłku. Czynnik ten dodatkowo przyspiesza spalanie kalorii i tłuszczu. Ponadto, probiotyki, dzięki wspieraniu zdrowia jelit, chronią nas przed wieloma chorobami, w tym stanami zapalnymi mózgu. Jako że istnieje sporo naukowych dowodów na to, że otyłość może być związana ze schorzeniami tego organu, spożywanie suplementów probiotycznych dodatkowo chroni nas przed nadwagą.
pixabay.com

Uwaga: Nie wszystkie probiotyki sprzyjają chudnięciu!

Nie wszystkie jednak bakterie probiotyczne powodują spadek masy ciała. Okazuje się bowiem, że niektóre szczepy nie działają odchudzająco, a nie raz mogą dawać wręcz odwrotny efekt. Z tego względu osoby z nadwagą powinny unikać Lactobacillus acidophilus. Mikroorganizmy te, co udowodniono klinicznie, nie zmniejszają masy ciała ani ilości tkanki tłuszczowej w organizmie.

Kiszonki, kefiry i jogurty sekretem pięknej sylwetki?

Podsumowując, umieszczenie w diecie probiotyków składających się z bakterii kwasu mlekowego, takich jak np. Lactobacillus gasseri, a także wspieranie równowagi między głównymi szczepami probiotycznymi we florze bakteryjnej jelit, poprzez regularne zażywanie odpowiedniej kompozycji suplementów, może przyspieszać spadek masy ciała. Taka kuracja pomaga również obniżyć poziom tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w okolicy brzucha. Co więcej, mikroorganizmy te, poprzez wspieranie prawidłowej pracy jelit, podnoszą odporność całego organizmu, łagodzą stany zapalne, chronią serce, a także dbają o nasze dobre samopoczucie. Nie ulega zatem wątpliwości, że uzupełnienie odpowiednio zbilansowanej diety probiotykami dobrej jakości występującymi w formie kiszonek, kefirów, jogurtów lub specjalnych suplementów diety to jeden ze zdrowszych sposobów na pozbycie się zbędnych kilogramów i poprawę sylwetki. 
Alicja Chrząszcz

Bibliografia

  1. Izabela Kubiszewska, Milena Januszewska, Joanna Rybka, Lidia Gackowska; “Bakterie kwasu mlekowego i zdrowie: czy probiotyki są bezpieczne dla człowieka?”; Postepy Hig Med Dosw (online), 2014; 68: 1325-1334;
  2. Katarzyna Mojka; “Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje”; Probl Hig Epidemiol 2014, 95(3): 541-549;
  3. Sunmin Parka Ji-Hyun Baeb; “Probiotics for weight loss: a systematic review and meta-analysis”; Nutrition Research Volume 35, Issue 7, July 2015, Pages 566-575;
  4. Anne Danahy; “When’s the Best Time to Take Probiotics?”; data dostępu: 2019-11-08
Ocena (4.4) Oceń:
Pasaż zakupowy