Smog w naszym ciele

Drobne cząstki stałe obecne w zanieczyszczonym powietrzu dostają się do organizmu przez płuca i wpływają na nasze zdrowie na różne sposoby.

1. Łożysko
  2. Mózg
  3. Serce
  4. Wątroba

Łożysko

Związek między narażeniem na brudne powietrze a zwiększonym ryzykiem poronienia, czy przedwczesnym porodem i niską wagą urodzeniową jest dobrze ustalony. Te problemy rozwojowe związane są z reakcją zapalną na zanieczyszczenie powietrza w ciele matki, w tym stan zapalny w macicy. Ale nowe badanie sugeruje, że zanieczyszczenie powietrza może przenikać bezpośrednio do rozwijającego się dziecka. W najnowszej analizie opublikowanej na łamach czasopisma „Nature Communications”, naukowcy ogłosili, że po raz pierwszy odkryli cząsteczki sadzy po płodowej stronie tkanki łożyska. Sugeruje to, że cząsteczki węgla z otoczenia mogą przeniknąć bezpośrednio do nienarodzonego dziecka. W ten sposób wydłuża się jeszcze lista szkodliwych substancji, które potencjalnie mogą uszkodzić płód

Mózg

W 2016 r. brytyjscy naukowcy z Uniwersytetu w Lancaster odkryli „spore” ilości toksycznych nanocząstek, takich jak magnetyt, w ludzkim mózgu. Ten potencjalnie toksyczny minerał może się przedostawać do naszego organizmu z powietrza. Pochodzi on m.in. ze spalania paliw w transporcie samochodowym. Poprzednie badania wykazały, że cząsteczki te są powiązane z chorobą Alzheimera.

Serce

Badanie z 2019 r. wykazało również cząsteczki zanieczyszczonego powietrza w tkance mięśniowej serca mieszkańców miast. „Znajdują się w mitochondriach, które są uszkodzone i wydają się nienormalne”, powiedziała główna autorka Barbara Maher. „Mitochondria to twoje źródło energii, które zapewnia, że serce skutecznie pompuje krew”.

Wątroba

Wątroba jest szczególnie narażona na zanieczyszczenie powietrza ze względu na swoją rolę w organizmie. Badanie przeprowadzone przez Wayne State University, Michigan, przy użyciu modeli zwierzęcych, wykazało, że narażenie na pył zawieszony powoduje zwłóknienie wątroby. A badanie przeprowadzone przez University of Southern California wykazało, że pacjenci ze zdiagnozowanym rakiem wątroby, mieszkający na obszarach miejskich, mieli mniejsze szanse na przeżycie.
Na początku tego roku kompleksowy globalny przegląd wykazał, że zanieczyszczenie powietrza może wyrządzać szkody każdemu organowi w ludzkim ciele ‒ ponad 70 000 artykułów naukowych wykazało, że wpływa on kompleksowo na zdrowie człowieka. Drobne cząstki przechodzą przez płuca, są łatwo wychwytywane przez komórki i przenoszone przez krwiobieg, by zasilić praktycznie wszystkie komórki w ciele.

1. “https://www.theguardian.com/technology/2019/sep/22/the-five-airborne-pollutants-in-our-bodies-placenta-heart-lungs-liver”; data dostępu: 2019-09-23