Sposób na odporność? Jedna łyżeczka miodu dziennie

Łyżeczka miodu nie sprawi nagle, że jutro wyzdrowiejesz, że przeziębienie czy grypa miną jak za dotknięciem czarodziejskiej pałeczki, a Ty już nigdy więcej nie będziesz chorować. Aby miód, mógł wpływać na poprawę zdrowia człowieka i wzmacniać odporność, należy spożywać go przez cały rok. I to – uwaga – spożywać właściwie. Wiele osób bowiem popełnia błędy podczas leczniczego serwowania miodu, w wyniku których ten niezwykły dar ciężkiej pracy pszczół – traci swoje cenne właściwości.



Miód lekarstwem na wszystko, źródło: Agencja ThinkersteamMiód lekarstwem na wszystko, źródło: Agencja Thinkersteam
  1. Kto wynalazł miód?
  2. Jak prawidłowo spożywać miód?
  3. Które miody na odporność?

Kto wynalazł miód?

Oczywiście człowiek. Miód wpisuje się w historię ludzkości od dawien dawna. Od chwili, gdy po raz pierwszy wykradziono go pszczołom i odkryto, że smakuje doskonale. Nikt nie potrafi podać dokładnej daty, kiedy tak się stało, ani komu zawdzięczamy to, że możemy cieszyć się miodem. Ale wiadomo, że miód znany był już w starożytności. Już wtedy wykorzystywano go, podobnie jak teraz – w pielęgnacji urody, kulinariach i medycynie. I już wtedy uważano jest za jeden z cenniejszych produktów natury i lek na wiele przypadłości. Zapiski o miodzie znajdziemy w dokumentach jakie zachowały się po najstarszych cywilizacjach. Biblia opisuje krainę mlekiem i miodem płynącą, z zapisków egipskich wynika, że to właśnie w tym kraju rozpoczęto hodowlę pszczół w celu pozyskiwania miodu, a w dokumentach pochodzących ze starożytnej Grecji można wyczytać, że miód stanowił pokarm bogów, choć także i ludzi. Pochodzący bowiem z Grecji lekarz Hipokrates już 450 lat przed naszą erą zachwalał lecznicze właściwości miodu i zalecał go jako lekarstwo na wiele przypadłości. Dziś miód nadal jest chętnie wykorzystywany w medycynie i uważany przez wiele osób, które potrafią używać go właściwie – za najlepszy i najtańszy środek leczniczy. Ba… w dodatku uniwersalny.  
pixabay.com

Jak prawidłowo spożywać miód?

Wiele osób wie, że miód sprzyja zdrowiu. Dlatego chętnie sięga po niego w czasie przeziębienia lub innych chorób. Ale jedna łyżeczka miodu raz do roku, nie sprawi, że człowiek nagle wyzdrowieje. Niestety, mimo iż rzesza ludzi słyszała o jego zdrowotnych właściwościach, to niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że ten dar natury, należy spożywać według ściśle określonych receptur. I to spożywać regularnie.
– Jedna łyżeczka miodu zjadanego codziennie, przez 360 dni w roku, zadziała jak szczepionka i podkręci układ immunologiczny uodparniając organizm na wiele chorób. Jeśli chcemy, by miód działał na nas jak lekarstwo, należy koniecznie spożywać go prawidłowo – radzi Piotr Blajer, właściciel Gospodarstwa Pasiecznego, który ze swoimi pszczołami wędruje po ekologicznych terenach Polski Wschodniej, dbając o to by produkowany przez nie miód był naprawdę wyjątkowy i najwyższej jakości. Pszczoły pana Piotra w zależności od pory kwitnienia roślinności zbierają nektar z rozmaitych rodzajów kwiatów znajdujących się w pobliżu „wędrującej” pasieki: rzepaku, gryki, lipy, wrzosów itd. I produkują miód odpowiedni dla danych zbiorów. Każdy z rodzaju powstałego w ten sposób miodu pomocny jest w leczeniu różnych przypadłości.

– Miód akacjowy poprawia odporność, pomaga w przeziębieniach oraz problemach z układem pokarmowym. Wrzosowy działa na nerki i układ moczowy, leczy również prostatę. Gryczany doskonale wpływa na układ krążenia, zwłaszcza w przemianach miażdżycowych, leczy niedokrwistość powstałą z niedoborów żelaza, ma także właściwości odtruwające – poprawia wydolność wątroby. Miód lipowy, podobnie jak akacjowy, ma wpływ na pracę układu oddechowego – leczy jego stany zapalne, jest także pomocny w łagodzeniu objawów stresu i wyczerpania nerwowego - wylicza Piotr Blajer, podkreślając że warto mieć to na uwadze, jeśli sięga się po miód nie tylko ze względu na jego walory smakowe.
pixabay.com

Które miody na odporność?

Które rodzaje miodów polecane są na odporność? Każde – ale trzeba wiedzieć, na co konkretne miody działają.
Miód Lipowy - ma wysoką aktywność bakteriobójczą i antyseptyczną, dlatego uważany jest za najlepszy naturalny środek na przeziębienie, grypę oraz choroby układu oddechowego – np. zapalenie oskrzeli. Działa przeciwgorączkowo i przeciwkaszlowo. Warto go mieć pod ręką w okresie jesienno-zimowym, gdy szaleje grypa, wówczas warto podawać go choremu z herbatką lipową. Ale chcąc zadbać o układ immunologiczny, a więc zapobiegać chorobom, należy regularnie spożywać go przez cały rok. 

Miód wrzosowy - doskonały dla osób, które chorują na nerki i zapalenie układu moczowego. Regularne stosowanie tego miodu wzmaga odporność organizmu i zapobiega nawrotom zapalenia pęcherza u kobiet spowodowanych wtórnym zakażeniem bakteriologicznym. Miód ten pomocny jest także w kamicy nerkowej i leczeniu prostaty. Ponadto nadaje się jako skuteczny środek lecznicy na zapalenie gardła.

Miód akacjowy - jest to miód najbardziej lubiany przez dzieci. Najsłodszy z wszystkich rodzajów miodów. Doskonale nadaje się na kanapkę czy do posłodzenia herbatki. Jego regularne spożywanie zapewnia odporność, zapobiegając przeziębieniom, stanom zapalnym układu krążenia oraz chorobom przewodu pokarmowego. Cenne właściwości pozwalają przeciwdziałać m.in. nieprzyjemnej grypie jelitowej.

Miód spadziowy - z drzew iglastych doskonale wpływa na układ oddechowy zapobiegając i lecząc górne nieżyty dróg oddechowych, m.in. astmę. Miód ten regularnie spożywany jest też cenną szczepionką przeciwnowotworową, jego właściwości mogą zapobiegać powstawaniu i rozwojowi nowotworów. Ponadto miód spadziowy z drzew iglastych cenny jest w uodparnianiu układu moczowego na dokuczające mu zakażenia.
Ekologia.pl

Bibliografia

  1. mgr farm. Katarzyna Basista; “Właściwości biologiczne i prozdrowotne miodu oraz jego zastosowanie jako zdrowa żywność ”; © Gazeta Farmaceutyczna, marzec 2013;
  2. Gabriela Dubiago, Anna Nowak, Adam Klimowicz; “Wybrane właściwości miodu szczególnie przydatne w kosmetologii”; Borgis Post Fitoter 2018; 19(1): 58-64;
  3. Kris Gunnars, BSc ; “10 Surprising Health Benefits of Honey”; data dostępu: 2019-10-16
  4. Rachael Link, MS, RD; “Is Honey Good for You, or Bad?”; data dostępu: 2019-10-16
Ocena (3.8) Oceń:
Pasaż zakupowy