Szpinakowy sposób na sokoli wzrok

pixabay.com pixabay.com

Szpinak jest powszechnie ceniony ze względu na wysoką zawartość antyoksydantów i niską wartość kaloryczną. Okazuje się, że Popeye, bohater popularnej kreskówki, zamiast nabierać wyjątkowej tężyzny fizycznej po spożyciu szpinaku, powinien zyskiwać moc widzenia na ogromne odległości. Zielone warzywo, w którym gustował, zawiera bowiem w swoim składzie substancje, mające zbawienny wpływ na narząd wzroku. W jaki sposób szpinak dba o zdrowie naszych oczu?



Mimo, że szpinak nie jest produktem, który dodaje nam niebywałej energii, jego niska wartość kaloryczna sprawia, że mogą po niego sięgać również osoby dbające o linię. O ile zawarte w tym warzywie minerały, takie jak wapń i magnez, są ciężko przyswajane (ze względu na obecność kwasu szczawiowego), o tyle szpinak jest niezwykle cennym źródłem karotenoidów. Jeden z nich to luteina, a więc substancja, która odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku. Co ciekawe, aby zwiększyć biodostępność tego związku, należy spożywać liście szpinaku w połączeniu z tłuszczem, czyli np. śmietaną, masłem czy jajkiem. Wbrew pozorom, siekany i mrożony szpinak stanowi źródło luteiny, która jest lepiej przyswajana przez nasz organizm niż ten sam związek pochodzący ze świeżych liści Spinacia oleracea.

Zamiast okularów - luteina


Wprowadzenie szpinaku do diety znacznie obniża ryzyko zachorowania na AMD, czyli zwyrodnienie plamki żółtej, znajdującej się w centralnej części siatkówki oka. Dzięki wysokiej zawartości luteiny i witaminy C, warzywo to poprawia również ostrość widzenia i zapobiega problemom ze wzrokiem spowodowanym zmęczeniem. Amerykańskie badania dowodzą, że przyjmowanie 4 mg luteiny dziennie (taka ilość jest zawarta w 100 g liści szpinaku) skutecznie zwiększa ostrość widzenia u osób cierpiących na AMD.

Nie tylko na zdrowe oczy


Poza chroniącą nasze oczy luteiną i wzmacniającym barierę obronną organizmu kwasem askorbinowym, szpinak jest źródłem działających przeciwnowotworowo antyoksydantów i betainy, która zapobiega miażdżycy. Z tego względu,  Spinacia oleracea powinien być obowiązkowym elementem jadłospisu nie tylko osób, które nadmiernie eksploatują swój wzrok. Warzywo to ma bardzo szerokie zastosowanie w kuchni, dzięki czemu może urozmaicić dietę zarówno wegetarian, jak i mięsożerców.
Alicja Chrząszcz

Źródło: www.bonavita.pl
Źródło zdjęcia: www.pixabay.com
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowy

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy