Witamina B3 - właściwości, działanie i występowanie witaminy B3

Witamina B3 należy do witamin, które znajdują szerokie zastosowanie w kosmetyce oraz w medycynie. Stosowana zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie, witamina B3 korzystnie wpływa na nasz organizm. Witamina PP nie tylko zapewnia nam gładką, promienną i zdrową skórę, lecz także zapobiega depresji, migrenom i cukrzycy typu 1. Niewątpliwie warto zadbać o prawidłową podaż niacyny.



Fot. dreamstimeFot. dreamstime

Witamina B3 (Acidum nicotinicum), zwana inaczej witamina PP lub niacyna, stanowi wspólne określenie dwóch związków chemicznych – kwasu nikotynowego (niacyny) i amidu kwasu nikotynowego (nikotynamidu). Skrót PP odnosi się do przeciwpelargycznych właściwości tej substancji, a więc zapobiegającym zmianom skórnym typu Pella Agra. Jest jedyną witaminą, która może być produkowana przez nasz organizm z tryptofanu, aczkolwiek, aby jej ilość zaspokajała nasze zapotrzebowanie, musimy uzupełniać braki za pomocą pożywienia.

Witamina B3 to nie tylko drożdże, lecz także… kawa

Witaminę B3 znajdziemy zarówno w produktach roślinnych, jak i zwierzęcych. W pożywieniu substancja ta przybiera formę kwasu nikotynowego i jego amidu. Co więcej, może powstawać również z zawartego w produktach żywnościowych tryptofanu (60 mg tryptofanu daje 1 mg witaminy B3). Zapotrzebowanie na witaminę B3 zależy od płci i wieku danej osoby. Dzieci do 3 roku życia potrzebują maksymalnie 10 mg witaminy B3 dziennie, kobiety – do 14 mg na dzień, zaś mężczyźni powinni przyjmować aż 16 mg każdego dnia. Znajdziemy ją głównie w drożdżach (do 50 mg na 100 g), otrębach pszennych (do 35 mg na 100 g), orzeszkach ziemnych (17,2 mg/100 g), mięsie cielęcym (do 17 mg/100 g), mięsie wołowym (do 8,4 mg/100 g), rybach morskich (8 mg/100 g), grzybach (4,6 mg/100 g) i ziemniakach (1,5 mg / 100 g). Co ciekawe, znikome ilości tej witaminy wypijamy również w kawie i herbacie.

Wstydliwe związki witaminy B3 z nikotyną

Witamina B3 to substancja rozpuszczalna w wodzie. Potrafi współdziałać z innymi witaminami z grupy B (witamina B1, B2 i B6), a także jest od nich zależna, toteż najlepiej zażywać ją w zestawie witamin. Na zwiększenie działania niacyny wpływa chrom, zaś nadmiar cukrów blokuje jej funkcje. Substancja ta wykazuje odporność na wysoką temperaturę, kwasy, ługi i promieniowanie UV. Co więcej, w czasie gotowania przechodzi do wywaru, dlatego warto go spożywać. Jako pierwszy niacynę opisał dziewiętnastowieczny chemik badający właściwości nikotyny – Hugo Weidel. Z kolei z wątroby wyodrębnił ją amerykański biochemik - Konrad Elvehjem. Wkrótce witaminę zaczęto nazywać „czynnikiem zapobiegającym pelagrze” oraz „czynnikiem zapobiegającym zespołowi krowiego języka”. Jakiś czas później nazwano ją PP – skrót ten pochodzi od anglojęzycznego określenia „Pellagra-Preventing factor". Z kolei jej kolejna nazwa – niacyna – powstała wskutek prób uniknięcia asocjacji z nikotyną i została utworzona z elementów anglojęzycznych nazw: nicotinic acid + vitamin.


Dużo witaminy PP znajdziemy w drożdżach. Fot. pixabay.com
Ocena (4.6) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy