Witamina B4 (cholina) - występowanie, rola w organizmie i jej niedobory

fot. dreamstime fot. dreamstime

Wśród składników odżywczych bardzo istotnych dla zdrowia, ale zbyt rzadko pojawiających się w naszej diecie jest cholina, popularnie zwana witaminą B4. Cholina stymuluje pracę mózgu, wpływa korzystnie na metabolizm tłuszczów, a co najważniejsze odgrywa fundamentalną rolę u kobiet ciężarnych. Szerokie spektrum właściwości choliny przemawia za obowiązkowym zwiększeniem jej podaży w diecie.


Cholina = witamina?

Cholina to organiczny związek chemiczny, występujący najczęściej w postaci chlorku. Jest substancją krystaliczną, białą lub bezbarwną, o silnych właściwościach higroskopijnych, dobrze rozpuszczalną w wodzie i etanolu. Cholina jest prekursorem, fosfatydylocholiny, betainy, acetylocholiny i wchodzi w skład niektórych fosfolipidów, głównie lecytyny. Jej funkcje w organizmie są na tyle ważne i szerokie, że popularnie nazywa się ją witaminą B4. W rzeczywistości jednak jest substancją witaminopodobną i może być produkowana przez organizm.
 
Zapotrzebowanie ludzkiego organizmu na cholinę jest dość duże, tymczasem ma on ograniczone możliwości jej syntezowania (tworzy się w wątrobie z N-metyloetanoloaminy). Dobowo powinniśmy dostarczać sobie wraz z pożywieniem od 0,5 do 4 gramów tej substancji. Zwiększone zapotrzebowanie na cholinę podyktowane jest ciążą oraz laktacją.
 

Cholina jest prekursorem kilku ważnych substancji, jak i sama pełni wiele istotnych funkcji w prawidłowym funkcjonowaniu ustroju.unsplash-logoHal Gatewood
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy