Witamina B5 - właściwości, działanie i występowanie witaminy B5

fot. dreamstime fot. dreamstime

Witamina B5, zwana kwasem pantotenowym, występuje w wielu produktach spożywczych – roślinnych i zwierzęcych. Odpowiednie stężenie witaminy B5 w naszym organizmie odpowiada m.in. za prawidłową gospodarkę hormonalną, promienny wygląd skóry i zdrowe włosy. Dieta zdominowana przez wysoko przetworzone produkty, takie jak np. pizza czy chipsy sprzyja niedoborom witaminy B5.


Witamina B5 stanowi mieszaninę czterech związków chemicznych: kwasu pantotenowego, panteiny, pantenolu i koenzymu A. Powszechnie jest określana mianem kwasu pantotenowego. Nazwa ta odnosi się do tego, że jest to substancja wysoce rozpowszechniona w przyrodzie, a jednocześnie niezbędna do funkcjonowania wszystkich komórek naszego ciała. Została odkryta na początku dwudziestego stulecia. Początkowo określano ją mianem substancji pobudzającej wzrost drożdży - „Bios II” - i powodującej ustąpienie zapalenia skóry u kurcząt. Jakiś czas później wyodrębniono z niej kwas pantotenowy i określono jego wzór oraz budowę. W 1940 roku po raz pierwszy udało się laboratoryjnie pozyskać witaminę B5 drogą syntetyczną.

Pokarm królowych pszczół

Kwas pantotenowy znajduje się w wielu produktach roślinnych i zwierzęcych. Co ciekawe, największe jego stężenie odnaleziono w drożdżach piwnych i w mleku pszczelim, stanowiącym pokarm królowych pszczół. Również nasza flora jelitowa jest w stanie syntetyzować tę substancję, jednakże do tej pory nie zbadano w jakim stopniu nasz organizm może ją w takiej formie wykorzystywać. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B5 wynosi 7 mg dla osób dorosłych i ok. 3 mg dla dzieci. Zarówno wegetarianie, jak i osoby umieszczające mięso w swoim jadłospisie mogą skomponować codzienne menu w taki sposób, by nie zabrakło w nim tej cennej substancji. Najwięcej znajdziemy jej w wątróbce (7,70 mg/100 g), otrębach pszennych (2,85 mg/100 g) i świeżym pstrągu (1,85 mg/100 g). Pozostałe produkty, które warto umieścić w swojej diecie to: pestki słonecznika (1,40 mg witaminy B5 na 100g produktu), śledzie (1,35 mg/ 100 g), ser pleśniowy (1,10 mg/ 100 g), orzechy włoskie (0,90 mg/100 g), mąka pełnoziarnista (0,78 mg/100 g), żółtko jaja (0,75 mg/100 g) i dziczyzna (0,57 mg/100 g).


Dobrym źródłem witaminy B5 są pestki słonecznika. Fot. pixabay.com
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy