Witamina D - właściwości, działanie i występowanie witaminy D

Fot. dreamstime Fot. dreamstime

Na niedobór witaminy D cierpi niemal połowa ludzkości. Większość jest nieświadoma tego problemu i wynikające z hipowitaminozy dolegliwości błędnie wiąże z innego rodzaju schorzeniami. Najnowsze badania dowodzą, że witamina D odpowiada nie tylko za stan naszego układu kostnego. Analiza  właściwości witaminy D wykazuje, że prawidłowa podaż wzmacnia także system immunologiczny, chroniąc nas przed takimi chorobami, jak astma, depresja, nadciśnienie, reumatyzm, stwardnienie rozsiane, a nawet rak. A to jeszcze nie koniec powodów, dla których warto zadbać o uzupełnienie braków „witaminy słońca” w organizmie.


Witamina D (cholekalcyferol) nazywamy steroidowe organiczne związki chemiczne o wieloaspektowym działaniu fizjologicznym. Substancję tę określa się często mianem „witaminy słońca”, jako że produkowana jest w postaci swoistego hormonu w czasie, gdy nasza skóra podlega kąpieli słonecznej. Stanowi ona chemiczny nośnik informacji przekazywanej między komórkami. Mimo że potrafimy ją samodzielnie wytwarzać, jej poziom jest wciąż niewystarczający, w związku z czym musimy dostarczać tę substancję z zewnątrz. Prawidłowe stężenie witaminy D w organizmie jest gwarantem zdrowia i dobrego samopoczucia.

Od słońca do kuchni

Jako że witamina D rozpuszcza się w tłuszczach, możemy ją magazynować. Dostawcą tego związku jest nie tylko promieniowanie ultrafioletowe – również w pożywieniu znajdziemy dwie podstawowe formy tej substancji: witaminę D3 (cholekalcyferol), która występuje w pokarmach pochodzenia zwierzęcego (np. w żółtkach jaj) i, obecną w egzotycznych grzybach, witaminę D2 (ergokalcyferol). Na szczęście, bardziej rozpowszechniona witamina D3 dużo szybciej uzupełnia braki tego związku w organizmie niż jego trudno dostępna forma. Produkty spożywcze, w których skład wchodzi to: tłuste ryby, jaja, sery i mleko. 100-gramowa porcja wędzonego węgorza i śledź w oleju zawierają po 22 µg tej substancji, zaś łosoś – 17 µg. Z kolei w 100 g żółtka jaja kurzego znajdziemy 5 µg „witaminy słońca”, a taka sama porcja sera Camembert zapewni nam dawkę 1,3 µg cholekalcyferolu.


witamina d
fot. pixabay.com
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy