Witamina D3 – właściwości, działanie i występowanie witaminy D3

Światło słoneczne – najlepszy sposób, aby zapewnić organizmowi dostatek witaminy D3 Światło słoneczne – najlepszy sposób, aby zapewnić organizmowi dostatek witaminy D3. Fot. pixabay.com

Witamina D3 (cholecalciferol) jest jedną z dwóch podstawowych form witaminy D, uważanej współcześnie za prohormon. W przeciwieństwie do syntetycznej witaminy D2, którą dodaje się do określonych rodzajów żywności, witamina D3 jest naturalnie produkowana w ludzkiej skórze pod wpływem promieni słonecznych. Dodatkowo, witaminę D3 można znaleźć w niektórych pokarmach zwierzęcego pochodzenia.

Choć ludzkość wie o istnieniu i potencjale witaminy D jako takiej już od XVII w., dopiero w latach 30-tych XX stulecia nietypową witaminę dało się poznać na tyle, żeby wyizolować jej różne postacie. W roku 1936 naukowcom udało się w końcu określić chemiczną budowę cholecalciferolu oraz odkryć sposób jego powstawania w ludzkiej skórze. Co ciekawe, współcześni naukowcy coraz częściej sugerują, że ów fascynujący związek nie powinien być wcale uważany za witaminę, bowiem ciało może wytwarzać go samodzielnie, ale międzynarodowa społeczność wciąż uznaje rację bytu witaminy D3, a nawet określa jej standaryzowaną jednostkę miary, IU, równą 25 nanogramom.

Czym się różni witamina D3 od witaminy D2?

Witamina D2 i D3 rozpisane na chemiczne symbole prezentują dość podobną strukturę, różniąc się tylko co do bocznego łańcucha atomów. To podobieństwo widać również w działaniu – zdaniem naukowców sposób metabolizmu i wykorzystania obu związków przez organizm ludzki jest identyczny. Istnieją jednak subtelne różnice. Otóż liczne badania pacjentów przyjmujących suplementy witaminowe wykazały, że witamina D3 w wyższych dawkach jest znacznie bardziej efektywna niż witamina D2, powodując wyższe stężenie serum 25-hydroksywitaminy D we krwi. Tłumacząc to na język laicki, przyjmowanie tabletek z cholecalciferolem pozwala organizmowi lepiej magazynować witaminę D w strukturze kręgosłupa, dzięki czemu jest łatwiej dostępna dla komórek ciała. Mówi się wręcz, że witamina D3 ma dłuższy okres żywotności niż D2.

Ale jest i druga strona medalu. Witamina D jako taka może być bowiem toksyczna dla organizmu i w formie D2 stwarza mniejsze zagrożenie dla zdrowia niż witamina D3. Nie powinno być jednak dla nikogo faktem zaskakującym, że z silniej działającą substancją trzeba obchodzić się ostrożniej!

Wzór chemiczny witaminy D3; źródło: chemservice.com