Witamina F - właściwości, działanie i występowanie witaminy F

O ile o nienasyconych kwasach tłuszczowych słyszał każdy z nas, o tyle mało kto wie o istnieniu witaminy F. Tak się składa, że witamina F to nic innego, jak Fatty Acids, a więc mieszanina Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. Witamina F jest niezbędna dla naszego zdrowia, dba m.in. o zdrowie skóry, przyczyniając się do obniżenia masy ciała i wzrostu płodności. Na leczniczych właściwościach witaminy F swoją dietę oparła słynna biochemiczka z Niemiec, która przekonuje, że za pomocą tej substancji można leczyć nawet raka!



Fot. dreamstimeFot. dreamstime
  1. Królowa zdrowych olejów
  2. Wystarczą dwie łyżki tranu
  3. Uwaga na smażenie!
  4. Naturalna odbudowa skóry
  5. Leczniczy potencjał witaminy F
  6. Tajemnicza dieta dr Budwig
  7. Funkcje witaminy F
  8. Trądzik, bolesne miesiączki, zapalenie spojówek – objawy niedoboru
  9. W pełni bezpieczna witamina
  10. NNKT w praktyce


Najlepsze źródła witaminy F to:
olej ogórecznikowy, olej dyniowy, olej z pestek czarnej porzeczki, olej wiesiołkowy, tran, olej migdałowy, olej sojowy, olej makowy, krokoszowy, lniany, arachidowy, słonecznikowy, orzechy, kiełki pszenicy, pełne mleko, oliwa z oliwek, soja, pestki słonecznika, nasiona dyni, migdały i owoce awokado. Zawierają ją również algi i ryby morskie.
Mianem witaminy F określamy kwasy tłuszczowe egzogenne (NNKT – Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe). Nasz organizm nie jest w stanie ich samodzielnie syntetyzować, dlatego musimy je sobie dostarczać wraz z pożywieniem. Witamina F została odkryta dość późno. Amerykański naukowiec – Herbert McLean Evans – wyizolował ją z olejów roślinnych w 1934 roku. Przypisana jej litera „F” wywodzi się od anglojęzycznego słowa „Fatty Acids”, czyli kwasy tłuszczowe. Związki wchodzące w skład NNKT to kwas linolowy, linolenowy oraz arachidowy. Odpowiednia podaż tej substancji chroni zdrowie skóry, pomaga obniżyć masę ciała i zwiększa płodność.

Królowa zdrowych olejów

Źródłem witaminy F są głównie produkty pochodzenia roślinnego – przede wszystkim oleje. Chociaż znajdziemy ją też w niektórych rybach i mleku. Najlepsze źródła tej substancji to: olej ogórecznikowy, dyniowy, z pestek czarnej porzeczki, olej wiesiołkowy, tran, olej migdałowy, sojowy (do 50% kwasu linolowego), makowy, krokoszowy (do 70% witaminy F), lniany, arachidowy, słonecznikowy (45% witaminy F), orzechy, kiełki pszenicy, pełne mleko, oliwa z oliwek, soja, pestki słonecznika, nasiona dyni, migdały i owoce awokado. Zawierają ją również algi i ryby morskie.

Wystarczą dwie łyżki tranu

Standardowe dzienne zapotrzebowanie na witaminę F u dorosłego człowieka wynosi 70 µg. Jest to równowartość dwóch łyżek tranu. Jedynie kobiety w ciąży, małe dzieci i młodzież muszą przyjmować nieco większe dawki – ok. 80 µg.
Witamina F została odkryta dość późno. Amerykański naukowiec – Herbert McLean Evans – wyizolował ją z olejów roślinnych w 1934 roku. See page for author [CC BY 4.0], via Wikimedia Commons
gotowanie
>Fot. Chris Price Pricey [CC BY-ND 2.0 ], Flickr.com

Uwaga na smażenie!

Umieszczając w diecie bogate w witaminę F oleje roślinne należy mieć na uwadze, że smażenie ich w temperaturze powyżej stu osiemdziesięciu stopni powoduje utlenianie, rozkład cząsteczek tłuszczów i wytworzenie się węglowodorów kancerogennych oraz akroleiny lub trującego aldehydu akrylowego. Z tego względu najlepiej ograniczyć spożycie dań smażonych i zastąpić je gotowanymi.

Witamina F na trądzik
Stosowanie witaminy F leczy trądzik, a także poprawia koloryt i elastyczność skóry. Na rynku znajdziemy sera zawierające tę substancję, a także przeznaczone do pielęgnacji cery naturalne oleje, np. z awokado, czarnuszki i ogórecznika.

Naturalna odbudowa skóry

Witamina F znajduje szerokie zastosowanie w kosmetyce jako że stanowi łatwo przyswajalną mieszaninę łuszczy, która potrafi odbudować płaszcz lipidowy naskórka, wzmacniając jego ochronne właściwości. Dodatkowo pomaga ona zatrzymać wodę w skórze i hamuje procesy starzenia się. Sygnałem, że nasza skóra potrzebuje kuracji tą substancją jest utrata jędrności i pojawienie się pierwszych zmarszczek. Co więcej, stosowanie witaminy F leczy trądzik, a także poprawia koloryt i elastyczność skóry. Na rynku znajdziemy sera zawierające tę substancję, a także przeznaczone do pielęgnacji cery naturalne oleje, np. z awokado, czarnuszki i ogórecznika.

Leczniczy potencjał witaminy F

Preparaty z witaminą F znajdują zastosowanie również w medycynie. Przepisuje się je pacjentom z zaburzeniami płodności, bolesnymi miesiączkami, suchą skórą, łojotokiem oraz częstymi krwotokami z nosa. Wykorzystuje się ją także w leczeniu zapalenia żył, wysięków naczyniowych, chorób alergicznych, chorób reumatycznych, łysienia, stwardnienia rozsianego oraz w profilaktyce nadżerek.
trądzik
fot. dreamstime

Tajemnicza dieta dr Budwig

O ogromnym znaczeniu odpowiedniego poziomu witaminy F codziennym odżywianiu przekonała się niemiecka biochemiczka - Johanna Budwig - której udało się skomponować leczniczą dietę dla pacjentów we wczesnych stadiach nowotworów złośliwych.  Dodatkowo okazało się, że jadłospis bogaty w NNKT wspomaga terapię schorzeń takich, jak choroba Alzheimera, miażdżyca, alergie, depresje i dermatozy.

Ułożona przez badaczkę dieta zawiera głównie tłuszcze omega-3, błonnik, złożone węglowodany i antyoksydanty. Będący jej podstawą olej lniany przyczynia się również do spalania zbędnej tkanki tłuszczowej. Dr Budwig w swoich naukowych opracowaniach udowadnia szkodliwość takich produktów, jak margaryny, majonezy, smażone mięso i tłusty nabiał oraz przekonuje, że odpowiednia podaż witaminy F jest niezbędna dla zachowania dobrej kondycji całego organizmu.

Funkcje witaminy F

Witamina F pełni w naszym organizmie szereg ważnych funkcji. Poza tym, że wchodzi w skład błon komórkowych, podnosi również odporność organizmu na różnego rodzaju infekcje, działa przeciwwysiękowo i wspomaga płodność. Sprawia także, że wyglądamy lepiej – pomaga schudnąć, redukuje trądzik, wzmacnia włosy i zapobiega powstawaniu zmian zwyrodnieniowych gruczołów łojowych. Co więcej, substancja ta potrafi obniżyć ryzyko zawału serca, miażdżycy, udaru mózgu i zapobiega zmianom naczyniowym. Witamina F bierze również udział w przemianach cholesterolu, dzięki czemu wpływa na obniżenie jego poziomu we krwi. Chroni nas także przed takimi chorobami, jak marskość wątroby, choroby nerek i skutkami ubocznymi promieniowania RTG. Dodatkowo, wraz z witaminą C i P, działa wzmacniająco na śródbłonek i sprawia, że uszkodzenia skóry goją się szybciej.

Trądzik, bolesne miesiączki, zapalenie spojówek – objawy niedoboru

Obniżona podaż witaminy F sprawia, że nasz organizm zaczyna wysyłać niepokojące sygnały. Na skórze pojawiają się zmiany zapalne, zaczerwienienia, trądzik i nadmierne złuszczanie naskórka. Często towarzyszy temu łojotok oraz spierzchnięte usta i zajady. Bardziej zaawansowana hipowitaminoza prowadzi do zaburzeń w wytwarzaniu plemników, bolesnych miesiączek, stanów zapalnych dziąseł i języka, krwotoków z nosa, wysięków naczyniowych w gałkach ocznych oraz zapalenia spojówek. Dieta pozbawiona NNKT sprawia, że również nasze włosy i paznokcie wyglądają gorzej – końcówki rozdwajają się, są matowe, pojawia się łupież, zaś paznokcie stają się łamliwe i tworzą się na nich plamki.
lek
fot. pixabay.com

W pełni bezpieczna witamina

Jako że dotychczas nie stwierdzono żadnych skutków ubocznych przyjmowania dużych dawek witaminy F, można przyjąć , że w żadnym stopniu nie jest ona toksyczna dla naszego organizmu.

NNKT w praktyce

Jeśli występują u nas objawy niedoboru NNKT albo z powodu innych czynników na naszej skórze pojawiają się dermatozy, owrzodzenia, wysięki naczyniowe tudzież cierpimy na wyjątkowo uciążliwy zespół napięcia przedmiesiączkowego, nadciśnienie oraz nawracające infekcje bakteryjne i wirusowe, powinniśmy uzupełnić naszą dietę o produkty bogate w witaminę F. Możemy skorzystać z porad umieszczonych w diecie autorstwa słynnej dr Budwig albo zainwestować w dobrej jakości farmaceutyki. Można je stosować wewnętrznie – w postaci kapsułek, zwykle zawierających dodatkowo witaminę A i E albo zewnętrznie – w formie maści i kremów na zmiany skórne.
Alicja Chrząszcz

Bibliografia

1. Pramod Kerkar, MD, FFARCSI; “What Does Vitamin F Do?|Sources and Benefits of Vitamin F”; data dostępu: 2016-03-21
2. Pitchford Paul; “Odżywianie dla zdrowia”; Warszawa 2008;
3. “http://www.witaminy.org.pl”; data dostępu: 2016-03-21
4. Kelsey Casselbury ; “What Foods Contain Vitamin F?”; data dostępu: 2016-03-27
5. Erick J. Vandamme José Luis Revuelta; “Microbial Production of Vitamin F and Other Polyunsaturated Fatty Acids”; ;

Ocena (4.8) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy