Witamina K1 (filochinon) – właściwości, działanie i występowanie witaminy K1

Jarmuż – najlepsze pokarmowe źródło witaminy K1; źródło: pixabay.com Jarmuż – najlepsze pokarmowe źródło witaminy K1; źródło: pixabay.com

Witamina K1 inaczej filochinon, to najbardziej rozpowszechniona forma witaminy K, występująca obficie w pokarmach roślinnych. Wraz z witaminą K2, obecną w produktach zwierzęcych i fermentowanych, tworzy ona podstawę dla poprawnego działania mechanizmu krzepliwości krwi – i nie tylko zresztą! Choć niedobór witaminy K1 zdarza się stosunkowo rzadko, warto zainteresować się bliżej związkiem, który ma niezwykle istotne znaczenie dla zdrowia.

Zadziwiające jest jak wiele ważnych odkryć naukowych było dziełem przypadku. Witaminę K jako taką odkryto na początku lat 30-tych XX w. w ramach serii eksperymentów nad metabolizmem steroli – alkoholi klasyfikowanych przez naukowców jako sterydy. Okazało się wówczas, że istnieje związek, okrzyknięty w latach 40-tych witaminą, który posiada zaskakujący wpływ na zdolność krwi do krzepnięcia. Stąd też nazwa: „K” jak koagulacja.

Postacie witaminy K1

Witamina K1 stanowi 75-90% całej witaminy K spożywanej przez człowieka wraz z pokarmem. Proporcja ta różni się u różnych ludzi i ma bezpośredni związek z rodzajem diety. Pod względem chemicznym mowa tu jednak nie o jednej substancji, ale kilku – mających podobną budowę i tą samą typologię. Za podstawowe formy witaminy K1 uważa się więc związki fitomenadion, fitonation i fitochinon – przedrostek „fito-” odnosi się przy tym do ich roślinnego pochodzenia. Fitomenadion na przykład stosowany jest w wyizolowanej formie w farmakologii jako lek na hipoprotrombinemię, czyli niedobór II czynnika krzepnięcia, który z kolei może być wynikiem nadmiernego używania niektórych leków rozrzedzających krew (np. heparyny, salicylanów, antybiotyków). Profilaktycznie podaje się go również wszystkim noworodkom w pierwszej dobie życia, ponieważ żółtaczka mechaniczna może prowadzić do zaburzeń krzepnięcia krwi. Fitomenadion jest również lekiem wskazanym przy chorobach wątroby oraz mukowiscydozie – jak widać, więc spektrum działania witaminy K jest dość rozległe.

Po co organizmowi potrzebna jest witamina K?

Kojarzenie witaminy K z krzepnięciem jest poprawne, ale jest też dużym uproszczeniem. Jak to bowiem w fizjologii bywa, każdy proces jest łańcuchem drobnych przemian chemicznych, z których jedna aktywuje lub hamuje drugą. W przypadku witaminy K naukowcy mówią o jej roli w bardzo ważnej reakcji y-karboksylazy. Laikom to sformułowanie oczywiście dużo nie powie, ale w przełożeniu na widoczne skutki dla funkcjonowania organizmu mówimy tak naprawdę o dwóch procesach: regulacji poziomu krzepliwości krwi oraz regulowaniu poziomu wapnia w kościach.

Wzór chemiczny witaminy K1; źródło: Wikipedia