Witamina U – właściwości, działanie i występowanie witaminy U

Witamina U nie jest właściwie witaminą, ale enzymem, którego poprawna chemiczna nazwa brzmi S-Methylmethionine, a po polsku L-metylo-metionino-sulfonian. Witamina U swoją zwyczajową nazwę zawdzięcza amerykańskiemu naukowcowi z Uniwersytetu Stanford, Garnettowi Cheneyowi, który w latach 50-tych XX wieku zbadał i udowodnił korzystny wpływ aktywnego składnika soku z kapusty na wrzody żołądka – z ang. „ulcers”. Witamina U od tamtego czasu przebyła dość długą drogę.

Kapusta jest najlepszym źródłem witaminy U; źródło: pixabay.comKapusta jest najlepszym źródłem witaminy U; źródło: pixabay.com

Chemiczny wzór witaminy U, określanej również angielskim skrótem MMS, brzmi C6H14NO2S+. Jest to więc organiczny związek siarki, wyposażony w grupę metylową, i występujący w naturalnej postaci w wielu roślinach. Jako taki, nie spełnia jednak kryteriów określonych w definicji witaminy, ponieważ nie jest organizmowi niezbędnie potrzebny do funkcjonowania. Raczej niż cierpieć na niedobory witaminy U, korzystamy po prostu z jej zwiększonej podaży.

Dziś wiemy już, że L-metylo-metionino-sulfonian występuje w cytoplazmie roślin należących do rodzin wiechlinowatych (zboża), bobowatych, dyniowatych oraz przede wszystkim kapustowatych. Ponadto obecny jest również w tkankach kakaowca właściwego. Z chemicznego punktu widzenia jest to związek stały, o temperaturze całkowitego rozpadu wynoszącej 139 stopni C. To bardzo ważna informacja, bowiem witamina U ze źródeł pokarmowych jest skuteczna tylko w surowej postaci – podgrzewanie, a przede wszystkim smażenie działa na nią niszcząco. Substancja jest również dość wrażliwa na utlenianie, więc świeże warzywa są jej najlepszym źródłem. W przypadku sałatek i soków istotne jest więc spożycie jak najszybciej po przyrządzeniu.

W aptekach i sklepach można również nabyć suplementy oznaczone jako witamina U, ale, tak jak w przypadku innych witamin, ich przyswajalność jest zawsze niższa w porównaniu z naturalnym źródłami pokarmowymi.

Struktura cząsteczki witaminy U; źródło: pubchem.ncbi.nlm.nih.gov