Woda gazowana (sodowa) – właściwości, działanie i wykorzystanie wody gazowanej

Można ją lubić albo nienawidzić. Konflikt między przeciwnikami a zwolennikami wody gazowanej trwa od kilku lat. Jedni mówią, że jest zdrowa, inni są przekonani, że picie wody gazowanej szkodzi naszemu zdrowiu. Jak to z nią jest? Co powinniśmy wiedzieć o wodzie gazowanej?



Woda sodowa zawiera w sobie dwutlenek węgla, fot. shutterstockWoda sodowa zawiera w sobie dwutlenek węgla, fot. shutterstock
  1. Woda gazowana – co to takiego?
  2. Zalety picia wody gazowanej
  3. Wady picia wody gazowanej
  4. Jak uzyskujemy wodę gazowaną?
  5. Sekret pysznych naleśników z woda gazowaną
  6. Czy warto pić wodę gazowaną?

Woda gazowana – co to takiego?

Woda gazowana, zwana inaczej wodą sodową, to woda pitna, która zawiera w sobie dwutlenek węgla. Nie jest to współczesny wymysł, ponieważ woda sodowa pojawiła się w przemyśle spożywczym stosunkowo dawno temu. W XVIII wieku udało się ją otrzymać anielskiemu chemikowi Josephowi Priestleyowi, który przepuszczał przez wodę dwutlenek węgla otrzymany z kwasu i sody. Stąd właśnie pochodzi nazwa „woda sodowa”, ale tak naprawdę nie ma ona nic wspólnego z dużą ilością zawartego sodu.

Woda gazowana pod względem chemicznym jest wodnym roztworem kwasu węglowego oraz kationów metali (magnezu, potasu, sodu i wapnia) oraz anionów (wodorowęglanowych, siarczanowych i chlorkowych). W smaku zaś jest lekko kwaśnawa. Co ciekawe, woda gazowana może dłużej zachować świeżość w porównaniu do wody niegazowanej. Wiąże się to z tym, że w kwaśnym środowisku wolniej rozwijają się wszelkie mikroorganizmy.

Na rynku dostępne są różne rodzaje wody gazowanej, które różnią się stopniem nasycenia dwutlenkiem węgla. Można wyróżnić 3 rodzaje wody gazowanej: niskonasycona dwutlenkiem węgla (poniżej 1500 mg/l), średnionasycona dwutlenkiem węgla (od 1500 do 4000 mg/l), wysokonasycona dwutlenkiem węgla (powyżej 4000 mg/l).

Woda gazowana jest podstawowym składnikiem wszelkich napojów bezalkoholowych, takich jak: słodkie napoje, które przeważnie składają się z wody gazowanej, środka słodzącego i aromatu (np. cola czy piwo korzenne). Zwykła woda gazowana często spożywana jest także z dodatkiem soków owocowych lub nasycana aromatem naturalnych ekstraktów poprzez dodanie pokrojonych kawałków owoców.
Niekwestionowaną zaletą wody gazowanej jest fakt, że lepiej gasi pragnienie niż zwykła woda, fot. shutterstock

Zalety picia wody gazowanej

Niekwestionowaną zaletą picia wody gazowanej jest fakt, że lepiej gasi pragnienie niż zwykła woda. Wiąże się to z obecnością dwutlenku węgla, którym nasyca się wodę. Daje on efekt musowania, a w trakcie picia ma się złudzenie, że woda gazowana chłodzi i orzeźwia. Bąbelki musują na języku oraz w jamie ustnej, co daje wrażenie większego orzeźwienia, niż w przypadku napojów niegazowanych. Wybór wody gazowanej jest znacznie bardziej korzystny od picia słodkich i kalorycznych napojów orzeźwiających.
Woda gazowana spożywana w rozsądnych ilościach jest dobra po intensywnym wysiłku fizycznym. Przede wszystkim dlatego, że szybciej się wchłania. Szczególnie zalecana jest osobom aktywnym, często uprawiającym sporty, ale powinny one jednak pić ją naprzemiennie z wodą niegazowaną.

W swoim składzie posiada również wiele cennych składników odżywczych: magnez, potas, sód, wapń czy siarczany. Wody zawierające powyżej 1000 mg/l dwutlenku węgla uzupełniają niedobory tych ważnych składników mineralnych. Kolejnym atutem wód gazowanych jest to, że dwutlenek węgla działa bakteriostatycznie, co oznacza, że hamuje wzrost flory bakteryjnej. Picie tego typu wody może pomóc w leczeniu nadkwasoty żołądka, w zaburzeniach funkcjonowania jelit oraz w infekcjach dróg moczowych. Sam dwutlenek węgla zawarty w wodzie gazowanej pomaga we wchłanianiu magnezu i wapnia, dlatego warto ją pić podczas niedoborów tych pierwiastków. Pomaga też w przypadku występowania niestrawności i zaparć.

Woda gazowana nie zawiera kalorii, więc jest nieszkodliwa dla osób odchudzających się i dbających o sylwetkę. Pod względem mikrobiologicznym jest czystsza i stabilniejsza, a co za tym idzie - zdrowsza. Warto również wiedzieć, że spożywanie wody gazowanej działa moczopędne wspomagając pracę nerek i oczyszcza organizm z toksyn.

Co ciekawe, stosowanie wody gazowanej od zewnątrz, również przynosi nam wiele korzyści. Mało kto wie, że bąbelki w wodzie mają znakomity wpływ na naszą cerę. Przede wszystkim wykazują właściwości odmładzające, ponieważ poprawiają elastyczność skóry, dzięki czemu staje się ona bardziej napięta. Ponadto woda gazowana doskonale usuwa martwy naskórek. Działa jak bardzo delikatny peeling, który pomaga usuwać zanieczyszczenia bez mechanicznego uszkadzania naskórka. Jednak największą zaletą są zawarte w niej składniki mineralne (witaminy i minerały), które dotleniają i odżywiają komórki skóry. Regularne stosowanie takiego „zabiegu” sprawia, ze pozbędziemy się opuchlizny, przebarwień i wyrównamy koloryt cery. Warto jednak pamiętać, z tego typu metody nie należy zbyt często stosować, bo może spowodować podrażnienia skóry.

Jednak woda sodowa wykazuje jeszcze inne zastosowanie. Uważa się, że woda gazowana jest znakomitym środkiem do usuwania plam z odzieży i innych materiałów, szczególnie plam z czerwonego wina. Rozpuszczony gaz w wodzie działa jako tymczasowy aktywny środek czynny, który skutecznie pomoże w usunięciu uporczywych zabrudzeń. 

Wady picia wody gazowanej

Woda gazowana nie służy korzystnie każdemu. Regularne picie wody gazowanej może zaszkodzić przede wszystkim osobom, które zmagają się z chorobami układu pokarmowego oraz płuc. Są to przede wszystkim ci, którzy walczą z problemami gastrycznymi, cierpiące na zespół jelita drażliwego, mające wrzody i nadżerki, cierpiące na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc (POCHP), mające kłopoty z krtanią, zmagające się z refluksem żołądkowo-przełykowym, osoby po niedawno przebytej operacji przewodu pokarmowego, nękane przez częste wzdęcia i zgagę, kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz małe dzieci.
Związane jest to z tym, że zawarte w wodzie gazowanej bąbelki mają tendencję do drażnienia śluzówki żołądka i ścianek jelit. Ponadto woda gazowana spożywana w nadmiarze może przynieść nieprzyjemności w postaci uporczywych wzdęć. Pice tego typu wody powinny unikać zarówno niemowlęta, jak i małe dzieci. Bąbelki często dostają się dzieciom do nosa podczas picia, co dodatkowo może niebezpiecznie podrażniać ich śluzówkę. Także starsze dzieci, które mają tendencję do „łapczywego” picia napojów nie powinny spożywać wody gazowanej. Wodę gazowaną zawsze powinniśmy pić powoli, małymi łykami, najwyżej szklankę na jeden raz.

Ze względu na możliwość wzmagania działania środków chemicznych nie zaleca się także używania wody gazowanej do popijania leków oraz łączenia jej z alkoholem.
Woda sodowa z owocami, fot. shutterstock

Jak uzyskujemy wodę gazowaną?

Najprostszym rozwiązaniem jest zakup butelki wody gazowanej. Jednak nie jest to ani ekologiczne, ani ekonomiczne. Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń, tzw. syfonów, które w kilka minut mogą przemienić zwykłą kranówkę w wodę gazowaną. Syfon to butla z grubymi ściankami, do której podłącza się naboje z gazem spożywczym. Po naciśnięciu przycisku do szklanki leje się woda gazowana.

Sekret pysznych naleśników z woda gazowaną

Woda gazowana jest sekretnym składnikiem naleśników. Jeżeli zastąpimy zwykłą wodę, tą z bąbelkami, naleśniki staną się bardziej puszyste i delikatne.

Naleśniki na bazie wody gazowanej

Składniki:

Przygotowanie:
Do miski wsypujemy mąkę, wbijamy jajko, dodajemy szczyptę soli i wlewamy mleko. Wszystkie składniki dokładnie miksujemy. W trakcie tej czynności, stopniowo dolewamy wodę gazowaną. Miksujemy do momentu, aż wszystkie składniki ładnie się ze sobą połączą i otrzymamy jednolite ciasto naleśnikowe. Ciasto odstawiamy na 20 minut – wtedy mąka ładnie napęcznieje. Na dokładnie rozgrzaną i posmarowaną olejem patelnię wlewamy małe porcje ciasta. Smażymy na rumiano z obu stron. Po usmażeniu dodajemy ulubione dodatki: dżem, miód, twaróg czy warzywa.

Czy warto pić wodę gazowaną?

Jeśli nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań zdrowotnych, co jakiś czas można śmiało pić wodę gazowaną. Poza tym, że znakomicie nawadnia, to dostarcza wielu cennych minerałów i witamin. Jeśli jesteśmy miłośnikami gazowanych napojów, to z całą pewnością woda gazowana będzie znacznie zdrowszym zamiennikiem kolorowych napojów gazowanych. Trzeba jednak pamiętać, że częste spożywanie wody gazowanej może nam zaszkodzić, dlatego też trzeba pić ją z rozwagą.
Klaudia Kwiatkowska

Bibliografia

  1. “https://www.healthline.com/nutrition/carbonated-water-good-or-bad#section5”; data dostępu: 2019-10-14
  2. “https://www.bbc.com/future/article/20150911-is-sparkling-water-really-bad-for-you”; data dostępu: 2019-10-14
  3. “https://www.livescience.com/62351-does-sparkling-water-hydrate-you.html”; data dostępu: 2019-10-14
  4. “https://bigthink.com/surprising-science/sparkling-water-healthy-alternative?rebelltitem=2#rebelltitem2”; data dostępu: 2019-10-14
Ocena (3.7) Oceń:
Pasaż zakupowy