Zdrowe tłuszcze też szkodzą

Choć duża zawartość w diecie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych pozytywnie wpływa na serce, może prowadzić do nieswoistego zapalenia jelit - ostrzegają naukowcy. O ich badaniach informuje serwis BBC.

Zdaniem ekspertów kwas linolowy, który występuje w wielu olejach roślinnych, a także tzw. „zdrowych" margarynach, może przyczyniać się do około 30 %.
zachorowań na wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Z kolei występujące w tłustych rybach kwasy omega-3 zmniejszają ryzyko zapalenia jelita grubego aż o 77 %. Takie wnioski naukowcy wyciągnęli po na analizie dzienniczków żywieniowych prowadzonych przez ponad 200 tys. osób.

Po zbadaniu wpływu takich czynników jak palenie, wiek czy zażywanie aspiryny, okazało się, że to właśnie dieta bogata w kwas linolowy ma największy wpływ na rozwój choroby. Ryzyko było ponad dwukrotnie większe w przypadku badanych, którzy spożywali najwięcej kwasu linolowego niż w przypadku osób, które spożywały najmniejsze jego ilości. Z kwasu linolowego powstaje w organizmie kwas arachidonowy, który jest składnikiem błon komórkowych jelit. Nadmierne ilości kwasu arachidonowego mogą przekształcić się później w komórki zapalne, które występują u pacjentów z zapaleniem jelita grubego.
Źródło: PAP - Nauka w Polsce