Greenwashing – jak rozpoznać, że masz do czynienia z „zielonym kłamstwem”?
Termin greenwashing (“ekościema”) powstał stosunkowo niedawno, bo w roku1986, gdy jego twórca opisał nieetyczne działanie sieci hoteli, namawiających swoich gości do rzadszej wymiany ręczników. Tłumaczono ten ruch troską o środowisko, co znacząco mijało się z prawdą.
Coraz większa świadomość społeczeństwa, dotycząca wpływu człowieka na środowisko sprawia, że produkty ekologiczne cieszą się coraz większym powodzeniem. Ich produkcja często pochłania większe koszty, więc są droższe. Niestety pojawiają się nieuczciwi producenci, którzy sprawiają wrażenie działania w duchu eko, jednak prawda bywa zgoła inna, a ich ekologiczne produkty takimi nie są.Jakie działania można zaliczyć do greenwashingu?
- Gdy podkreśla się fakt nieużywania szkodliwych substancji, choć od dawna są zabronione i nikt ich już nie używa.
- Gdy zataja się szkodliwość oferowanego produktu, a jednocześnie promuje go jako ekologiczny.
- Gdy promuje się ekologiczność produktu, który jednocześnie pozostawia tzw. długi ślad węglowy.
- Gdy producent nie ma żadnego potwierdzenia ani certyfikatów świadczących o ekologicznym charakterze produktu.
- Gdy opisy produktów są nieprecyzyjne lub świadomie wprowadzają w błąd.
- Gdy produkty przypominają ekologiczne, nie będąc nimi.
Jak można się bronić przed “ekościemą”?
Wprawne oko świadomego konsumenta zwykle potrafi wychwycić i odróżnić produkt czy działania ekologiczne od tych udające takie. Niestety bywa to czasochłonne i od czasu do czasu zdarza się wpaść w pułapkę zastawioną przez nieuczciwych sprzedawców czy producentów. Jeśli chcesz mieć głowę wolną od zastanawiania się, czy dany produkt jest wystarczająco ekologiczny, czy w inny sposób nie szkodzi środowisku, czy ślad węglowy jaki po sobie zostawia nie jest zbyt długi – zawierz to zadanie prawdziwym fachowcom. Komu? Gdzie? Doskonałym przykładem niech będzie sklep Ekodrogeria.pl, w asortymencie którego znajdują się tylko i wyłącznie ekologiczne, certyfikowane produkty z doskonałym składem, dokładnie opisanym na karcie produktu.
art. sponsorowany