Bocianim szlakiem przez Polskę. Gdzie podglądać bociany?

pixabay.com pixabay.com

Czy wiecie, że co piąty bocian jest Polakiem? Polska to światowa ostoja tego gatunku, na terenie naszego kraju gniazduje co roku aż 50 000 par tych ptaków. Gdzie jest ich najwięcej? Gdzie tworzą najbardziej efektowne skupiska? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poniższym w artykule.

Bocian biały, najbardziej rozpowszechniony w Polsce gatunek bociana, to jeden z największych ptaków zamieszkujących nasz kraj. Często siedliskuje w pobliżu osad ludzkich, w przeciwieństwie do swojego płochliwego kuzyna, bociana czarnego, który najczęściej wybiera tereny zalesione i odludne. W Polsce spotkamy tylko dwa wyżej wymienione gatunki, natomiast w skali światowej jest ich 19. Występują na terenie większości krajów strefy umiarkowanej i tropikalnej.

Bociany oprócz klekotania i syczenia nie potrafią wydawać innych dźwięków, a to ze względu na uwsteczniony narząd głosowy. Głównym składnikiem ich diety nie są już obecnie żaby. Na skutek intensywnych przekształceń użytkowania ziemi w ostatnich dziesięcioleciach, liczba płazów w Polsce gwałtowanie spadła. Na szczęście bociany szybko dostosowały się do nowych warunków, zastępując w swojej diecie żaby małymi gryzoniami, gadami i rybami.

Ptak idealny do obserwacji

Bociany białe, to chyba najłatwiejsze do obserwacji ptaki. Dlaczego? Po pierwsze: gniazda z rzadka zakładają w lesie, najczęściej wybierając słupy elektryczne i kominy domów. Po drugie, trudno przeoczyć bociana – rozpiętość skrzydeł dorosłego osobnika to przecież nawet 2 metry. Bocian biały to jeden z największych ptaków występujących w naszym kraju. Po trzecie, bociany nie boją się ludzi, tak więc nawet fotograf-amator nie będzie miał problemu z uchwyceniem na zdjęciu tych ptaków.

A tutaj możecie obserwować bociany z domowych pieleszy, na żywo: http://www.bocianyonline.pl/kamery.html