Amanci w świecie zwierząt

Amant inaczej kochanek, wielbiciel i jednocześnie uwodziciel. Od wieków zwierzęta na drodze ewolucji poszukiwały sposobów, aby zwabić partnera i doczekać się z nim potomstwa, by przekazać swoje geny i za ich pomocą brać udział w dalszej grze ewolucyjnej. Czy zwierzęta podczas poszukiwania drugiej połówki, tak jak ludzie opierają się na zachowaniu partnera, zamożności lub drogich prezentach? Co tak naprawdę przyciąga samice do samców i odwrotnie? Czy w stosunku do zwierząt możemy w ogóle używać określenia "amant"? Skupmy się na wybranych grupach zwierząt i zobaczmy, co każda z nich ma do zaoferowania swoim partnerom.

Gęgawy w swoich parach trwają do końca życia. Fot. pixabay.comGęgawy w swoich parach trwają do końca życia. Fot. pixabay.com

Ptaki tworzą najliczniejszą i najefektowniejszą grupę zwierząt, jeśli chodzi o dobieranie się w pary. Znajdziemy u nich taniec, śpiew w tak wielu tonacjach, podarunki ale również pokaz architektury i niesamowitą paletę barw. Przyjrzymy się tylko wybranym, ale jakże ciekawym gatunkom, ktore maja niezwykle interesujące sposoby na zdobycie partnera.

Sześciopór czarny (Parotia sefilata) – gatunek endemiczny, zamieszkujący lasy Nowej Gwinei. Charakteryzuje się wyraźnym dymorfizmem płciowym, co oznacza, że samiec różni się upierzeniem od samicy. Nazwa gatunku wywodzi się od sześciu piór znajdujących się na głowie samca.

Mimo tak imponującego upierzenia samców, to nie wyłącznie ono decyduje o doborze partnerów. Samiec sześciopióra czarnego, by zdobyć partnerkę wykonuje majestatyczny taniec, w ten sposób pokazuje swoje wdzięki oraz piękne ubarwienie. Taka prezentacja zwabia samice, które decydują czy samiec jest dobrym kandydatem na ojca dla ich potomstwa.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że samce są poligamiczne natomiast samice wychowują samotnie potomstwo. Ważnym aspektem tańca, jest niebezpieczeństwo, na które naraża się samiec. Ryzykuje utratą życia, gdyż zwraca na siebie uwagę nie tylko samic ale i drapieżników. Jeżeli mimo zagrożenia uda mu się przeżyć jest jeszcze lepszym materiałem na ojca, ponieważ posiada pule genów która daje większą szanse na przetrwanie potomstwa w kolejnym pokoleniu.