Ile waży bocian?

To bez wątpienia jeden z najbardziej charakterystycznych ptaków, a jego wygląd kojarzą nawet małe dzieci. Długie czerwone nogi oraz ostry dziób w tym samym kolorze, a także piękne białe upierzenie. To oczywiście bocian – symbol wszystkich polskich wsi. W naszym kraju występuje popularny gatunek biały Ciconia ciconia oraz (o znacznie mniejszej liczebności) czarny – Ciconia nigra. Część osób zastanawia się zapewne, ile właściwie waży najpopularniejszy polski ptak.

Ile waży bocian?Ile waży dorosły bocian? Fot. Szczepan Klejbuk/Shutterstock
  1. Ile waży bocian?
  2. Ile waży bocianie gniazdo?
  3. Bocian biały - najczęściej zadawane pytania
Zanim jednak odpowiemy na to interesujące pytanie dotyczące wagi tych niezwykłych osobników, warto zapoznać się z informacjami na temat codziennej diety bociana, ponieważ wbrew powszechnej opinii, w jego codziennym menu nie znajdziemy wyłącznie żab. Co ciekawe, przedstawiciele tego gatunku potrafią doskonale dopasować się do warunków panujących na danym terenie, znajdując jedzenie, przebywając zarówno w Polsce oraz Afryce, jak i podczas kilkutygodniowego lotu. Są owadożerne i mięsożerne. W ich diecie są więc dżdżownice, ślimaki, świerszcze, jaszczurki i węże, a także małe ssaki i ryby.

Ile waży bocian?

Przedstawiciele tego gatunku mają długie nogi oraz szyje, a także czerwony spiczasty dziób. Skrzydła, których rozpiętość osiąga nawet 2 metry (choć zwykle mieści się w przedziale między 155–165 cm) są koloru białego z czarnymi lotkami. Wzrost dorosłego osobnika waha się pomiędzy 80 a 100 cm. Z kolei to, ile waży bocian, zależy od wielu czynników. Ptaki Ciconia ciconia osiągają zazwyczaj wagę około 4 kg, natomiast przedstawiciele bociana czarnego, tj. Ciconia nigra są nieco mniejsze i lżejsze (do 3 kg). Co ciekawe, pisklęta bardzo szybko rosną i osiągają wagę 3 kg już w pierwszych miesiącach życia.

Poza tym, ile ważą bociany, dosyć interesujące jest to, jak długo żyją. Otóż ptaki przebywające na wolności w swoim naturalnym środowisku mogą dożyć 20–22 lat. Z kolei osobniki w niewoli osiągają wiek nawet 35 lat. Co ważne, w Polsce gatunek ten jest objęty całkowitą ochroną. Szacuje się, że w kraju żyje około 50 tysięcy par tych wyjątkowych ptaków, co powoduje, że w naszym państwie gniazduje 1/5 całej populacji Ciconia ciconia.

Ile waży bocianie gniazdo?

Bociani dom powstaje najczęściej na dachach budynków, wierzchołkach drzew oraz słupach elektroenergetycznych. Zwykle znajduje się na wysokości około 10–20 metrów i mieści się w pobliżu żerowisk, w tym głównie łąk, płytkich stawów i pól uprawnych. W większości przypadków siedliska są zlokalizowane niedaleko terenów rolniczych. Odpowiedzieliśmy już na pytanie, ile waży bocian, więc teraz zastanówmy się, jak duże i ciężkie może być jego gniazdo.

Bociani dom o okrągłym kształcie składa się głównie z gałęzi, słomy, pęków traw czy torfu oraz odpadów pochodzących od ludzi (m.in. papieru, worków foliowych). Zarówno średnica, jak i wysokość gniazda mogą osiągnąć nawet 2 metry. Z kolei średnia waga to około 400–500 kg, przy czym należy wspomnieć, że w niektórych regionach (również Polski) ornitolodzy odkryli bocianie gniazda ważące ponad 1 tonę. Bociany używają raz zbudowanego siedliska przez całe swoje życie. Członkowie bocianiej rodziny wracają co roku do tego samego miejsca, rozbudowując je i naprawiając powstałe przez zimę zniszczenia, co jest znacznie mniej pracochłonne niż budowa nowego domu.

Bocian biały - najczęściej zadawane pytania

Ile waży dorosły bocian biały?

Dorosłe bociany białe (Ciconia ciconia) osiągają zazwyczaj wagę około 4 kg.

Co jest częścią diety bociana?

Bociany są owadożerne i mięsożerne. Ich dieta składa się z dżdżownic, ślimaków, świerszczy, jaszczurek, węży, małych ssaków oraz ryb.

Jak dużo waży bocianie gniazdo?

Średnia waga bocianiego gniazda wynosi około 400–500 kg, chociaż odnotowano także gniazda ważące ponad 1 tonę.

1. H. Sztwiertnia, A. Wuczyński, J. Betleja, L. Jerzak, P. Profus, A. Siekiera, J. Siekiera, J. Szymczak; Stan populacji bociana białego Ciconia ciconia w Śląskim Regionie Ornitologicznym w 2014 roku; Ptaki Śląska (2018) 25: 83-98