Ile żyją niedźwiedzie polarne?

Na terenach arktycznych żyje jeden z największych lądowych drapieżników. Niedźwiedź polarny, bo to właśnie o nim mowa, wyróżnia się białym lub kremowym umaszczeniem oraz wydłużonym tułowiem. Całe jego ciało jest pokryte grubym futrem, które chroni zwierzę przed trudnymi warunkami atmosferycznymi panującymi na północnym biegunie. Ursus maritimus występuje głównie na Alasce i w Kanadzie. Jest również spotykany w Rosji, Norwegii, Islandii i Danii (na Grenlandii). Czy wiesz, ile żyje ten wyjątkowy gatunek oraz jakie są największe zagrożenia dla ssaka nazywanego przez wielu królem Arktyki?

Jak długo żyje niedźwiedź polarny?Ile żyje niedźwiedź polarny? Fot. evaurban/Shutterstock
  1. Ile lat żyje niedźwiedź polarny?
  2. Ile żyją niedźwiedzie polarne na wolności oraz w niewoli?
  3. Niedźwiedzie polarne – najczęściej zadawane pytania
W Polsce niedźwiedzia polarnego można podziwiać wyłącznie w miejskich ogrodach zoologicznych. Zwierzę znajduje się m.in. w warszawskim oraz śląskim ZOO. Możemy już w tym momencie wspomnieć, iż jest spora różnica w tym, ile lat żyje ten gatunek przebywający w swoim naturalnym środowisku na wolności, a wiekiem, którego dożywają te ssaki, będąc w niewoli. Szczegóły na ten temat prezentujemy poniżej.

Ile lat żyje niedźwiedź polarny?

Na początku warto wspomnieć o tym, iż ciąża u samicy z gatunku Ursus maritimus trwa, tak jak u człowieka, 9 miesięcy. Małe niedźwiedziątka przebywają pod opieką mamy przez 2 lata, aby później oddzielić się od rodzinnego stada i prowadzić samotny tryb życia, pokonując każdego roku nawet kilkanaście tysięcy kilometrów w poszukiwaniu pożywienia. Ile lat żyje niedźwiedź polarny? Ten sporych rozmiarów drapieżnik osiąga zwykle wiek około 15–18 lat, chociaż niektórzy badacze spotkali się również z nieco starszymi przedstawicielami tego gatunku, którzy dożyli nawet 30 lat.

To, ile żyją niedźwiedzie polarne, w dużej mierze zależy od warunków, w których muszą na co dzień funkcjonować i zdobywać pożywienie. Warto wspomnieć, że ci olbrzymi mięsożercy aż 1/3 swoje całego życia spędzają w wodzie, gdzie polują na ssaki morskie. Niestety obecnie pojawia się coraz więcej zagrożeń (zarówno ze strony człowieka, jak i z powodu zmieniającego się klimatu), które powodują stopniowe zmniejszanie się liczebności białych misiów.

Ile żyją niedźwiedzie polarne na wolności oraz w niewoli?

Ciekawostką jest fakt, iż najstarszym przedstawicielem tego gatunku była niedźwiedzica Debby (została wpisana do Księgi Rekordów Guinessa), która dożyła aż 42 lat, przebywając w kanadyjskim ZOO Assiniboine Park w Winnipeg. Jak już wspomnieliśmy, średni wiek życia niedźwiedzi polarnych przebywających na wolności to 15–18 lat. Ogromną rzadkością są zwierzęta osiągające dłuży staż. Wyjątkiem są oczywiście ssaki, które żyją w ogrodach zoologicznych. Tutaj żywotność Ursusa maritimusa może wynieść nawet 30-35 lat.

Aktualnie populacja niedźwiedzi polarnych jest mocno zagrożona. Część naukowców twierdzi, że ten gatunek może całkowicie wyginąć do roku 2100. Wśród głównych zagrożeń dla tych lądowych drapieżników można wymienić m.in. globalne ocieplenie klimatu powodujące topnienie pokrywy lodowej i tym samym zmniejszenie środowiska naturalnego białego misia, a także ograniczenie dostępu do pożywienia, popularyzacja polowań na to zwierzę oraz działania przemysłowe, w tym wydobycie ropy naftowej oraz zanieczyszczenie wód i powietrza.

Niedźwiedzie polarne – najczęściej zadawane pytania

Ile lat zwykle żyje niedźwiedź polarny?

Niedźwiedź polarny osiąga zwykle wiek około 15–18 lat na wolności. W niektórych przypadkach, obserwowano osobniki, które dożyły nawet 30 lat.

Jaka jest różnica w długości życia niedźwiedzi polarnych żyjących na wolności i w niewoli?

Średni wiek życia niedźwiedzi polarnych na wolności to 15–18 lat, podczas gdy te przebywające w ogrodach zoologicznych mogą żyć nawet 30–35 lat. Rekordzistką była niedźwiedzica Debby, która dożyła 42 lat w kanadyjskim ZOO.

Jakie są główne zagrożenia dla przetrwania niedźwiedzi polarnych?

Niedźwiedzie polarne są zagrożone ze względu na zmianę klimatu, która powoduje topnienie pokrywy lodowej, ograniczając ich naturalne środowisko. Problemy stanowią również polowania, działalność przemysłowa, wydobycie ropy, a także zanieczyszczenie wód i powietrza.

1. Kinga Dobosz, Maria Iwona ŻMijewsKa; ZAGROŻENIA POPULACJI NIEDŹWIEDZIA POLARNEGO URSUS MARITIMUSZ REJONÓW ARKTYKI KANADYJSKIEJ; Kosmos, Tom 68 2019, Numer 3 (324), Strony 399–408
2. Taylor M. K., Laake J., Mcloughlin p. D., Cluff, H. D., Messier F., 2009. Demography and population viability of polar bears in the Gulf of Boothia, Nunavut. Mar. Mamm. Sci. 25, 778-796.
3. Amstrup s. C., Demaster D. p., 2003. Polar bear, Ursus maritimus, biology, management, and conservation. Wild Mammals of North America 2, 587-610.