Nowe gatunki w dorzeczu Mekongu!

Trimeresurus rubeus © Peter Paul van Dijk / Darwin Initiative/ WWFPrzedstawiony na zdjęciu osobniki to nowy gatunek węża (Rubeus Cryptelytrops) został odkryty w Azji Południowo-Wschodniej. © Peter Paul van Dijk / Darwin Initiative/ WWF

Aż 126 nowych gatunków roślin i zwierząt zostało odkrytych w dorzeczu Mekongu w ciągu jednego roku. Wśród nich znalazła się żaba śpiewająca jak ptak, ryba żyjąca w głębinach czy nietoperz o demonicznym wyglądzie. Międzynarodowa organizacja ekologiczna WWF przygotowała raport „Extra Terrestrial”, w którym opisuje najciekawsze nowo poznane gatunki.

Podczas badań prowadzonych na terenie Tajlandii, Kambodży, Myanmaru, Wietnamu, Laosu i Chin znaleziono 82 nieznane dotychczas gatunki roślin, 21 gatunków gadów, 13 gatunków ryb, 5 gatunków płazów i 5 ssaków.

– Odkrycia naukowców potwierdzają, że dorzecze Mekongu tętni życiem i że różnorodność biologiczna w tym rejonie jest bardzo wysoka – mówi Nick Cox z międzynarodowej organizacji ekologicznej WWF. – Jednak wiele gatunków już teraz musi walczyć o przetrwanie w obliczu wycinania lasów tropikalnych i zanikania naturalnych siedlisk. W ciągu ostatnich 40 lat wycięte zostało ponad 30 proc. lasów w dorzeczu Mekongu. – alarmuje.

Jednym z opisanych w raporcie WWF „Extra Terrestrial” gatunków jest nowo odkryty nietoperz, który ze względu na demoniczny wygląd został nazwany przez naukowców belzebubem. Nietoperz ten żyje w lasach tropikalnych, podobnie jak nowo odkryty gatunek żaby drzewnej (Gracixalus quangi). Żaba ta wyróżnia się na tle podobnych gatunków oryginalnym sposobem komunikacji.

Podczas, gdy samce większości gatunków wydają podobne do siebie, powtarzalne dźwięki, samce żaby nowo odkrytego gatunku wabią samiczki bogatą gamą gwizdów podobnych do śpiewu ptaków.
Żaba drzewna (Gracixalus quangi)© Jodi J. L. Rowley/Australian Museum/WWF
Murina beelzebub© Gabor Csorba/Hungarian Natural History Museum/WWF

W wodach Mekongu żyje aż 850 gatunków ryb! W 2011 roku naukowcy odkryli w wietnamskim odcinku rzeki nowy gatunek ryby (Clarias gracilentus), która potrafi przemieszczać się po lądzie. Wykorzystuje w tym celu płetwy piersiowe i przesuwa się do przodu wykonując ruchy podobne, jak wąż.
Ryba, która potrafi przemieszczać się po lądzie, (Clarias gracilentus) © Photographed by N.V.Tu/WWF
Ryba, która potrafi przemieszczać się po lądzie, (Clarias gracilentus) © © Photographed by N.V.Tu/WWF

Natomiast miniaturowe ryby (Boraras naevus) mają tylko 2cm długości. Zostały znalezione w południowej Tajlandii, a ich nazwa nawiązuje do wielkiej, ciemnej plamy, która znajduje się pośrodku tułowia.
Miniaturowe ryby (Boraras naevus) © Peter Maguire/ WWF

Z kolei na terytorium Laosu zidentyfikowano nowy gatunek ryby z rodziny sumowatych (Bangana musaei). Charakterystyczne różowo-perłowe ubarwienie tej ryby wiąże się z jej trybem życia – większość czasu spędza w podwodnych jaskiniach, gdzie nie docierają promienie słoneczne. Ryba ta jest ślepa, bo w warunkach zupełnych ciemności nie potrzebuje wzroku.
Ślepa ryba (Bangana musaei) © Helmut Steiner/ WWF

Bogactwu gatunkowemu ryb żyjących w Mekongu zagraża budowana obecnie w Laosie zapora Xayaburi, pierwsza z 11 planowanych tam. Tama ta zaburzy ciągłość rzeki i utrudni rozmnażanie wędrownym gatunkom ryb. Tymczasem łowiska w Mekongu stanowią źródło pożywienia i utrzymania dla 80 proc. mieszkańców doliny rzeki, czyli blisko 50 milionów ludzi. Komisja do spraw Mekongu, utworzona przez Wietnam, Kambodżę, Tajlandię i Laos, zadecydowała w 2011 roku, że trzeba będzie przeprowadzić dodatkowe badania nad wpływem tam na środowisko. Niestety, pomimo apeli organizacji pozarządowych, w tym WWF, do dziś nie podjęto w tym celu żadnych działań.

Opracowany przez WWF raport „Extra Terrestrial” przybliża sylwetki 10 gatunków, spośród 82 roślin, 13 ryb, 21 gadów, 5 płazów i 5 ssaków odkrytych w 2011 roku. W ciągu ostatnich 15 lat w dorzeczu Mekongu odkryto aż 1 710 nowych gatunków roślin i zwierząt.

Przeczytaj raport WWF „Extra Terrestrial”