Padalec kolchidzki - opis, występowanie i zdjęcia. Gad padalec kolchidzki ciekawostki

Padalec, fot. Kacper Kowalczyk Padalec, fot. Kacper Kowalczyk

Padalec kolchidzki przez jednych jest uważany za oddzielny od padalca zwyczajnego gatunek, a inni badacze mają co do tego wątpliwości. Klasyfikują go jako podgatunek padalca zwyczajnego. Zawiłości systematyczne oraz dyskusje biologów zajmujących się badaniem tego zagadnienia nie mają końca, chociaż dla zwykłego zjadacza chleba różnice między jednym i drugim gatunkiem są bardzo trudno zauważalne

Czym się wyróżnia?

Beznoga jaszczurka w Europie kojarzy się tylko z jednym rodzajem zwierząt, z padalcami. Jak dotąd uważaliśmy, że mamy tylko jeden gatunek tych zwierząt, ale po wielu latach badań sytuacja uległa diametralnej zmianie, o czym poniżej. Padalec kolchidzki (Anguis colchica) dotychczas nieznany gatunek, jest pokłosiem tych badań. Gada tego rozróżni tylko wprawne oko, bowiem niezbyt różni się od swojego prekursora – padalca zwyczajnego. Dorasta do około 40 cm, z czego większość przypada na ogon. Barwa ciała podobna jak w przypadku „głównego” gatunku tej grupy, czyli od jasnoszarej po ciemnobrązową z tęczowym połyskiem. Największą aktywność przejawia między lutym a październikiem, kiedy wybudza się z zimowego letargu i zaczyna funkcjonować w otaczającym go świecie. Poluje na drobne zwierzęta oraz inne napotkane na swojej drodze smakołyki takie jak ptasie czy owadzie jaja. W tym czasie, a dokładniej w lipcu bądź sierpniu dochodzi do „porodu”. Nie przez pomyłkę napisałem to słowo w cudzysłowie, bowiem „poród” w przypadku padalców jest pozorny. Gady te wykluwają się z jaj, które są inkubowane w ciele samicy. Żeby te jaja mogły powstać, dochodzi wcześniej do kopulacji – samica z samcem zbliżają się do siebie tuż po przebudzeniu, czyli w marcu. Co ciekawe temperatura ciała samic w „ciąży” jest średnio wyższa o około 5 stopni niż temperatura ciała innych zwierząt. Małe padalce urodzone latem są bardzo podobne do swoich rodziców, następnie zapadają w październiku lub listopadzie, w zależności od tego jakie warunki atmosferyczne panują o danej porze roku, w sen zimowy. Gady przed tym gromadzą zapasy tłuszczu, by przetrwać ten najtrudniejszy w ich życiu okres.

Fot. Kacper Kowalczyk