Jakie owady na obiad?

Jakie owady na obiad? fot. dreamstimeJakie owady na obiad? fot. dreamstime

Na liście jadalnych owadów figuruje ponad 2000 gatunków. Jednak w kuchni europejskiej robaki i owady nadal uchodzą za temat tabu. Choć my wzdrygamy się na myśl owadach na talerzu, to na świecie zajada się nimi 80 proc. ludności. Skoro krewetki, kraby i homary zjadamy już bez oporów, dlaczego inaczej miałoby być z owadami?

Dlaczego owady? Bo są zdrowe – mają mniej cholesterolu, tłuszczu, a sporo białka. Larwy niektórych motyli i chrząszczy zawierają trzy razy więcej białka niż wołowina. Zdaniem naukowców, owady mogą być doskonałym zamiennikiem mięsa. Tym cenniejszym, że oprócz białka zawierają duże ilości wartościowych substancji pokarmowych – wapnia (cztery duże świerszcze mają go tyle co szklanka mleka), żelaza (szczególnie bogate są w nie termity), cynku i witaminy B. Za to mało jest w nich niezdrowych tłuszczów.
fot. dreamstime

Mącznik młynarek

Larwy mącznika młynarka stanowią bogate źródło białka, tłuszczów i węglowodanów. Są też źródłem witamin z grupy A i B ( w tym witaminy B12). Mączniki można kupić w sklepach zoologicznych i wędkarskich, gdzie kosztują około 10 złotych za 300 larw. Larwy mącznika młynarka najlepiej smakują usmażone lub uprażone na patelni i oprószone solą. By wykorzystać kulinarnie mączniki młynarki, warto kilka dni wcześniej nakarmić je cynamonem, trawą cytrynową, kokosem lub korzennymi przyprawami. – mówi Kuba Urbański z Fabryki Owadów.
Miska prażonych lar mącznika młynarka, fot. Pengo/Wikipedia

Szarańcza wędrowna

Szarańcza jest podstawą diety mieszkańców kontynentu afrykańskiego. Doceniana jest za  zawartość białka, która jest równa lub przewyższa tą w wołowinie. Czy skusiłbyś się na szarańczę z grilla?
Szarańcze z grilla w kuchni w Bangkoku, fot. Thomas Schoch/Wikipedia CC

Gąsienice (hiszp. gusanos)

Już Aztekowie doceniali wartości odżywcze tych owadów. Chodzi o żerujące na agawach gąsienice motyla z gatunku Hypopta agavis. Insekty te mają więcej protein niż mięso i do dziś w niektórych częściach Meksyku są uważane za przysmak. Można je spotkać w niektórych butelkach mezcalu.
Gąsienice (hiszp. gusanos) wrzucane do butelek.fot. Andy Sadler/Wikipedia CC

Larwy jedwabnika

Larwy jedwabnika poza sporą ilością białka i tłuszczu, zawierają także wapń, magnez i witaminy z grupy B. Wystarczy zjeść 100 gramów larw jedwabnika, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na podstawowe mikroelementy. Larwy jedwabnika mają wyjątkowy, charakterystyczny smak, który nie wszystkim odpowiada. „To było straszne doświadczenie, larwy w smaku przypominały smażone stopy, nie to żebym kiedyś jadł takowe” – opisał swoje doświadczenie z tymi owadami na łamach Huffington Post Mark Strong.
Larwy jedwabnika, fot. Blueberry87/Wikipedia CC

Gigantyczna pluskwa wodna (Lethocerus Indicus)

Ten olbrzymi owad jest przysmakiem w południowo-wschodniej Azji, gdzie dodawany jest do zup, sosów lub spożywany w postaci smażonej. „Kremowe nadzienie odwłoku smakuje jak jajecznica. Natomiast pancerzyk jest bez smaku i raczej nie nadaje się do jedzenia” – czytamy na jednym z forów internetowych.
Smażone pluskwy wodne, fot. Takoradee/Wikipedia CC

Mrówki

W niektórych regionach Południowej Ameryki w kinach zamiast prażonej kukurydzy, sprzedawane są pieczone mrówki grzybiarki. Natomiast mrówcze jaja nazywane escamoles lub „meksykański kawior” są powszechnie stosowane jako nadzienie do taco. Uwaga! Mrówki, których ukąszenia parzą jak pokrzywa, mają kwas mrówkowy. Dlatego trzeba je gotować przed zjedzenie, by unieszkodliwić substancję.
Fot. Brian Snelson/Flickr CC

Termity

Termity może nie wyglądają zachęcająco, ale to jeden z przysmaków Kenijczyków, którzy termity jadają wysuszone na słońcu, uprażone z solą i doprawione ostrą papryką. Stanowią także składnik gulaszów lub nadzienie klusek. Owady te docenianie są głownie za wartości odżywcze: 100 g termitów afrykańskich zawiera 610 kilokalorii, 38 g białka i 46 g tłuszczu. W smaku podobno przypominają orzechy laskowe.
Termity, fot. Scott Bauer/PD-USGov-USDA-ARS

„Witchetty grub”

To australijskie białe larwy ćmy Endoxyla leucomochla, które żyją w korzeniach krzaka określanego mianem witchetty bush. Larwy te są bardzo ważną, bogatą w proteiny częścią diety mieszkańców Australii – Aborygenów. Surowe Grub Witchetty są ponoć bardzo smaczne – mają lekki migdałowy posmak (smak zależy od tego na jakiej roślinie żerowały). Spożywając surowe larwy należy im najpierw „odkręcić” głowy i wycisnąć zawartość do ust. Bardzo popularne są larwy z paleniska, czyli pieczone w gorącym popiele. W smaku przypominają one ponoć kremową kukurydzę lub jajecznicę.
Zapakowane czerwie ćmy witchetty można kupić w supermarketach w niektórych regionach Australii, źródło: Sputnikcccp/Wikipedia CC

Cykady

Cykady należące do rzędu pluskwiaków zamieszkują przede wszystkim wschodnią i środkową część Stanów Zjednoczonych. Powodem popularności jest ich śpiew oraz fakt, że są to najdłużej żyjące owady na Ziemi (nawet 17 lat). Jak przekonują kucharze jedzenie cykad wychodzi na zdrowie. Owady te są znakomitym źródłem białka, a najlepiej smakują usmażone lub uprażone na patelni.
Smażone na głębokim oleju cykady, fot. Hhaithait/Wikipedia CC

Konik polny

W Polsce do zimnego piwa podaje się orzeszki albo chipsy, a w Meksyku… koniki polne. Hitem są tzw. chapulines – koniki polne smażone z dodatkiem czosnku, soli, ostrej papryki i polane sokiem z limonki. W wersji kandyzowanej tzw. inago, należą do popularnych w Japonii przekąsek koktajlowych.
Fot. istolethetv/Flickr CC

Chrząszcze

Chrząszcze różnych gatunków spożywane są we wszystkich stadiach rozwojowych - od  larw, poprzez poczwarki i na dorosłych owadach kończąc. Oczywiście nie spożywa się dorosłych owadów w całości i usuwa się ich twarde części (skrzydła, odnóża i głowa).
Larwa chrząszcza By Toby Hudson (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons