Telefon komórkowy − cichy morderca?

fot. dreamstimefot. dreamstime

Ciężko sobie wyobrazić życie bez komórki, a wielu z nas spędza wiele godzin z telefonem komórkowym przyklejonym do ucha. Może warto zastanowić się czy używanie telefonów komórkowych jest bezpieczne? Czy korzystając z komórki nie narażamy się na ryzyko zachorowania na raka mózgu. Czy mamy się obawiać tego, że nasz mózg ugotuje się jak jajko na twardo lub upraży jak popcorn? A może komórki są zupełnie bezpieczne?

Liczba telefonów komórkowych z roku na rok cały czas wzrasta. Jak na razie nic zapowiada, by ta tendencja się zmieniła. A ilu konkretnie jest użytkowników telefonów na świecie?

Według orientacyjnych danych szacunkowych około 6 miliardów ludzi na całym świecie korzysta z telefonów komórkowych. W Wielkiej Brytanii około 70 procent nastolatków w wieku 11-12 lat i 90 proc. w wieku lat 14 posiada i korzysta z komórek.

Czy telefony bezprzewodowe i nadajniki WiFi, emitując promieniowanie elektromagnetyczne, szkodzą dzieciom? Ich układ nerwowy jest bardziej wrażliwy, bo dopiero się rozwija. Na dodatek ze względów anatomicznych promieniowanie radiowe głębiej może wnikać do wnętrza ich głowy niż u ludzi dorosłych.

Choć nie ma przekonywujących dowodów na to, że fale radiowe mogą wpływać na zdrowie, to wszystkie badania dotyczące tej
Jak bezpiecznie używać telefonów komórkowych?
  • Zwiększenie odległości między głową, a telefonem (poprzez zestawy słuchawkowe głośnomówiące)
  • Skracanie czasu rozmowy
  • Wyłączanie telefonu w miejscach gdzie nie ma zasięgu
  • Przy prowadzeniu rozmowy w obiektach zamkniętych zbliżenie się do okna, by nadajnik i stacja bazowa mogły pracować z mniejszą mocą
  • Nie należy przechowywać telefonu blisko ciała
kwestii koncentrowały się na osobach dorosłych i na ryzyku wystąpienia u nich nowotworów mózgu.

Dlatego brytyjscy badacze postanowili sprawdzić czy telefony komórkowe i inne mobilne urządzenia mogą negatywnie wpływać na rozwijające się mózgi dzieci i nastolatków.

W ramach projektu SCAMP (Study of Cognition, Adolescents and Mobile Phones) naukowcy skupią się na analizowaniu funkcji poznawczych, takich jak pamięć czy uwaga, które w okresie dojrzewania ciągle się rozwijają.

− Musimy to zbadać, ponieważ mamy do czynienia z zupełnie nową technologią, która stała się ogromnie popularna wśród dzieci i młodzieży. Najnowsze badania nie wykazują wpływu działania fal radiowych telefonu komórkowego na mózg osób dorosłych. Jednak brakuje nam danych dotyczących oddziaływania tych urządzeń na młodsze organizmy – mówi prof. Paul Elliot, dyrektor Medical Research Council Centre for Environment and Health w Imperial College.

Dlatego dr Elliot wraz z zespołem naukowców postanowili przez dwa lata sprawdzać, jak korzystanie z telefonów komórkowych, smartphonów i innych mobilnych urządzeń wpływa na rozwój funkcji poznawczych dzieci w wieku 11-12 lat.

Uczniowie i ich rodzice, którzy zgodzili się wziąć udział w badaniu będą odpowiadać na pytania związane z korzystaniem z urządzeń mobilnych i bezprzewodowych technologii, dobrego samopoczucia i stylu życia. Uczniowie będą także brać udział w testach, które będą sprawdzały ich zdolności poznawcze – umiejętność myślenia, pamięć i zdolność do koncentracji uwagi.

– Telefony komórkowe stały się powszechne, zarówno wśród dorosłych, jak też i dzieci. Badanie SCAMP jest ważne z uwagi na konieczność dostarczenia wiedzy na temat ich wpływu na młode organizmy. Dzięki temu dzieci, a zwłaszcza ich rodzice, będą mogli dokonywać świadomych wyborów, mając świadomość ewentualnych zagrożeń – mówi dr Mireille Toledano z Imperial College.

Spory na temat wpływu telefonów komórkowych na nasze życie trwają od kilku lat. Pomimo wielu lat badań odpowiedź jest wciąż niejasna.

Według WHO (World Health Organisation) promieniowanie z telefonów komórkowych jest zbyt słabe, by uszkadzać DNA i przyczyniać się do powstawania raka mózgu. Dlatego pole elektromagnetyczne wytwarzane przez telefony komórkowe zostało sklasyfikowane przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem, jako „prawdopodobnie rakotwórcze dla ludzi”. Z drugiej strony jest jeszcze wiele wątpliwości, bo zakwalifikowanie telefonu komórkowego w ten sposób oznacza, że zagrożenie, choć niewielkie, to nadal istnieje. Dlatego trzeba dokładnie zbadać związek między telefonami komórkowymi, a ryzykiem zachorowania na raka.

Brytyjska organizacja charytatywna wspierająca badania nad rakiem Cancer Research UK zapewnia, że telefony komórkowe są bezpieczne. − Uważamy, że prawdopodobieństwo wpływu telefonów komórkowych na powstawania nowotworów jest niezwykle małe − mówi Sarah Williams, specjalistka w dziedzinie informacji zdrowotnych i zbierania danych. Badacze są zdania, że oczywiście, komórki mogą przyczyniać się do zgonów, ale w tym sensie, że rozmowy przez komórkę doprowadzają do śmiertelnych wypadków samochodowych, ale nie wywołują nowotworów.

Nieco niepokoju i zamieszania wprowadziły ostatnie badania francuskich naukowców. Zespół badaczy pod kierownictwem Isabelle Baldi z Universite de Bordeaux wykazał, że u osób, które rozmawiają przez komórkę dłużej niż 15 godzin w miesiącu, występuje zwiększone ryzyko zachorowania na nowotwór mózgu. Francuscy specjaliści doszli do takich wniosków analizując 253 przypadki glejaka mózgu i 194 przypadki oponiaka, które zostały zarejestrowane przez francuską służbę zdrowia w latach 2004-2006. Wyniki badań opublikowało czasopismo „Occupational and Environmental Medicine”.

Jest też zła wiadomość dla Panów. Najnowsza analiza przygotowana przez badaczy z University of Exeter (W. Brytania) sugeruje, że panowie, którzy noszą telefon komórkowy w kieszeni spodni, mogą zmniejszać swoje szanse na posiadanie potomstwa – mikrofale emitowane przez te urządzenia obniżają jakość spermy.

„To badanie wyraźnie wskazuje, że ekspozycja na fale elektromagnetyczne związana z noszeniem telefonu komórkowego w kieszeni spodni może negatywnie wpływać na jakość spermy. Szczególne znaczenie może to mieć dla panów, których płodność już jest zagrożona i konieczne są przyszłe badania, by określić, jakie niesie to konsekwencje w skali całego świata” − podsumowuje dr Fiona Mathews z Uniwersytetu Exeter.

Do tej pory nie udało się jednoznacznie udowodnić ani stopnia szkodliwości telefonów komórkowych ani też wykazać, że są w pełni bezpieczne. Wiodący naukowcy podejrzewają, że jest wiele czynników pośrednich, które za to odpowiadają. Jest wiele dowodów, które mówią nam, co jest przyczyną nowotworów, ale wciąż jest także wiele wątpliwości, które trzeba rozwiać, nim będzie za późno.

Bibliografia:

„Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka” Stefan Kuciński, Przemysłowy Instytut Elektroniki
Czy telefony komórkowe są bezpieczne?