Bakterie kałowe na kuchennej ścierce

Z jednej strony pomagają  utrzymać dom w czystości, a tymczasem to istne siedlisko bakterii! Ręczniki i ścierki kuchenne mają bogatą „florę”, która może powodować infekcje i zatrucia pokarmowe.

pixabay.compixabay.com

Ręczniki i ścierki kuchenne są doskonałym środowiskiem dla rozwoju zarazków i bakterii. Wilgoć, resztki pożywienia, temperatura – wszystko to gwarantuje im świetne warunki do życia i namnażania. Im dłużej ścierka nie jest prana, tym więcej się ich tutaj mnoży.
Naukowcy z Uniwersytetu Mauritius zbadali 100 ściereczek i ręczników, które przez miesiąc były używane w kuchni. I co się okazało? Na ścierkach kuchennych, których używamy do wycierania naczyń, rąk czy blatów znajdują się m. in. bakterie E. coli (Escherichia coli, pałeczka okrężnicy).

Bakterie chorobotwórcze udało się wyhodować w przypadku niemal połowy (49%) badanych ścierek. Spośród 49 próbek, które były dodatnie pod względem wzrostu bakterii, 36,7% należało do bakterii z grupy coli, w tym E. coli. Pozostałe 36,7% to enterococcus spp, a 14,3% to staphylococcus aureus.

Staphylococcus może powodować zatrucie pokarmowe, wyeliminować je można przez gotowanie i pasteryzację. E. coli jest typem bakterii powszechnym w jelitach ludzi i zwierząt. Większość z nich jest nieszkodliwa, ale niektóre mogą powodować poważne zatrucia pokarmowe i infekcje.

Skąd wzięły się w kuchni? Raczej nie przyfrunęły do nas z toalety, pochodzą m.in. z surowego mięsa.

„Dane wskazały, że brak przestrzegania higieny w kuchni, gdzie przygotowuje się mięso jest dość powszechne” ‒ powiedział główny autor badania dr Susheela Biranjia-Hurdoyal.

Naukowcy zalecają regularne pranie i zmienianie ścierek do naczyń, gąbek i rękawic kuchennych lub pozostawienie ich do wyschnięcia przed ponownym użyciem.

Badania zostały zaprezentowane na corocznym spotkaniu American Society for Microbiology w Atlancie w stanie Georgia.