Cukier brązowy przyprawa – właściwości, działanie i zastosowanie cukru brązowy

Czym tak naprawdę jest cukier brązowy? Czy rzeczywiście jest lepszy od białego? Czy kolor brązowy zawsze oznacza „zdrowie”?



fot. shutterstockfot. shutterstock
  1. Czy cukier brązowy jest lepszy od białego?
  2. Cukier brązowy dobry dla skóry
  3. Cukier brązowy krzepi, ale nie w nadmiarze
  4. Uwaga na słodkie podróbki
Brązowy ryż jest zdrowszy od białego, a ciemne pieczywo ma więcej wartości odżywczych od pieczywa jasnego. Ale czy taka sama zasada dotyczy cukru?

Panuje powszechne przekonanie, że cukier brązowy jest zdrowszy niż biały. Nie miejmy złudzeń − cukier brązowy to po prostu zwykły cukier z buraka cukrowego lub trzciny cukrowej tyle że produkowany z dodatkiem melasy, syropu o ciemnobrązowym zabarwieniu, który jest produktem ubocznym powstałym przy wytwarzaniu zarówno cukru trzcinowego jak i cukru z buraków cukrowych. Cukier brązowy może być produkowany komercyjnie lub naturalnie, przy czym ten pierwszy wytwarzany jest przez melasę dodawaną do tradycyjnego białego cukru, stanowiącą od 4% do 7% produktu końcowego.

To właśnie melasa odpowiada za charakterystyczny, miodowo-brązowy kolor. Według Canadian Sugar Institute, cukier biały jak i brązowy, nie różni się znacząco między sobą. Ilość błonnika i składników odżywczych występująca w brązowym cukrze jest tak mała, że nie wykazuje żadnych wartości prozdrowotnych.

W niektórych przypadkach brązowy cukier - zwłaszcza gdy jest określany jako „cukier surowy” - jest jedynie cukrem, który nie został w pełni oczyszczony. Jednak częściej producenci wolą ponownie wprowadzać melasę do drobnego białego cukru - tworząc mieszankę z około 5% do 10% melasy - ponieważ pozwala im to lepiej kontrolować kolor i rozmiar kryształów w produkcie końcowym.

W związku z tym, że ostateczny kolor brązowego cukru, uzależniony jest od większej lub mniejszej zawartości melasy, na rynku dostępnych jest kilka rodzajów cukru brązowego:
  • Jasnobrązowy cukier: niektórych przypadkach melasa jest po prostu dodawana do zwykłego białego cukru, w przypadku jasnobrązowej odmiany stanowi ona 3% masy cukru.
  • Ciemnobrązowy cukier: ciemnobrązowa odmiana ma około 6% melasy, nadając tej odmianie nieco mocniejszy smak.
  • Muscovado: jest to najciemniejsza i najsilniejsza pod względem smaku, odmiana cukru trzcinowego. Głównie ze względu na powolny proces suszenia, który często wykonywany jest w pełnym słońcu.
  • Demerara: to nierafinowanym cukier trzcinowy. Kiedy sok z trzciny cukrowej jest ekstrahowany i gotowany, pozostawia po sobie surowe kryształy o jasnobrązowym kolorze. Są one następnie suszone w wirówce, dzięki czemu powstaje brązowy cukier, który ma łagodny smak melasy.
  • Turbinado: bardzo podobny w  produkcji do odmiany demerara, turbinado, w smaku przypomina miód.
Brązowy cukier jest często wytwarzany przez dodanie melasy do tradycyjnego białego cukru, fot. shutterstock

Czy cukier brązowy jest lepszy od białego?

Czy jest zdrowszy od białego? Wartość odżywcza cukru brązowego jest zbliżona do cukru białego. Z powodu zawartości melasy, cukier brązowy może zawierać pewne minerały, takie jak magnez, potas, wapń i żelazo (cukier biały ich nie posiada). Ale ponieważ te minerały są obecne tylko w maleńkich ilościach, nie ma wymiernych korzyści ze spożywania cukru brązowego. Jego kaloryczność też jest niewiele mniejsza od zwykłego białego cukru. Różnica to 1 kcal − mniej w jednej łyżeczce.


Według Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych brązowy cukier zawiera około 17 kilokalorii na łyżeczkę, w porównaniu z 16 kilokaloriami w łyżeczce białego cukru


„Najważniejsza różnica jest w cenie. W dodatku niektórzy producenci, zachęceni popularnością cukru brązowego, po postu barwią biały cukier i nie ma on już nic wspólnego z cukrem nieoczyszczonym” – powiedział PAP dr hab. Małgorzata Drywień ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Według Dr. Rupali Datta z Clinical Nutritionist „zarówno biały cukier, jak i cukier brązowyr są produktami podobnymi, pod względem odżywczym i kalorycznym. Jedyna różnica polega na smaku, kolorze i procesie, przez który oba te produkty przechodzą”

W skrócie można powiedzieć, że głównymi zaletami brązowego cukru są jego wygląd, smak i nieco więcej minerałów.

Cukier brązowy dobry dla skóry

Naturalna konsystencja brązowego cukru, która przypomina mokry piasek, ma zastosowanie w pielęgnacji skóry. Peeling przyrządzony na bazie brązowego cukru pomoże usunąć martwe komórki naskórka, które zatykają pory ciała. W połączeniu z olejem i miodem, nie tylko wygładzi skórę, ale jednocześnie ją nawilży.

Cukier brązowy krzepi, ale nie w nadmiarze

Cukier, czy to biały czy brązowy, nie tylko „krzepi” i dodaje energii, ale również poprawia nam nastrój. Według badań, nasz organizm potrzebujemy tylko 7g cukru dziennie ‒ czyli około jednej małej łyżeczki dziennie. Niestety współcześnie cukru w diecie mamy w nadmiarze. Słodycze, słodzone napoje, pieczywo cukiernicze, ciastka, jogurty owocowe, płatki i gotowe sosy ‒ w wielu produktach, które spożywamy na co dzień występuje ten słodki składnik. A cukier w nadmiarze szkodzi, siejąc spustoszenie w naszym organizmie.

Nie od dziś wiadomo, że ten produkt spożywczy stanowi dobrą pożywkę dla drobnoustrojów, przez co sprzyja powstawaniu próchnicy i innych chorób zębów (paradontoza, zapalenie dziąseł). Cukier też sprzyja zakwaszeniu organizmu, zakłóca gospodarkę hormonalną, sprzyja powstawaniu stanów zapalnych i przyspiesza starzenie się organizmu. Najbardziej znanym skutkiem ubocznym nadużywania cukru jest nadwaga. Dlaczego cukier powoduje tycie? Większość ludzi spożywa więcej cukru, niż ich organizm jest w stanie przetworzyć na energię. Wówczas, wątroba przetwarza jego nadwyżki i odkłada w postaci tłuszczu. Otyłości wiąże się z wieloma problemami zdrowotnymi. Nadmiar kilogramów zwiększa ciśnienie tętnicze indukuje insulinooporność, stan zapalny i zwiększa ryzyko chorób serca czy nowotworów
Cukier brązowy w kostkach, fot. shutterstock
Cukier ma jeden z najwyższych indeksów glikemicznych. Co to oznacza? Zaraz po spożyciu słodkiego ciastka czy batonika, wzrasta stężenie glukozy we krwi, co pobudza trzustkę do intensywnej pracy. Po czym stężenie glukozy szybko spada, a głód powraca. Poza tym cukier, nawet ten brązowy, jest małowartościowy, więc oprócz energii i pustych kalorii, nie dostarcza nam żadnych witamin czy minerałów.

Uwaga na słodkie podróbki

Cukier brązowy jest droższy od białego. Fakt ten wykorzystują nieuczciwi producenci, którzy zamiast melasy, dodają karmelu, który charakterystyczne brązowe zabarwienie uzyskuje poprzez podda-nie go działaniu wysokiej temperatury. Zanim kupisz cukier o brązowej barwie, sprawdź skład produktu. Jeśli znajdziemy tam wyłącznie cukier i karmel, to znak, że mamy do czynienia zwykłym cukrem. Płacimy zatem często podwójną cenę za... biały cukier!

Jak zrobić cukier brązowy?

Cukier brązowy można zrobić w domu. Wystarczy wymieszać ze sobą dwa składniki ‒ cukier biały i melasę w stosunku 1:1. Jeżeli chcemy, by barwa była bardziej intensywna, to zwiększamy ilość melasy.


Cukier  brązowy ma karmelowy posmak, więc idealnie nadaje się do wypieków ciasteczek,  pierniczków  oraz  ciemnych  ciast. Dodany do kawy czy herbaty podkreśli ich smak. Biorąc pod uwagę jego ciężki smak, można nim doprawiać potrawy bardziej wytrawne, w tym mięsa i sosy. Jednak musimy mieć na uwadze, że cukier, niezależnie od barwy, w nadmiarze szkodzi naszemu zdrowiu. Melasa zawiera szereg składników mineralnych, jednak jej dodatek nie rekompensuje strat jakie ponosi organizm w związku ze spożyciem cukru. Jednak mając do wyboru, cukier biały i brązowy - sięgajmy po brązowy, który podkręci smak jedzonych potraw i dostarczy nam niewielkiej ilości minerałów.
Ekologia.pl (Joanna Szubierajska)

Bibliografia

  1. “https://www.nytimes.com/2007/06/12/health/nutrition/12real.html”;
  2. “What Are the Benefits of Brown Sugar vs. White Sugar?”; data dostępu: 2019-05-17
  3. Dorota Małgorzata Wydro; “Ile cukru jest w cukrze? (How much sugar is in sugar?)”; Academy of Aesthetic and Anti-Aging Medicine. 66-72. ;
  4. Dirceu Luchini, Paulo & Raquel Bettani, Silvia & Verruma-Bernardi, Marta & Borges, Maria Teresa. (2017); “Mineral and Metal Levels in Brown Sugar from Organic and Conventional Production Systems”; Journal of Agricultural Science. 9. 226. 10.5539/jas.v9n10p226. ;
  5. Abdullah, Weka & Rianse, U & Marsuki Iswandi, R & Taridala, Sitti & Sarimustaqiyma Rianse, I & La Zulfikar, Z & Baka, L.R. & La Abdi, A & Cahyono, Edi & Widayati, Weka & Baka, W.K.. (2015). ; “Potency of natural sweetener: Brown sugar. ”; WSEAS Transactions on Business and Economics. 12. 99-110. ;
Moim zdaniem
Cukier brązowy jest zdrowszy od białego?
Ocena (4.1) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy