Uwaga! Sikanie do basenu jest niebezpieczne!

Fot. Jun Ye YeJun3D/Flickr CC[CC BY 2.0 ], Flickr.com Fot. Jun Ye YeJun3D/Flickr CC[CC BY 2.0 ], Flickr.com

Siusianie do basenu może mieć poważne konsekwencje zdrowotne – alarmują naukowcy na łamach czasopisma „Environmental Science & Technology”. Dlaczego? Cały problem tkwi w chemii.

Najczęściej stosowaną metodą oczyszczania wody basenowej jest chlorowanie. A kwas moczowy zawarty w urynie w połączeniu z chlorem prowadzi do powstania szkodliwych dla zdrowia substancji, takich jak trichlorek azotu (NCl3), czy chlorocyjan (ClCN) – alarmują badacze z Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego.

Dlaczego to zjawisko jest takie groźne? Silnie wybuchowy trichlorku azotu (NCl3) może wywoływać astmę i powodować podrażnienie oczu. To on jest w głównej mierze odpowiedzialny za specyficzny ostry zapach na basenie. Z kolei chlorocyjan, gaz bojowy, który był stosowany w czasie I wojny światowej, może uszkodzić płuca, serce i centralny układ nerwowy.

Należy pamiętać, że zasady higieny obowiązujące na pływalniach mają za zadanie chronić zdrowie korzystających z nich osób. Dlatego zanim wskoczymy do basenu, warto skorzystać z toalety.