Volvo XC40 PHEV - hybrydowy SUV warty Twojej uwagi

Kompaktowy SUV skandynawskiej marki to jedno z najbardziej popularnych aut w swoim segmencie na rynku polskim i nie tylko. Według danych CEPiK model Volvo XC40 jest czwartym najpopularniejszym modelem klasy premium w Polsce i najpopularniejszym kompaktowym SUV-em w segmencie premium. Zresztą konsumenci pokochali to auto nie tylko w Polsce, bo model XC40 Recharge w wersji hybrydowej plug-in jest trzecim autem PHEV Europy (dane wg Jato Dynamics). Skąd taka popularność? Powodów jest naprawdę sporo, warto je poznać.



volvo xc40fot. Volvo XC40

Innowacyjny napęd hybrydowy plug-in



Volvo XC40 Recharge w wersji hybrydowej plug-in łączy dwa motoryzacyjne światy: pozwala korzystać z zalet klasycznej, spalinowej motoryzacji (brak problemów z zasięgiem, szybkie uzupełnianie paliwa), zalet jazdy hybrydowej (ekonomiczna, płynna jazda z wykorzystaniem silnika spalinowego i elektrycznego) oraz zalet czystej elektromobilności (możliwość jazdy wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego bez jakichkolwiek emisji spalin). To sprawia, że układy napędowe typy hybryda plug-in są dziś najbardziej uniwersalne.

Dynamika w każdej wersji



Volvo XC40 Recharge PHEV jest aktualnie oferowany w dwóch wersjach układu napędowego: Volvo XC40 Recharge T4 Plug-in Hybrid oraz Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid. Oba zespoły napędowe współdzielą zestaw akumulatorów trakcyjnych o tej samej pojemności wynoszącej 10,7 kWh. Pozwala to po aktywowaniu trybu jazdy Pure pokonać bez jakichkolwiek emisji dystans 46 km (w cyklu mieszanym WLTP). Oba warianty wyposażone są w silnik elektryczny i spalinowy przekazujące moc na przednią oś pojazdu za pośrednictwem płynnie działającej automatycznej skrzyni biegów. Różnicą pomiędzy odmianami Recharge T4 a Recharge T5 jest sumaryczna moc układu napędowego. W tej pierwszej wersji kierowca dysponuje mocą maksymalną 211 KM oraz 405 Nm momentu obrotowego. Mocniejsza odmiana Recharge T5 pozwala uzyskać 262 KM mocy maksymalnej i 425 Nm momentu obrotowego. Takie parametry napędu zapewniają odpowiednio wysoką dynamikę obu odmian Volvo XC40 Recharge. Wersja „słabsza” jest w stanie uzyskać prędkość 100 km/h w czasie 8,5 s, natomiast odmiana Recharge T5 tę samą prędkość osiągnie w czasie 7,3 sekundy.

Jednak liczby to nie wszystko, zaletą zastosowania napędu hybrydowego jest responsywność auta i szybka reakcja na polecenia kierowcy. Dzięki obecności silnika elektrycznego dysponującego wysokim momentem obrotowym w praktycznie całym zakresie pracy, kierowca nie wyczuwa żadnych opóźnień w reakcji auta na wciśnięcie pedału przyśpieszenia.

Kompaktowy i komfortowy



Volvo XC40 to pierwszy model Volvo w najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmencie małych SUV-ów. Auto zapewnia ponadprzeciętny poziom komfortu i lubianą skandynawską elegancję i praktyczność wnętrza. Klienci zależnie od swoich upodobań mogą wybrać wersję Inscription wyróżniającą się wyższym poziomem luksusu i elegancji, bądź odmianę R-Design, którą charakteryzuje, dynamiczny, sportowy styl wyposażenia. Niezależnie od wyboru możemy oczekiwać najwyższej jakości materiałów w kabinie, doskonałego montażu i spasowania poszczególnych elementów, a także intuicyjnej obsługi pokładowego systemu inforozrywki. W środku znajdziemy mnóstwo pomysłowych schowków i udogodnień: m.in. na butelki z wodą, torby treningowe, laptopy, przekąski i wiele innych rzeczy. Pamiętajmy, że to hybryda plug-in, którą warto (to się naprawdę opłaca) regularnie ładować. Producent zadbał o odpowiednią przestrzeń na kable, dla których przygotowano specjalny schowek z przodu. Mimo kompaktowych gabarytów (to najmniejszy SUV szwedzkiej marki) zadbano o przestronne wnętrze, które zapewnia czterem osobom podróż w komfortowych warunkach. W standardzie wyposażenia Volvo XC40 jest dwustrefowa klimatyzacja z technologią CleanZone, dbającą o czyste i zdrowe powietrze w kabinie. Często o tym zapominamy, ale dzięki temu, po dłuższej podróży wszyscy będą czyli się lepiej oddychając czystym powietrzem.
volvo xc40
fot. Volvo XC40

Ile pali hybryda ładowana z gniazdka?



To jedno z najtrudniejszych pytań, jakie można zadać na temat tego samochodu. Nie wystarczy sprawdzić ile samochód zużywa paliwa w mieście, ile podczas spokojnej jazdy w trasie, a ile podczas jazdy autostradowej? Tutaj mamy dwa dodatkowe parametry: częstotliwość ładowania oraz umiejętność odzyskiwania energii przez kierowcę. Jeśli samochód jest ładowany „na okrągło” i pokonuje krótkie trasy miejskie, wówczas można osiągnąć wynik rzędu 2 litrów na 100 km. W praktyce trudno jest taki wynik utrzymać na stałe. Wystarczy jedna dłuższa trasa i spalanie wzrasta. Na drodze krajowej, gdzie prędkości podróżne są niskie, a trasa wielokrotnie wiedzie przez teren zabudowany, oszczędni kierowcy są w stanie utrzymywać wynik rzędu 5-6 litrów na 100 km – i to zupełnie bez ładowania z gniazdka. Podczas jazdy drogą ekspresową z prędkością 120 km/h – wówczas spalanie wzrośnie do około 7-7,5 litra. Na autostradzie jadąc ok. 140 km/h samochód zużywa 9l/100 km. Zgodnie z danymi Volvo Cars kierowcy aut PHEV tej marki około 40% przebiegu pokonują na samym prądzie, z wyłączonym silnikiem spalinowym. Zatem spalenie rzędu 4-6 litrów jest zupełnie realnym wynikiem. Im częściej ładujemy, tym bliżej będziemy tej niższej wartości.

Volvo to przede wszystkim bezpieczeństwo



Firma Volvo uczyniła z doskonalenia bezpieczeństwa podróży autami swojej marki rozpoznawalny na całym świecie znak. Bezpieczeństwo jest wpisane w DNA Volvo, potwierdza to szeroki zakres technologii i systemów bezpieczeństwa obecnych na pokładzie Volvo XC40 Recharge Plug-in Hybrid. Każde Volvo XC40 Recharge jest wyposażone w bardzo szeroki zakres rozwiązań zarówno jeżeli chodzi o bezpieczeństwo bierne, jak i czynne. Na pokładzie mamy m.in. dwustopniowe poduszki powietrzne, kolanową poduszkę powietrzną kierowcy, kurtyny powietrzne, dodatkową ochronę przed uderzeniem bocznym, czy układ zmniejszający ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego. Pod względem bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy warto wyróżnić takie rozwiązania jak system antykolizyjny Oncoming Lane Mitigation (system ten jest aktywny przy prędkościach od 60 do 140 km/h, pomaga w zapobieganiu kolizjom z pojazdami nadjeżdżającymi z naprzeciwka poprzez automatyczne skręcenie kierownicy). Jeśli przekroczysz oznaczenie pasa ruchu, zajeżdżając drogę pojazdowi jadącemu z naprzeciwka, system automatycznie skoryguje tor jazdy i wygeneruje ostrzeżenie. Każde Volvo XC40 Recharge jest także wyposażone w układ monitorowania pasa ruchu (działa powyżej 65 km/h), który w sytuacji, gdy kierowca zaczyna przecinać linię wyznaczającą pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, delikatnie skieruje auto z powrotem na właściwy tor jazdy.

Wysoki poziom bezpieczeństwa modelu Volvo XC40 znajduje odzwierciedlenie w wynikach testów bezpieczeństwa. Eksperci z Euro NCAP przyznali temu modelowi najwyższą pięciogwiazdkową ocenę ogólną w testach bezpieczeństwa. To jedno z najbezpieczniejszych aut świata. W testach cząstkowych, np. poziom bezpieczeństwa dorosłych oceniono na 97%, co stanowi najwyższą ocenę w tej kategorii spośród nie tylko kompaktowych SUV-ów, ale w ogóle wszystkich aut badanych przez Euro NCAP w roku 2018 (roku badania modelu Volvo XC40).

art. sponsorowany
Ocena (5.0) Oceń: