Bateria ze szpinaku

Naukowcom udało się wykorzystać proces fotosyntezy do stworzenia baterii słonecznej. Ponieważ zbudowana jest ze szpinaku, zamienia światło słoneczne w energię w ten sam sposób co roślina.

SzpinakFot. sxc

Baterię można zamontować w laptopie albo telefonie komórkowym. Jest bardzo wygodna dla tych osób, którym częste ładowanie sprawia kłopot. Pozwala też korzystać z urządzeń nawet w miejscach zupełnie odciętych od energii elektrycznej, co szczególnie może okazać się przydatne dla miłośników dalekich podróży.

Inżynier Shuguang Zhang i jego koledzy z Massachusetts Institute of Technology wykorzystali naturalne zdolności roślin do wytwarzania energii ze światła słonecznego w procesie fotosyntezy. „Wszystkie rośliny, małe i duże, korzystają z systemu do konwersji fotonów na elektrony, czyli przekształcenie promieni słonecznych lub światła, na energię elektryczną” –  wyjaśnia Zhang. Natomiast szpinak został wybrany na jako materiał bazowy ze względu na jego dostępność oraz niskie koszty uprawy.

W jaki sposób naukowcom udało się utworzyć baterię z rośliny? Przez połączenie kompleksu protein odpowiedzialnych za fotosyntezę z warstwami przejrzystego, przewodzącego elektrycznie materiału. W ten sposób powstała mini-elektrownia niewiele grubsza od ludzkiego włosa.

Jednak jak podkreśla Zhang, technologia te nie jest idealna. Nigdy nie zastąpi tradycyjnych baterii, ponieważ nie jest w stanie działać w nocy.