MWT - czyli jak zastąpić niebezpieczny ołów w fotowoltaice

Ołów, jest najpowszechniej wykorzystywanym metalem nieżelaznym w przemyśle. Stosuje się go w produkcji baterii i akumulatorów, w przemyśle motoryzacyjnym, zbrojeniowym, a także, jak się okazuje, do paneli fotowoltaicznych. Czy ekologiczna instalacja służąca do wytwarzania czystej energii ze słońca powinna zawierać pierwiastek uznany za toksyczny? Czy jest jakaś alternatywa?



fotowoltaikagrafika: Columbus Energy
Dodatek ołowiu w panelach fotowoltaicznych
Standardowy moduł fotowoltaiczny zawiera do 12 gramów ołowiu. Metal ten znajduje się głównie w paście lutowniczej służącej do umieszczania w modułach busbarów - czyli pionowych szyn odpowiedzialnych za przewodzenie prądu. Spoiwa z dodatkiem ołowiu wymagają znacznie niższych temperatur pracy, mają lepsze parametry techniczne, poprawia się też ich przewodność elektryczna. Jednak z uwagi na szkodliwość ołowiu są one sukcesywnie wycofywane.

Co więcej, ze  względu na toksyczność ołowiu obecnie pojawiają się coraz większe ograniczenia prawne w jego stosowaniu, w tym dyrektywami Unii Europejskiej w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Dyrektywa ta wyłącza jednak ze swojego spisu panele fotowoltaiczne by “nie hamować rozwoju technologii energii odnawialnej, która nie mają negatywnego wpływu na zdrowie i środowisko oraz jest zrównoważona i opłacalna ekonomicznie”. Czy słusznie?
Alternatywna technologia busbar & lead free
Większość paneli fotowoltaicznych dostępnych na rynku zawiera ołów. Ze względu na budowę modułu, prawdopodobieństwo jego uwolnienia jest niewielkie. Jednak czy konieczne jest stosowanie, uznanych powszechnie za toksyczne składników w produkcie, który ma służyć również środowisku?
Okazuje się, że ołów nie jest niezbędny w produkcji paneli fotowoltaicznych. Alternatywą dla tradycyjnych modułów z busbarami, czyli charakterystycznymi srebrnymi, pionowymi pasami, są panele wykonane w technologii MWT. Panele MWT pozbawione są bus barów,
elektrody umieszczane są z tyłu modułu, nie trzeba ich wylutowywać, a tym samym korzystać z ołowiu.

Bezołowiowa technologia MWT to wybór ekologiczny i ekonomiczny
Panele do których produkcji nie został wykorzystany ołów są jeszcze bardziej ekologiczne. Wydobycie, przetwórstwo, wykorzystanie w produkcji i późniejszy recykling tego metalu nie są obojętne dla środowiska. Na każdym z tych etapów, część pierwiastka przedostaje się do powietrza, wody czy gleby, tworząc toksyczne połączenia. Bezołowiowa technologia MWT pozwala na zminimalizowanie negatywnego wpływu na otoczenie, a to nie jedyna zaleta jej zastosowania.

Zastąpienie tradycyjnych busbarów, technologią MWT sprawia, że powierzchnia absorpcji promieniowania słonecznego jest większa (busbary zasłaniają część powierzchni pochłaniającej promienie), a co za tym idzie, wyższa jest też sprawność całego modułu. Brak konieczności lutowania to mniejsze narażenie modułu na powstawanie mikropęknięć, które mogą przyczynić się do spadku sprawności i wcześniejszej degradacji. Panele fotowoltaiczne MWT mają dzięki temu wysoką efektywność produkcji, gwarantowaną nawet przez 30 lat. To ekonomiczna inwestycja, na długie lata.

Panele w technologii MWT od Sunport Power
Na polskim rynku technologia MWT back contact pojawiła się stosunkowo niedawno, ale już zyskała wielu zwolenników. Twórcą tej innowacji w dziedzinie fotowoltaiki jest Sunport Power - azjatycki producent, który jest właścicielem patentu na MWT.

Potencjał technologii dostrzegła spółka Columbus Energy - polski lider mikroinstalacji fotowoltaicznych, która zawarła dwuletni kontrakt o wartości 200 mln zł, który gwarantuje jej wyłączność na dystrybucję w naszym kraju modułów fotowoltaicznych w technologii MWT. Do tej pory Columbus Energy oferował swoim klientom panele Sunport MWT Back-Contact PERC Full Black o mocy 325 Wp. Od teraz w asortymencie pojawiły się te same moduły, jednak o zwiększonej mocy do 350 Wp. Bezołowiowa technologia już zyskała swoją rzeszę fanów, po ostatnich doniesieniach spółki - już ponad 17 tysięcy rodzin i przedsiębiorców w Polsce wybrało instalacje fotowoltaiczne od Columbus Energy.


art. sponsorowany
Ocena (4.3) Oceń:
Pasaż zakupowy