Syrop ryżowy – zdrowy czy nie? Właściwości i zastosowanie syropu ryżowego

Coraz częściej odchodzimy od używania tradycyjnego cukru. Szukamy różnych zamienników, które nie tylko osłodzą nasze dania czy napoje, ale także dostarczą nam tyle samo energii. Jednym z takich produktów jest syrop ryżowy, który jest nie tylko łatwo przyswajalnym zamiennikiem białego cukru, ale też znacznie od niego zdrowszym. Co warto wiedzieć o syropie ryżowym?



syrop ryżowy ma słomkowy kolor i lekko gęstą konsystencję, fot. shutterstocksyrop ryżowy ma słomkowy kolor i lekko gęstą konsystencję, fot. shutterstock
  1. Syrop ryżowy – co to takiego?
  2. Właściwości prozdrowotne syropu ryżowego
  3. Syrop ryżowy – czy dla każdego?
  4. Zastosowanie syropu ryżowego
  5. Czy warto stosować syrop ryżowy?

Syrop ryżowy – co to takiego?

Syrop ryżowy, wraz z ksylitolem, stewią i miodem to najpopularniejsze zamienniki tradycyjnego cukru. Zawiera głównie maltozę, która łatwo rozbija się na glukozę. W 80% składa się z wody i ryżu, ale czasem niektórzy producenci dodają do niego jeszcze słód jęczmienny. Wytwarza się go z pełnego ziarna brązowego ryżu. Najpierw ziarno poddawane jest procesowi fermentacji, a potem podgrzewa się je i filtruje, aż w końcu powstaje płyn o konsystencji syropu. Przebieg powstawania syropu ryżowego jest czasochłonny i opiera się na działaniu naturalnych enzymów. Coraz więcej producentów syropu ryżowego używa ryżu pochodzenia ekologicznego. Wtedy na opakowaniu musi widnieć informacja, że produkt jest BIO, czyli najwyższej jakości i wolny od wszelkich dodatków chemicznych.

Syrop ryżowy swoim wyglądem przypomina miód – jest złotego koloru, z ciągnącą się konsystencją. Charakteryzuje się delikatnym i słodkim smakiem, z lekko orzechową nutką. Po otwarciu produkt należy przechowywać w temperaturze do 20 stopni Celsjusza, w suchym miejscu i nie wystawiać na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. W związku z tym, że posiada delikatny smak i jest słodki, znakomicie sprawdzi się we wszelkiego rodzaju deserach, ciastach czy napojach. Może być spokojnie stosowany w trakcie diety odchudzającej, ponieważ jest łatwo przyswajalny i niskokaloryczny.

Bardzo często syrop ryżowy stosuje się w makrobiotyce, czyli filozofii polegającej na przestrzeganiu diety opartej na spożywaniu wyrobów poddanych jak najmniejszej obróbce termicznej czy chemicznej. Za to wykorzystuje się w niej produkty pochodzenia naturalnego, przede wszystkim pełne ziarna, zboża, owoce, warzywa czy wodorosty.

Właściwości prozdrowotne syropu ryżowego

Syrop ryżowy zdecydowanie przewyższa biały cukier swoimi wartościami odżywczymi. Największą jego zaletą jest spowolnione uwalnianie węglowodanów i ich rozkład w organizmie. Syrop ryżowy zawiera przede wszystkim maltozę - znaną też jako cukier słodowy (wzór sumaryczny C12H22O11) i maltotriozę (C18H32O16), które przechodzą w wykorzystywaną przez organizm glukozę (C6H12O6). Dopiero w organizmie zachodzi proces przekształcania się maltozy w glukozę, dlatego też produkt ten nie powoduje gwałtownych skoków cukru we krwi, a następnie nagłych spadków, co jest bardzo ważne dla diabetyków. Co więcej, regularne spożywanie syropu ryżowego pomaga zapobiegać rozwojowi cukrzycy, ponieważ utrzymuje stały poziom cukru w naszej krwi.

W związku z tym, że syrop ryżowy powstaje z pełnoziarnistego brązowego ryżu, zawiera witaminy i minerały, a to także wyróżnia go na tle innych substancji słodzących. Znajdują się w nim witaminy z grupy B, które przede wszystkim odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego: łagodzą napięcie nerwowe, poprawiają nastrój i sprawność intelektualną. Biorą także udział w procesach metabolicznych, uczestniczą w procesie przyswajania węglowodanów - w zamianie glukozy na energię, która jest dostarczana między innymi do mózgu. Poza tym witaminy z grupy B mają wpływ na cały organizm: na nerwy, serce, skórę, mięśnie czy układ naczyniowy. Bez nich nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować.
Wytwarza się go z pełnego ziarna brązowego ryżu, fot. shutterstock
Ponadto syrop ryżowy zawiera wapń, magnez oraz cynk. Magnez nazywany jest pierwiastkiem życia, ponieważ bierze udział w 300 procesach biochemicznych zachodzących w organizmie ludzkim. Pierwiastek ten decyduje o prawidłowej pracy układu odpornościowego i nerwowo-mięśniowego, bierze udział w budowie kości i zębów, zmniejsza ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego, niedokrwiennej choroby serca oraz arytmii, astmy i cukrzycy typu 2. Jego niedobór może powoduje wiele przykrych dolegliwości, np. zawroty głowy, stany lękowe, drażliwość, bezsenność, a nawet i  depresję.
Cynk to również bardzo ważny mikroelement, który ma szczególne znaczenie dla naszych włosów, skóry i paznokci. Jego niedobory skutkują nie tylko pogorszeniem stanu cery, ale również powolnym gojeniem się ran. Ma to również związek z faktem, że pierwiastek ten reguluje stężenie witaminy A w organizmie. Poza tym działa również pozytywnie na kości oraz wspomaga leczenie reumatyzmu. Cynk bierze także udział w regulacji pracy organów wewnętrznych, między innymi trzustki, co wpływa na prawidłowe wydzielanie insuliny. Reguluje także pracę układu krążenia  poprzez pomaganie stabilizacji ciśnienia oraz zapobieganiu powstawania żylaków. Pierwiastek działa również korzystnie na układ immunologiczny.

Natomiast wapń zalicza się do niezwykle cennych pierwiastków, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów wewnętrznych. Stanowi on podstawę tkanki łącznej, kości i zębów. Bierze udział w wielu procesach życiowych, między innymi w krzepnięciu krwi, regulacji niektórych hormonów, skurczu mięśni szkieletowych i serca, przewodzeniu impulsów nerwowych, procesie dzielenia się i regeneracji komórek. Wapń stosowany jest także w profilaktyce i leczeniu osteoporozy, a także w przypadku zatruć metalami ciężkimi, podczas stanów zapalnych i w okresie rekonwalescencji po złamaniach kości. Zapewnia również homeostazę, czyli prawidłowe funkcjonowanie oraz równowagę organizmu, a także zwiększa przyswajalność witaminy B12.

Syrop ryżowy zalecany jest osobom stosującym dietę niskokaloryczną, ponieważ sprzyja procesowi odchudzania. Zapobiega odkładaniu tłuszczu w organizmie, uwalnia od zastojów pokarmowych ma korzystny wpływ na układ trawienny oraz  wzmacnia żołądek. Polecany jest osobom zmagającym się lub narażonych na infekcję grzybiczą, a zwłaszcza wywołaną przez grzyby z rodzaju Candida. Poza tym, syrop ryżowy jest niskokaloryczny, dlatego też spożywanie go sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki.
Na podstawie: https://www.eatthismuch.com/food/nutrition/sweet-dreams-brown-rice-syrup,525619/
Można go użyć na wiele sposobów: do słodzenia gorących napojów, dodatek do wyrobów cukierniczych, naleśników, gofrów czy owsianki, ale także do dań mięsnych, zup i sosów, fot. shutterstock

Syrop ryżowy – czy dla każdego?

Chociaż syrop ryżowy jest jednym z najzdrowszych produktów pochodzenia naturalnego, to niestety nie każdy powinien go używać. Jest on w 100% wegański, ale bardzo często do jego produkcji używa się słodu jęczmiennego, który z kolei zawiera gluten. Dlatego też nie poleca się go osobom chorym na celiakię i będącym na diecie bezglutenowej. Może też zawierać szkodliwy arsen, który w śladowych ilościach występuje w  ryżu (pobierany jest z gleby), dlatego też nie wolno do podawać niemowlętom i dzieciom. Oczywiście osoby uczulone na ryż również powinny unikać tego produktu.

Zastosowanie syropu ryżowego

Syrop ryżowy znajduje szerokie wykorzystywanie w kuchni. Jako substancja słodząca można ją użyć na wiele sposobów: do słodzenia gorących napojów (herbaty, kawy) czy dodatek do wyrobów cukierniczych, wszelkich wypieków, naleśników, deserów, lodów czy owsianki, ale także nadaje się jako dodatek do dań mięsnych, zup i sosów. Syrop ryżowy można kupić sklepach ze zdrową żywnością, internetowych, ale coraz częściej widnieją na półkach w supermarketach. Buteleczka o pojemności 350 ml kosztuje około 13 zł.

Czy warto stosować syrop ryżowy?

To produkt ekologiczny i w pełni organiczny, dzięki czemu nie zawiera chemicznych dodatków i cechuje się najwyższą jakością smaku i zawartością składników odżywczych. Jest uniwersalnym produktem - można go dodać do herbaty, owsianki, lodów, a nawet do dań obiadowych. Ma delikatny smak, dlatego też znakomicie smakuje w połączeniu niemalże ze wszystkim, a przy tym dostarczy naszemu organizmowi substancji odżywczych. Poza tym, jest niskokaloryczny i stosunkowo niedrogi, dlatego też nie ma obaw, że zrujnuje naszą sylwetkę czy domowy budżet. 
Klaudia Kwiatkowska

Bibliografia

  1. “https://www.healthline.com/nutrition/brown-rice-syrup-good-or-bad#bottom-line”; data dostępu: 2020-02-10
  2. “https://www.bbcgoodfood.com/glossary/rice-syrup”; data dostępu: 2020-02-10
  3. “https://healthyluxe.com.au/is-rice-syrup-a-good-alternative-to-sugar/”; data dostępu: 2020-02-10
  4. “https://www.thespruceeats.com/what-is-brown-rice-syrup-3376838”; data dostępu: 2020-02-10
  5. “https://www.theglobeandmail.com/life/health-and-fitness/ask-a-health-expert/why-is-brown-rice-syrup-in-my-food-is-it-healthier-than-sugar/article18761233/”; data dostępu: 2020-02-10
  6. “https://www.lundberg.com/product/sweet-dreams-brown-rice-syrup/”; data dostępu: 2020-02-10
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy