Acerola owoc - właściwości, witaminy i wartości odżywcze aceroli

Malpigia granatolistna (Malpighia glabra L.), wiśnia z Barbados lub po prostu acerola – to maleńki owoc, który ma niezwykłą moc. W 4,5 gramowej aceroli jest tyle witaminy C, co w kilogramie cytryn. Jakie jeszcze właściwości ma acerola?



Acerol zawiera duże ilości witaminy C. Fot. pixabay.comAcerol zawiera duże ilości witaminy C. Fot. pixabay.com
  1. Acerola – witaminowa rekordzistka
  2. Cukrzyca pod kontrolą
  3. Potencjał przeciwnowotworowy aceroli
  4. Acerola na straży młodości
  5. Acerola zwiększa odporność
  6. Poprawia metabolizm
  7. Acerola wzmacnia serce
  8. Acerola sprzyja utracie wagi
  9. Gdzie znajdziemy acerolę?
Acerola występuje w postaci krzewów, lub niskich drzew. Jego rozłożyste gałęzie mają piękne różowo-lawendowe kwiaty. Kwitnie przez cały rok. Owoce aceroli są drobne, lekko zaokrąglone i charakterystycznie spłaszczone – jak owoce wiśni. Mają jasny, czerwony kolor i podzielone są na „płaty”, dzięki którym owoc wydaje się być złożony z trzech części. Miąższ aceroli jest soczysty, kwaśny, wewnątrz owocu znajdują się 3 pestki. Wiśnia z Barbados ulega szybkiej fermentacji – jako świeży owoc można ją spożywać maksymalnie w ciągu 5 dni od zerwania.

Ojczyzną aceroli jest Ameryka Środkowa i wyspy karaibskie. W czasach prekolumbijskich migrujący Indianie przenosili między wyspami nasiona i krzewy aceroli, wpływając na rozpowszechnienie się tego owocu. Obecnie w produkcji aceroli przoduje Brazylia. Owoc uprawia się także w Teksasie i na Florydzie, Australii, Ameryce Południowej oraz tropikalnych rejonach Azji i Afryki.

Dawniej, ludowa medycyna zalecała stosowanie tych kwaśnych owoców w leczeniu ospy wietrznej, anemii czy chorób płuc i wątroby. Acerole podawano także w stanach przeziębienia i obniżonej odporności. O aceroli zrobiło się głośno w 1946 roku, kiedy został opublikowany pierwszy raport na temat bardzo wysokiego poziomu witaminy C występującego w wiśni z Barbados. W innym brazylijskim badaniu oceniającym zdolności antyoksydacyjne 18 owoców tropikalnych rosnących w Brazylii, acerola została wyróżniona (wraz z camu-camu i amazońskimi owocami Mouriri pusa) jako wykazująca niezmiennie silną aktywność przeciwutleniającą w testach ABTS, DPPH i FRAP (powszechnie stosowane metody ocenić potencjał antyoksydacyjny żywności w warunkach laboratoryjnych).
Kwiaty aceroli. Arria Belli [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons

Acerola – witaminowa rekordzistka

Acerola znana jest głównie z tego, że zawiera spore ilości witaminy C. Szklanka soku z aceroli (180 ml) może zawierać tyle witaminy C co 14 litrów soku pomarańczowego. Zawartość witaminy C w owocach może się różnić w zależności od etapu dojrzewania, odmiany, miejsca uprawy i czynników  środowiskowych. Ale to nie wszystko – w aceroli znajdziemy także bioflawonoidy (chronią przed szkodliwym działaniem tzw. wolnych rodników), fenole, karotenoidy, antocyjany i aminokwasy, głównie asparaginę, alaninę, prolinę, kwas asparaginowy, serynę i kwas γ-aminomasłowy (GABA). W aceroli znajdziemy też białko, tłuszcz, węglowodany, błonnik, witaminy - witamina A i witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B5, B6 i B9) oraz minerały - cynk, fosfor, magnez, miedź, potas, selen, sód, wapń i żelazo.
Ze względu na cenne właściwości odżywcze acerola jest powszechnie stosowana do leczenia problemów, które są wynikiem niedoborów ważnych witamin i minerałów w organizmie. Korzyści zdrowotne wynikające ze spożycia aceroli obejmują m. in.walkę z rakiem, wspomaganie trawienia, wspomaganie układu sercowo-naczyniowego, rozwijanie odporności czy zapobieganie cukrzycy.

Cukrzyca pod kontrolą

Przeciwutleniacze występujące w wiśniach aceroli mogą faktycznie spowolnić uwalnianie cukru do krwiobiegu. Ta regulacja insuliny i glukozy jest kluczowym środkiem, który zapobiega skokom i spadkom cukru we krwi, które mogą być niebezpieczne (a nawet śmiertelne) dla osób cierpiących na cukrzycę. Owoce aceroli pomagają nie tylko zapobiec wahaniom cukru we krwi, ale także regulują jego poziom u zdrowych osób.
ZDS* zalecane dzienne spożycie dla osoby dorosłej. Tabela przedstawia wartości odżywcze w 100 g surowych owoców aceroli. Źródło: https://www.organicfacts.net/health-benefits/cereal/spelt.html oraz USDA
Acerola nazywana jest wiśnią z Barbados. Fot. pixabay.com

Potencjał przeciwnowotworowy aceroli

Acerola zawiera różnorodną mieszankę przeciwutleniaczy, w tym karotenoidów i bioflawonoidów, które neutralizują działanie wolnych rodników w organizmie. Wolne rodniki są szkodliwymi produktami ubocznymi metabolizmu komórkowego, które powodują, że zdrowe komórki ulegają mutacji, przyczyniając się do powstawania poważnych stanów chorobowych, w tym nowotworów. Dzięki silnym właściwościom antyoksydacyjnym witamina C „wymiata” wolne rodniki, tym samym zmniejszając ilość uszkodzeń na poziomie DNA, obniżając tym samym ryzyko rozwoju nowotworów, głównie żołądka i przełyku. Badanie opublikowane w Journal of Nutritional Science and Vitaminology wykazało, że ekstrakt z aceroli wydaje się hamować wzrost komórek raka płuc u myszy.

Acerola na straży młodości

Wysoki poziom przeciwutleniaczy w aceroli sprawia, że ekstrakty z tych owoców oczyszczają organizm z niebezpiecznych toksyn i substancji przemiany materii. Karotenoidy (beta-karoten, beta-kryptoksantyna i luteina) wpływają korzystanie na wzrok, poprawiają zdrowie skóry, podczas gdy bioflawonoidy pomagają zwiększyć funkcje poznawcze i zapobiegają wystąpieniu innych chorób związanych z wiekiem. Według badań opublikowanych w czasopiśmie European Food Research and Technology, zawartość karotenoidów w owocach aceroli jest porównywalna z poziomem karotenoidów występujących w takich produktach, jak pomidory, papaja czy owoce guawy. Duży i przekonujący zbiór badań naukowych sugeruje, że karotenoidy, takie jak beta-karoten i luteina, mogą pomóc w opóźnieniu wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem, zapobiec rozwojowi zaćmy, poprawić widzenie w nocy i zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia barwnikowego siatkówki.

Acerola zwiększa odporność

Owoce aceroli mają jedną z najwyższych zawartości witaminy C, którą przebijają jedynie owoce camu camu. Witamina C stymuluje produkcję białych krwinek, które są podstawową linią obrony organizmu przed obcymi czynnikami i patogenami. Ponadto witamina C jest antyoksydantem oraz odgrywa kluczową rolę w tworzeniu kolagenu. Dzięki czemu spożywanie aceroli może przyspieszyć regenerację organizmu, jego narządów i tkanek, a także poprawić wyniki sportowe.

Poprawia metabolizm

Aby utrzymać swoje ciało w dobrej kondycji, trzeba podtrzymywać odpowiedni poziom metabolizmu. Jedną z najważniejszych grup witamin, które pomagają to zrobić, jest rodzina witamin B. Te witaminy, w tym niacyna, ryboflawina i kwas foliowy, wspomagają nasz metabolizm i znacznie ułatwiają trawienie węglowodanów, białek i tłuszczów. Owoce Aceroli okazały się pomocne w leczeniu problemów trawiennych, takich jak zaparcia, biegunka i wzdęcia.
Korzyści zdrowotne wynikające ze spożycia aceroli obejmują m. in.walkę z rakiem, wspomaganie trawienia, wspomaganie układu sercowo-naczyniowego, rozwijanie odporności czy zapobieganie cukrzycy. Fot. pixabay.com

Acerola wzmacnia serce

Dzięki właściwościom przeciwutleniającym acerola pełni ochronną rolę w chorobach serca i naczyń krwionośnych. Jako bogate źródło potasu, wiśnia z Barbados może również zwiększyć zdrowie serca. Potas jest środkiem rozszerzającym naczynia krwionośne, dlatego pomaga zmniejszyć obciążenie układu sercowo-naczyniowego zwiększyć przepływ krwi, co wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. Może to zmniejszyć szanse na rozwój miażdżycy, a także zapobiec zawałowi serca i udarowi. Bogata różnorodność przeciwutleniaczy pomaga również w utrzymaniu układu sercowo-naczyniowego w dobrej kondycji bez nadmiaru cholesterolu i wolnych rodników powodujących stres oksydacyjny.

Acerola sprzyja utracie wagi

Acerola, wyjątkowo uboga w tłuszcze i kalorie, pomaga zgubić nadmierne kilogramy. Ponadto podkręca metabolizm i zapewnia odpowiednie odżywianie naszych komórek, które są potrzebne do kontrolowania otyłości i osiągnięcia optymalnego zdrowia.

Gdzie znajdziemy acerolę?

Tradycyjnie od wieków jagody aceroli są częścią kultury żywnościowej mieszkańców Amazonii. Świeże owoce można jeść z krzaka tak, jak w przypadku innych jagód. Jednak ich niezwykle cierpki smak i proporcjonalnie duże rozmiary nasion ograniczały ich użycie, jako ulubionego owocu stołowego.

W Polsce nie dostaniemy świeżych owoców aceroli.  W formie sproszkowanej lub w formie soku znajdziemy acerolę w aptekach, lub w sklepach ze zdrową żywnością.

Czy można acerolę przedawkować? Jest to możliwe, jeżeli przesadzimy z suplementami diety. Kwas askorbinowy jest uznawany za mało toksyczny, dzięki temu, że jego nadmiar zostaje wydalony wraz z moczem. Z drugiej strony witamina C przyjmowana w nadmiernych ilościach musi być z organizmu usunięta, co może obciążyć nerki i wątrobę. Jagody aceroli mogą rzadko powodować ciężkie reakcje alergiczne. Najczęściej tego rodzaju reakcje występują z powodu możliwego spożycia lateksu, który jest produkowany przez krzewy aceroli.

Acerola jest bogatym źródłem witaminy C. Znajdziemy w niej także wysokie ilości antyutleniaczy, witamin i minerałów, które chronią organizm przed wieloma poważnymi chorobami. W Polsce trudno dostać świeże owoce aceroli, ponieważ po zerwaniu szybko się psują. Warto jednak włączyć do codziennej diety preparaty, które powstały na bazie jej soku lub miąższu. Są to m. in. konfitury, napoje lub dodatki do suplementów diety.
Ekologia.pl (JS)

Bibliografia

  1. Ewa Cieślik, Agnieszka Gębusia; “Charakterystyka właściwości prozdrowotnych owoców roślin egzotycznych”; Małopolskie Centrum Monitoringu i Atestacji Żywności, Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie;
  2. Katarzyna Janda, Magdalena Kasprzak, Jolanta Wolska; “Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie”; Pom J Life Sci 2015, 61, 4, 419–425;
  3. “Health Benefits of Acerola Fruit Powder (Superfood Series) Source: https://www.healwithfood.org/health-benefits/acerola-powder-superfood.php#ixzz5lLvRv84D”;
  4. Belwal, Tarun & Devkota, Hari & Hassan, Hanaa & Ahluwalia, Sudhir & Hassanien, Mohamed & Mocan, Andrei & Atanasov, Atanas. (2018); “hytopharmacology of Acerola ( Malpighia spp. ) and its potential as functional food”; Trends in Food Science & Technology. 74. 99-106. 10.1016/j.tifs.2018.01.014.;
  5. “https://www.nutrition-and-you.com/acerola.html”; data dostępu: 2019-04-17
Ocena (4.5) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy