Bakłażan owoc - właściwości, witaminy i wartości odżywcze bakłażana

Bakłażan to owoc? Warzywo? Z czym to podawać bakłażana? Tego typu pytania mogą wprawić nas w zakłopotanie, kiedy w centrum zainteresowania pojawia się roślina, której kulinarna historia budzi sprzeczne emocje. Najnowsze badania pokazują jednak, że bakłażan kryje w sobie wiele cennych właściwości dla naszego zdrowia, a nawet substancje, które mogą pokonać raka!



Bakłażany, fot. shutterstockBakłażany, fot. shutterstock
  1. Udomowienie bakłażana
  2. Bakłażan - zdumiewająca roślina
  3. Bakłażan - broń w walce z nowotworem
  4. Bakłażan - pokarm dla mózgu
  5. Bakłażan - wymiatacz „złego” cholesterolu
  6. Bakłażan - sprzymierzeniec w dbaniu o linię
  7. Jak jeść bakłażana?

Udomowienie bakłażana

Botaniczna nazwa bakłażana, zwanego oberżyną lub jajkiem krzewiastym, brzmi „psianka podłużna” (Solanum melongena). Uważa się, że roślina ta pochodzi z Indii, zaś pierwsze informacje dotyczące jej uprawy sięgają starożytnych Chin. Do Europy bakłażan trafił dzięki Maurom, którzy z Bliskiego Wschodu przewieźli go do Hiszpanii. Osobliwie wyglądająca roślina nie od razu podbiła gusta kulinarne Europejczyków. Jak donoszą historyczne zapisy, pierwotnie uważano ją za toksyczną, a nawet posądzano o wywoływanie szaleństwa u osób, które ją spożywały! W miarę upływu czasu porzucono jednak wiarę w przesądy i zaczęto przekonywać się do bakłażana, wskutek czego potrawy z tej rośliny zawitały na pańskich stołach. Niewiele później zaczęto go uprawiać na szerszą skalę, a od XIX wieku oberżynę spożywa się w Polsce, gdzie wcześniej, ze względu na egzotyczny wygląd, służyła jedynie jako dekoracja posiłków. Roślinę obecnie hoduje się przede wszystkim w Japonii, w Indiach i na Filipinach. Za pomocą krzyżówek otrzymuje się owoce okrągłe lub o gruszkowatym kształcie, fioletowe, żółte i białe. Największe okazy mogą ważyć nawet 500 gram!

Bakłażan - zdumiewająca roślina

Wbrew powszechnej opinii, bakłażan wcale nie jest warzywem. Z botanicznego punktu widzenia to owoc, a ściślej ujmując – jagoda. To jednak nie koniec zaskoczeń, jakie kryje w sobie ta roślina. Śledząc pochodzenie bakłażana można dojść do zaskakujących wniosków – do tej samej rodziny psiankowatych zalicza się również ziemniaka, pomidora, paprykę i… tytoń. Co więcej, roślina ta jest uznawana za afrodyzjak, z czego bierze się jej inna nazwa – „gruszka miłosna”, zaś w niektórych państwach 10 marca obchodzone jest święto Bakmana, w czasie którego celebruje się dania z oberżyny.

Bakłażan - broń w walce z nowotworem

Nie tylko walory kulinarne powinny być powodem, dla którego bakłażan zasługuje na własne święto. Naturalna medycyna australijska uznaje owoc z rodziny psiankowatych za lek na nowotwory skórne. Mikstura składająca się z octu i bakłażana zawiera wyekstraktowane fitochemikalia (glikozydy i glikoalkaloidy), które wnikają w komórki nowotworowe i je niszczą.

Lek jest na tyle bezpieczny, że zdrowe komórki pozostają nienaruszone. Naturalny preparat, będący doskonałą alternatywą dla propagowanych przez koncerny farmaceutyczne produktów, nazywa się BEC5 i jest dostępny bez recepty.
Wbrew powszechnej opinii, bakłażan wcale nie jest warzywem, fot. shutterstock

Bakłażan - pokarm dla mózgu

W artykule Effect of eggplant on plasma lipid levels, lipidic peroxidation and reversion of endothelial dysfunction in experimental hypercholesterolemia portugalscy naukowcy wykazują, że zawarta w bakłażanie nasunina (silny antyutleniacz) jest silnym antyoksydantem i chroni lipidy przed peroksydacją, która powodować może niebezpieczne zmiany w błonie komórkowej mózgu. Inne badania potwierdziły, że występujące w oberżynie antocyjany (wysoka zawartość antocyjanów wpływa na jego ciemny fioletowy kolor) działają przeciwzapalnie i dbają o prawidłowy przepływ krwi do mózgu, co poprawia pamięć, a także pozwala uniknąć zaburzeń psychicznych związanych z wiekiem.

Bakłażan - wymiatacz „złego” cholesterolu

Zawarty w oberżynie kwas chlorogenowy jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy występujących w roślinach. Związek ten zmniejsza poziom „złego” cholesterolu (LDL), a także wykazuje działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i antyrakowe.

Bakłażan - sprzymierzeniec w dbaniu o linię

Jako że bakłażan jest niskokaloryczny (20 kcal w 100 g owocu) i zawiera sporo błonnika, bez wyrzutów sumienia spożywać go mogą osoby będące na diecie odchudzającej. Należy jednak pamiętać, że bakłażany są ciężkostrawne i ludzie z chorobami układu pokarmowego nie powinni ich umieszczać w swoim jadłospisie. W owocu tym znajdziemy tłuszcze, białko, węglowodany, błonnik i cukry. Najważniejsze makroelementy znajdujące się w oberżynie to - cynk, fosfor, magnez, potas, sód, wapń i żelazo. W miąższu także znajdziemy witaminy - witamina A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9), witamina C, E i K.
fot. shutterstock

Jak jeść bakłażana?

Ze względu ma swój neutralny smak, bakłażan będzie idealną bazą zarówno dla dań słodkich, jak i wytrawnych. Jeśli chcemy zjeść zdrowy, smaczny posiłek, niebędący kaloryczną bombą, powinniśmy spróbować takich potraw, jak moussaka, pasta z bakłażana albo proste w przygotowaniu quiche.
Quiche z bakłażanem

Składniki (porcja dla dwóch osób):

Przygotowanie:
Bakłażany obieramy i siekamy w średniej grubości plastry, po czym posypujemy je solą himalajską grubo zmieloną i odstawiamy do osobnego naczynia, aby puściły sok. Rozgrzewamy piekarnik do temperatury 180 C. Następnie płuczemy plastry bakłażana zimną wodą i osuszamy za pomocą ręczników papierowych. Smażymy na oliwie z oliwek aż staną się miękkie, po czym zdejmujemy je z patelni i ponownie osuszamy, aby odsączyć nadmiar oliwy. Tortownicę o średnicy ok. 20 cm smarujemy tłuszczem i układamy na jej dnie połowę porcji bakłażana. Na pokrojonych bakłażanach układamy warstwy mozzarelli i bazylii, i ponownie przykrywamy je bakłażanem. Surowe jajka mieszamy z parmezanem, solą i pieprzem, po czym powstałą masą zalewamy bakłażany, wkładamy całość do piekarnika i pieczemy przez 30 minut. Potrawa najlepiej smakuje na ciepło.
Smacznego!
Alicja Chrząszcz

Bibliografia

  1. The George Mateljan Foundation; “Eggplant”; data dostępu: 2019-05-06
  2. K.Kris Hirst; “Eggplant Domestication History and Genealogy”; data dostępu: 2019-05-06
  3. Megan Ware; “Eggplant health benefits and tasty tips”; data dostępu: 2019-05-06
  4. Linda Truijllo; “The Elegant Eggplant”; data dostępu: 2019-05-06
  5. Dalia Taher i in.; “World Vegetable Center Eggplant Collection: Origin, Composition, Seed Dissemination and Utilization in Breeding”; data dostępu:
Moim zdaniem
Lubisz bakłażany?
Ocena (4.7) Oceń:
Pasaż zakupowy