Czereśnie owoce - właściwości, witaminy i wartości odżywcze czereśni

Dlaczego warto jeść czereśnie? Bo czereśnie to idealna przekąska na lato − apetycznie wyglądają, rewelacyjnie pachną, cudnie smakują, są bardzo orzeźwiające i posiadają właściwości zdrowotne. Sezon na czereśnie trwa krótko, więc spieszmy się, by nacieszyć się smakiem tych owoców!



fot. shutterstockfot. shutterstock
  1. Czereśnie na zdrowie
  2. Czereśnie w pielęgnacji urody
  3. Czereśnie odchudzają
  4. Czereśnie − przeciwwskazania
Drzewko czereśniowe, należy do najstarszych drzew na świecie. Badania archeologiczne wskazują, że czereśniami zajadali się już nasi przodkowie żyjący w okresie paleolitu. Z kolei zapiski rzymskiego pisarza Pilniusza Starszego z ok. 50 r. n.e. sugerują, że pierwsze czereśniowe drzewko sprowadził do Rzymu z miasta Cerasus (obecna Turcja) Lukullus, słynny rzymski wódz znany z organizacji wystawnych uczt, na których objadano się tymi pysznymi owocami. Stało się to około 70 r. p.n.e. Potwierdzeniem tej teorii ma być łacińska nazwa czereśni − Cerasus avium – która wywodzi się od nazwy miasta Cerasus.

Ciemne, czarne po jasnożółte − od tego momentu mamy około 500 odmian czereśni, które uprawiane są w Ameryce Północnej, Europie, Azji Zachodniej i na Kaukazie. Także w naszym kraju cieszą się dużą popularnością. Wiśnia ptasia, czereśnia, trześnia - z takimi określeniami może spotkać się w polskiej nomenklaturze. Dlaczego wiśnia ptasia? Smakoszem tego owocu są szpaki i wróble, stanowiąc poważną konkurencję dla ludzi.

Czereśnie na zdrowie

Cóż takiego dobrego jest w czereśniach? Czereśnia, rosnąca w umiarkowanym, polskim klimacie posiada - tłuszcze, białko, węglowodany, błonnik, cukry, kwasów organicznych, minerałów i witamin.

Owoc jest bogatym źródłem minerałów - chlor, cynk, fosfor, magnez, miedź, siarka, sód, wapń i żelazo. W czereśniach znajdziemy aż 225 mg potasu, dlatego owoce te korzystnie wpływają na układ krążenia oraz nerki. Porcja czereśni dostarcza nam też dużej dawki jodu – zalecanego przy problemach z tarczycą − którego jest więcej niż w niektórych rybach morskich. Jest również bogata w witaminy - witaminy A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B5, B6, B9B12), witamina C, E i K.
Kwitnąca czereśnia, fot. shutterstock
Jedzenie czereśni zmniejsza ilość kwasu moczowego w organiźmie, więc powinny je jeść osby z dna moczową. Poza tym, ze względu na swój zasadowy charakter, czereśnie odkwaszają organizm, poprawiając równowagę kwasowo-zasadową. Z kolei garbniki roślinne zawarte w tych owocach hamują procesy zapalne w śluzówkach układu pokarmowego.
W Stanach Zjednoczonych w latach 80. niektóre kliniki zapoczątkowały nawet specjalne czereśniowe diety dla pacjentów cierpiących na artretyzm i gościec.

Najzdrowsze są te czereśnie o krwistoczerwonej, wręcz bordowej barwie. Takie owoce mają najwięcej antocyjanów – związków, które działają korzystnie na komórki nerwowe powodując zmniejszenie stresu tlenowego wywołanego przez wolne rodniki, dzięki czemu mogą chronić komórki nerwowe przed uszkodzeniem. W 100 g jest aż 250 mg tego barwnika, a dla porównania – w truskawkach tylko 35 mg.

Co ciekawe, uważa się, że czereśnie maja także działanie przeciwbólowe, a 20 czereśni działa jak 2 aspiryny.

Czereśnie w pielęgnacji urody

Kiedy kochanka króla Francji Ludwika XV, hrabina du Barry w wieku 50 lat została stracona na gilotynie, nadal wyglądała pięknie i młodo. Jak donoszą historyczne źródła tajemnicą jej urody były właśnie czereśnie. Nic w tym dziwnego, bowiem owoce te mają zbawienny wpływ na naszą skórę.

Zawartość kwasów owocowych oraz witamin A i C wpływa na organizm oczyszczająco, co odbija się korzystnie na stanie i wyglądzie skóry. Dzięki obecności bioflawonoidów czereśnie są zaliczane do przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki i spowalniają procesy starzenia się skóry.  By zauważyć korzystny wpływ na naszą skórę dietetycy zalecają, by spożywać ok. 25 gram tych owoców.

Czereśnie można również stosować zewnętrznie, w postaci maseczek z rozgniecionych owoców.
Czereśnie, fot. shutterstock

Czereśnie odchudzają

Czereśnie w 80 proc. składają się z wody i mają niewiele, bo zaledwie ok. 55 kalorii w 100 g. Ponad¬to czereśnie są idealnym środkiem oczyszczającym i odtruwającym organizm. Ze względu na właściwości moczopędne, owoce te regulują procesy przemiany materii i pomagają w wydalaniu szkodliwych substancji. Pomimo swojej słodyczy czereśnie mają niski indeks glikemiczny.Zawierają głównie fruktozę i glukozę, przy niewielkiej ilości sacharozy, dlatego bez obawy można włączyć czereśnie do diety cukrzyków. Co ciekawe dietetyczne są nie tyko owoce, ale i czereśniowe ogonki. Można z nich przyrządzić dietetyczną herbatkę odchudzającą.

Czereśnie − przeciwwskazania

Dietetycy ostrzegają, by nie spożywać czereśni bezpośrednio przed mięsnym posiłkiem, gdyż białko zawarte w mięsie gorzej się trawi. Osobom zmagającym się z dolegliwościami żołądka zaleca się spożywanie owoców przetworzonych np. kompot z czereśnie, ponieważ pod wpływem gotowania dochodzi do obniżenia się aktywności kwasów organicznych. Poza tym czereśni nie należy jeść na pusty żołądek i nie należy popijać ich wodą i mlekiem, gdyż może to spowodować biegunkę – o czym niejeden spośród nas mógł przekonać się w dzieciństwie.
Ekologia.pl (JS)

Bibliografia

  1. Melissa Hansen; “The functional side of cherries”; data dostępu: 2019-05-18
  2. Ana Goncalves i in; “Nutrients, Bioactive Compounds and Bioactivity: the Health Benefits of Sweet Cherries (Prunus avium L.)”; data dostępu: 2019-05-18
  3. Melanie Blackhall; “Dark cherry research discovers sweet surprise”; data dostępu: 2019-05-18
  4. WebMD; “Sweet Cherry”; data dostępu: 2019-05-18
Moim zdaniem
Lubisz czereśnie?
Ocena (4.4) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy