Fasola biała warzywo - właściwości, witaminy i wartości odżywcze fasoli białej

pixabay.com pixabay.com

Rodzina roślin strączkowych odkrywa przed nami wiele barw, kształtów i rozmiarów. Skuszeni kolorową soczewicą i modną cieciorką, rzadziej sięgamy po klasykę. W pierwszej kolejności polecamy białą fasolę, gdyż jest ona prawdziwym skarbem polskich gruntów.


Jaś i spółka

Fasola biała to klasyczna fasola, uprawiana na całym świecie. Ma wiele odmian, które nieco różnią się smakiem, wielkością i zawartością substancji odżywczych. Najbardziej znana w Polsce odmiana fasoli białej to nasz rodzimy jaś, który nie ma sobie równych w fasolce po bretońsku, warzywnych pasztetach i zupach. Oprócz niej dobrze znamy także znaczniej drobniejszą od jasia fasolę perłową, nadającą się przede wszystkim do sałatek i zup. Z kolei, również nieobca nam, fasola cannellini pochodzi z Włoch, gdzie jest chętnie wykorzystywana do gotowania wszelakich zup, chociażby klasycznego minestrone. Brytyjczycy także mają swoją ulubioną fasolę białą –  jest to odmiana haricot bean lub navy bean, z której przyrządza się fasolkę w sosie, będącą składnikiem typowego angielskiego śniadania.

Fasola biała: dobra dla zdrowia, ale nie dla układu trawiennego?

Fasola biała zawiera tłuszcze roślinne, białko, węglowodany, błonnik, cukry, witaminywitamina A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9), witamina C, D, E i K oraz minerały - cynk, fosfor, magnez, mangan, miedź, potas, selen, wapń i żelazo. Warzywo te to ważny element diety przeciwdziałającej zmianom nowotworowym, cukrzycy i chorobom układu sercowo-naczyniowego. Wzmacnia serce i wątrobę, obniża cholesterol, zapobiega napadom głodu, a dzięki obecności inhibitorów proteaz hamuje powstawanie komórek rakowych. Biała fasola w przeciwieństwie do grochu nie zawiera sodu, tym skuteczniej więc chroni nas przed nadciśnieniem. Jest podstawą lub dodatkiem wielu potraw z kuchni całego świata. Znamy ją z zup fasolowych, barszczu ukraińskiego czy meksykańskich dań typu tortilla i buritto. Fasola biała jest też doskonałym zamiennikiem mięsa, a ostatnio chętnie wykorzystujemy ją nawet do wypieku ciast. Biorąc pod uwagę te wszystkie zalety, czy są okoliczności, w których powinniśmy sobie fasoli odmówić?

Wielu unika fasoli białej i innych warzyw strączkowych ze względu na ich ciężkostrawność. Obawy odnośnie powodowania przez nią różnych dolegliwości gastrycznych są jak najbardziej uzasadnione. Zawarte w fasoli lektyny blokują bowiem trawienie białka roślinnego. Stąd niedługo po spożyciu fasolki po bretońsku dokuczają nam wzdęcia, gazy i bóle brzucha. Osoby mające problemy trawienne, kobiety w ciąży oraz karmiące i osoby starsze nie powinny więc bez namysłu zajadać się fasolą.



Fasola biała i zawarte w niej skarby:
  • białko: zawartość białka w fasoli przewyższa zawartość białka w mięsie – nie jest ono jednak białkiem pełnowartościowym, dlatego fasolę należy łączyć w posiłkach z produktami zawierającymi brakujące aminokwasy;
  • żelazo oraz magnez: wspomagają układ nerwowy oraz krwionośny, przeciwdziałają anemii;
  • nienasycone kwasy tłuszczowe: wspierają odporność, pracę mózgu i obniżają cholesterol;
  • fitosterole: regulują gospodarkę hormonalną i są szczególnie pomocne w fazie zaburzeń po menopauzie;
  • lecytyna: wspomaga pamięć i koncentrację;
  • witaminy z grupy B: wzmacniają cały organizm, szczególnie zaś układ nerwowy;
  • błonnik: reguluje poziom glukozy we krwi, wspiera odchudzanie i przeciwdziała cukrzycy typu II.



Wikimedia

wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy