Figi owoce - właściwości, witaminy i wartości odżywcze fig

Figowiec jest jedną z najstarszych roślin uprawianych przez człowieka. O jego zdrowotnych właściwościach doskonale wiedzieli nasi przodkowie wiele wieków przed naszą erą. Figi, zarówno te świeże jak i suszone, kryją w sobie bogactwo witamin i wartości odżywczych. Mają też wszechstronne, zdrowotne działanie: wspomagają trawienie, regulują pracę układu krwionośnego i obniżają poziom "złego" cholesterolu... Figi kryją w sobie wielką moc!



Freeimages.com/Linda PannekoekFreeimages.com/Linda Pannekoek
  1. Najwcześniej udomowione drzewo
  2. Listek figowy
  3. Niezwykłe zapylanie
  4. Mordercza roślina
  5. Bogactwo witamin i minerałów
  6. Figa na obniżenie ciśnienia i zdrowe serce
  7. Figi na stres i zdrowe kości
  8. Kobiece problemy
  9. Jak wybierać figi i z czym podawać

Najwcześniej udomowione drzewo

Jak donoszą badania opublikowane w magazynie Science z 2006 roku, najstarsze ślady figowca pochodzą z okolic Morza Śródziemnego i Azji Mniejszej, i mają między 11 700 a 10 500 lat! Uważa się, że drzewka rosły początkowo na Bliskim Wschodzie i w zachodniej Azji. Ślady udomowienia figowca świadczą o jego dużej przydatności dla naszych przodków już w epoce neolitycznej. Uważa się nawet, że było to pierwsze drzewo hodowane przed ludzi! Figi były ważnym pożywieniem na Bliskim Wchodzie i w basenie Morza Śródziemnego, gdzie klimat sprzyjał ich uprawie. Szczególnie cenili je sobie Rzymianie, Kato Starszy w dziele De Argi Cultura (czyli „o uprawach”) wymienia kilka odmian fig uprawianych w różnych regionach. Figi służyły również do karmienia gęsi i innych zwierząt oraz do produkcji prekursora foie gras – późniejszego francuskiego przysmaku. W XV wieku figa trafiła do Nowego Świata na statkach kolonizatorów. W XVI wieku drzewko figowe zawitało na angielskim dworze – kardynał Reginald Pole zasadził je w Pałacu Lambeth w Londynie.

Listek figowy

Figowiec jest jednym z najczęściej wspominanych drzew w Piśmie Świętym, czytamy o nim aż 70 razy! W Księdze Rodzaju wymieniony jest jako Drzewo życia oraz Drzewo Poznania Dobra i Zła. Gdy Adam i Ewa po popełnieniu grzechu pierworodnego zauważyli, że są nadzy, okryli się liśćmi figowymi. Drzewo figowe pojawia się również w Nowym Testamencie, w Ewangelii według świętego Łukasza. Określenie „listek figowy” weszło do użycia w języku codziennym, a oznacza ono przykrywanie czegoś, co z jakiś względów chciałoby się ukryć.
Drzewo figowe. By Marc Ryckaert (MJJR) (Own work) [CC BY 3.0], via Wikimedia Commons

Niezwykłe zapylanie

W starożytności uważano, że owoce figowców powstają w sposób nadprzyrodzony, bez udziału kwiatów. Dopiero starożytni Grecy w IX wieku p.n.e. opracowali mechanizm sztucznego zapylania figowców – na gałązkach drzewa żeńskiego zawieszali gałązki drzewa męskiego. W rzeczywistości kwiaty figowca ukryte są wewnątrz gruszkowatego, otwartego na szczycie osadnika, z którego później rozwija się owoc. Owoc kwiatostanu jest tak mały, że kwiatki mogą zostać zapylone tylko przez określony gatunek owadów – malutkie błonkówki! Z punktu widzenia botaniki owoce figowca to drobne pestki orzechowe wewnątrz kwiatostanu. To, co zjadamy jest owocem rzekomym, czyli rozrośnięciem kwiatostanu przypominającym worek z wąskim ujściem na zewnątrz.

Mordercza roślina

Figi stanową pożywienie dla ptaków i nietoperzy. Te zaś, roznosząc pestki po lesie przyczyniają się do ich rozprzestrzenienia. Nasionka figi kiełkują na gałęziach drzew i spuszczają korzenie aż do ziemi. Korzenie te rozrastają się obejmując pień drzewa i w końcu je duszą! Po jakimś czasie rośnie już tylko figowiec, a wewnątrz znaleźć można spróchniały pień drzewa, które zostało uduszone.

Bogactwo witamin i minerałów

Owoce figowca zawierają tłuszcze, białko, węglowodany, cukry i błonnik, witaminywitaminy A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9), witaminy C, E i K1. Są też bogatym źródłem minerałów, zawierają - cynk, fosfor, magnez, potas, sód, wapń i żelazo. Najnowsze badania dowodzą, że figi mają działanie antybakteryjne i przeciwzapalne. Gotowane w mleku uśmierzają bóle gardła i zwalczają kaszel. Od dawna wiadomo, że figi wspomagają trawienie, zapobiegają zaparciom i regulują ciśnienie. Dzięki zawartości żelaza polecane są w leczeniu anemii. Jednym słowem - wspomagają pracę całego organizmu.
Fot. zeevveez[CC BY 2.0 ], Flickr.com

Figa na obniżenie ciśnienia i zdrowe serce

Owoce figowca zawierają bardzo dużo błonnika, już 3-5 owoców dostarcza 5 gram tego składnika, co stanowi aż 20 proc. dziennego zapotrzebowania. Błonnik jest bardzo ważnym składnikiem pokarmowym, pomaga utrzymać zdrowie ciśnienie krwi i prawidłowy poziom cholesterolu. Wspomaga serce i  reguluje pracę jelit. Badania naukowe wykazały, że spożywanie produktów bogatych w błonnik, może zmniejszyć ryzyko zapadnięcia na choroby serca i raka jelita grubego. Dodatkowo, figi zawierają dużą ilość potasu regulującego ciśnienie krwi, pracę układu krwionośnego i serca.

Figi na stres i zdrowe kości

Dzięki dużej zawartości magnezu figi polecane są dla osób żyjących w stresie i w stanach napięcia nerwowego. Podobnie jak czekolada poprawiają nastrój i redukują stany obniżonego nastroju. Wpływają też dobrze na pracę mózgu oraz poprawiają koncentrację. Magnez wzmacnia też serce i naczynia wieńcowe. Figi są jednym z najlepszych źródeł wapnia wśród owoców! 100 gram fig dostarcza tyle samo wapnia co szklanka mleka, przy czym „owocowy wapń”  jest dużo lepiej przyswajalny dla naszego organizmu. Polecane są zatem dla dzieci i osób starszych, szczególnie dla tych z problemami z osteoporozą.

Kobiece problemy

Według badań przeprowadzonych przez naukowców z Chonbuk University Hospital w Korei, figi pomagają leczyć choroby narządów płciowych. Ich regularne spożywanie może zmniejszyć aż o 34 proc. zachorowanie na raka piersi po menopauzie. A to za sprawą dużej zawartości błonnika w tych owocach.
Fot. Nathan Borror[CC BY 2.0 ], Flickr.com

Jak wybierać figi i z czym podawać

Nasz klimat nie sprzyja uprawom świeżych owoców, na szczęście suszone figi nie tracą wartości odżywczych - zawierają wszystkie witaminy i minerały takie jak świeże owoce! Dostać je możemy w niemal każdym sklepie. Czasami na owocach pojawiać się może biały nalot, nie ma strachu - to tylko  naturalny cukier. Na świeżych figach oznacza on, że są one dojrzałe i dobre do spożycia. Figi są doskonałym składnikiem słodkich deserów, sałatek i stanowią świetną przekąskę. Ich słodki smak doskonale komponuje się ze słonym serem feta, jak również z serami pleśniowymi. W krajach śródziemnomorskich sporządza się z nich konfitury i odwary o działaniu zdrowotnym - wspomagają one żołądek i regulują pracę jelit. Na bazie figowych owoców tworzy się też słodkie nalewki i wino.
Poniżej proponujemy przepis na figi zapiekane z kozim serem. Jest to pyszna przekąska - ozdoba każdego przyjęcia!

Figi zapiekane z kozim serem

Składniki:

Przygotowanie:
Piekarnik nagrzać do 180 stopni C. Owoce dokładnie umyć i wysuszyć. Naciąć nożem na krzyż i w powstałe rowki włożyć plasterki koziego sera i kilka listków rozmarynu. Posypać orzeszkami piniowymi lub posiekanymi orzechami włoskimi. Piec około 10-15 minut aż ser się rozpuści. Po wyjęciu z piekarnika owoce polać octem balsamicznym i oliwą.
Smacznego!
Ekologia.pl

Bibliografia

  1. “http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=24”; data dostępu: 2019-05-12
  2. “http://quatr.us/food/figs.htm”; data dostępu: 2019-05-12
  3. Mishe A. Fleishman i in.; “The Fig: Botany, Horticulture, and Breeding”; data dostępu: 2019-05-12
  4. Mike Shanahan; “The Tree that Shaped Human”; data dostępu: 2019-05-12
  5. Andrea Balazs i in.; “The history of the fig tree ( Ficus carica L.) and its use in fitotherapy”; data dostępu: 2019-05-12
  6. Shukranul Mawa, Khairana Husain, Ibrahim Jantan; “Ficus carica L. (Moraceae): Phytochemistry, Traditional Uses and Biological Activities”; data dostępu: 2019-05-12
  7. Dr Sapna Baghel, ; “Figs (Ficus Carica): Health benefits and Side effects”; data dostępu: 2019-05-12
Ocena (3.9) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy