Głóg owoc - właściwości, witaminy i wartości odżywcze głogu

Na głóg szczególnie warto zwrócić uwagę na wiosnę – kiedy kwitnie, oraz jesienią – kiedy owocuje. Trudno zresztą przegapić te dwa momenty. Zarówno kwiaty i owoce głogu są tak piękne, że podczas spaceru nie sposób minąć ten krzew obojętnie. Nie poprzestawajmy jednak na samym podziwianiu, ale wykorzystajmy głóg w kuchni. Dzięki niemu wzmocnimy serce i okiełznamy rozstrojone nerwy.



Głóg, fot. shutterstockGłóg, fot. shutterstock
  1. Głóg - niby pospolity, a jednak zachwycający
  2. Głóg - ozdabia i leczy
  3. Głóg - na skołatane serce i nerwy
  4. Nalewka głogowa i lecznicza herbatka

Głóg - niby pospolity, a jednak zachwycający

Głóg to długowieczna roślina z rodziny różowatych, występująca na terenie Europy, Azji i Ameryki Północnej. Jest rozłożystym krzewem o wielu odmianach. W Polsce spotykamy się najczęściej z głogiem jednoszyjkowym i dwuszyjkowym. Obydwa rosną w lasach, zaroślach, przy miedzach, na zboczach, a także są stałym elementem zieleni miejskiej. Często sadzi się je w parkach, ogrodach i na skwerach w centrach miast, bo wykazują dużą odporność na zanieczyszczenia i nie mają zbyt wygórowanych wymagań co do gleby. No i prezentują się naprawdę wyjątkowo. Wydają piękne kwiaty zebrane w gęste, uniesione podbaldachy. A ich nieduże owoce o jabłkowatym kształcie mają intrygującą szkarłatnoczerwoną barwę, czym wspaniale wzbogacają jesienny krajobraz.

Głóg - ozdabia i leczy

Głóg jednoszyjkowy i dwuszyjkowy najłatwiej rozróżnić po kolorze kwiatów. Ten pierwszy wydaje białokremowe, drugi ciemnoróżowe. Różnią się one także ilością szyjek na słupkach kwiatowych, stąd nazwa. Poza tym głóg jednoszyjkowy jest nawet o kilka metrów niższy i owocuje nieco wcześniej. Jego listki od spodu są niebieskawozielone.

Głóg możemy posadzić również w swoim ogrodzie. Potrzebuje słonecznego lub zacienionego stanowiska i piaszczysto-gliniastej, przepuszczalnej gleby. Jest stosunkowo odporny na szkodniki, choroby i mrozy, niemniej czasem może okazać się konieczne zabezpieczenie go na zimę. Krzew głogu ma niebywałe walory estetyczne, ale jeśli będziemy dysponowali już własnym egzemplarzem, pokuśmy się o wykorzystanie jego kwiatów, liści i owoców do celów kulinarnych, a tym samym leczniczych. Kwiaty głogu zbieramy w maju, na początku kwitnienia i suszymy je w suszarniach lub miejscach przewiewnych i zacienionych. Owoce zaś zrywamy w pełni dojrzałe. Nadają się do jedzenia na surowo, ale równie dobrze możemy je ususzyć. Służą najczęściej jako surowiec do domowych przetworów.
Crataegus monogyna. By Jerzy Opioła [GFDL or CC BY-SA 4.0 ], from Wikimedia Commons

Głóg - na skołatane serce i nerwy

Kwiaty, owoce, a nawet liście głogu zasłynęły jako remedia na dolegliwości układu sercowo-naczyniowego. W pierwszej kolejności warto wykorzystywać je w celach profilaktycznych, a w razie pojawienia się choroby jako wsparcie dla podstawowego leczenia. Domowe preparaty na bazie głogu są bezpieczne i na pewno nam nie zaszkodzą. Ponadto działanie lecznicze tej rośliny zostało potwierdzone badaniami naukowymi.
 Stwierdzono, między innymi, że głóg normalizuje ciśnienie krwi i wzmacnia mięsień sercowy. Dzięki bardziej wydajnej pracy układu krwionośnego, narządy wewnętrzne są lepiej ukrwione. Substancje zawarte w głogu rozkurczają ponadto mięśnie gładkie.

Głóg jest więc szczególnie polecany osobom z nadciśnieniem tętniczym, miażdżycą i chorobą wieńcową. Pomaga wyregulować pracę serca także chorym na nadczynność tarczycy oraz kobietom w fazie klimakterium. Będzie pomocy również przy kołataniu serca wynikającym z nadmiernego napięcia nerwowego. Jego właściwości uspokajające są cenione przez zwolenników medycyny naturalnej. Jest pomocny przy nerwobólach i bezsenności. Dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów ma działanie przeciwnowotworowe. Poza tym skutecznie odkwasza i oczyszcza organizm.  

Wszystkie wymienione własności głogu zawdzięczamy obecnym w nim związkom bioaktywnym. Znajdują się w nim glikozydy – substancje, które mobilizują serce do wydajniejszej pracy. Choć mięsień sercowy staje się dzięki nim mocniejszy, możliwe jest jednoczesne zmniejszenie częstotliwości jego skurczów. Dlatego właśnie głóg powinni docenić nadciśnieniowcy.

W kwiatach głogu zawartych jest szczególnie dużo flawonoidów, w tym kwercetyna. Głóg obfituje w błonnik, kwasy fenolowe, garbniki oraz olejki eteryczne. Roślina ta zawiera witaminywitamina A, witaminy z grupy B (m in. witamina B3) i witamina C i E oraz minerały - kobalt, krzem, mangan, potas, wapń i żelazo. Pamiętajmy jednak, aby głogiem wspomagać się regularnie. Doraźne stosowanie nie przyniesie zbyt spektakularnych efektów, ponieważ to roślina o skutecznym, lecz łagodnym działaniu.
Głóg jednoszyjkowy. By David Gaya [CC BY-SA 2.5 ], via Wikimedia Commons

Nalewka głogowa i lecznicza herbatka

Do przygotowania nalewki głogowej możemy użyć samych owoców lub wspomóc się dodatkowo kwiatami i liśćmi. Jeśli decydujemy się na tę drugą opcję, wszystkie składniki dobieramy w równych proporcjach. Owoce mogą być suszone lub świeże, ale powinniśmy je wcześniej lekko rozdrobnić, podobnie jak kwiaty i liście.
Całość zalejmy alkoholem i wodą. Przykładowo, jeśli dysponujemy kilogramem głogu, powinniśmy zalać nasz surowiec litrem spirytusu i litrem wody oraz dodać do mikstury ok 0,5 kg cukru. Nalewka w zakręconym słoiku musi macerować się w ciemnym i suchym miejscu przez minimum dwa tygodnie. W tym czasie potrząsamy codziennie naczyniem. Później pozostaje nam przefiltrować nalewkę i cieszyć się jej leczniczymi właściwościami. Aby rzeczywiście je odczuć, pijemy po 3-5 łyżek nalewki głogowej dziennie.

Wspomagająco na pracę serca i układ nerwowy zadziała też regularne picie herbaty z głogu. Po łyżce owoców, kwiatów i liści zalewamy wrzącą wodą i odstawiamy na dwadzieścia minut.
Elżbieta Gwóźdź

Bibliografia

  1. Encyclopaedia Britannica; “Hawthorn”; data dostępu: 2019-05-18
  2. Michigan Medicine, University of Michigan; “Hawthorn”; data dostępu: 2019-05-18
  3. Dinesh Kumar i in.; “The genus Crataegus: chemical and pharmacological perspectives”; data dostępu: 2019-05-18
  4. National Center For Complementary and Integrative Health; “Hawthorn”; data dostępu: 2019-05-18
  5. Mary C. Tassell i in.; “Hawthorn (Crataegus spp.) in the treatment of cardiovascular disease”; data dostępu: 2019-05-18
Ocena (4.1) Oceń:
Pasaż zakupowy