Jajka przepiórcze – właściwości, skład i zastosowanie jajek przepiórczych

Surowe przepiórcze jaja; źródło: pixabay.com Surowe przepiórcze jaja; źródło: pixabay.com

Jajka przepiórcze w wielu częściach świata uznawane są za nie mniejszy rarytas gastronomiczny niż kawior. Ale mało kto wie, że przypisuje się jajkom przepiórczym także niezwykłe właściwości terapeutyczne. W 1978 r. francuski doktor i badacz, J.C. Truffier, opublikował zaskakujący artykuł dokumentujący proces leczenia schorzeń alergicznych za pomocą jaj przepiórczych!

Truffier, opierając się na doświadczeniach znanych mu hodowców i badaczy, opisał przypadki związane z bardzo szerokim spektrum problemów zdrowotnych – od kataru siennego i astmy, poprzez egzemę i łuszczycę, a skończywszy na migrenach pochodzenia uczuleniowego oraz niedożywieniu. Co ciekawe, dla pełnego efektu terapeutycznego, jaja przepiórcze powinno się spożywać na surowo!

Co warto wiedzieć o przepiórkach?

Przepiórka zwyczajna to średniej wielkości ptak wędrowny zaliczany do rodziny kurowatych, udomowiony przez człowieka około 4 tysięcy lat temu. Choć największe osobniki nie przekraczają 20 cm długości i nie ważą więcej niż 200 g, ptaki hoduje się także na mięso – zdrowe, delikatne i bardzo smaczne. Warto w tym momencie wspomnieć o ciekawym fenomenie, zwanym koturnizmem (od łacińskiej nazwy ptaka: Coturnix coturnix). Otóż niektóre odmiany przepiórek w drodze na zimowe wakacje w Afryce spożywają nasiona toksycznych roślin, które nie wyrządzają im wszak żadnej krzywdy. Niestety, trucizna może przedostać się do mięsa i bywa bardzo szkodliwa dla człowieka!

Wracając do biologicznej charakterystyki przepiórki zwyczajnej, odznacza się ona płowobrązowym ubarwieniem i dość długimi skrzydłami. Samiczki dodatkowo mają białą plamę na podgardlu, a samce czarny wąs. W stanie dzikim zamieszkują zwykle pola, łąki i pastwiska, gdzie zakładają naziemne gniazda. Samica składa jajka zwykle raz w roku, między majem i czerwcem, a jest ich w gnieździe od 7 do 20. W warunkach hodowlanych ptaki zachowują się nieco inaczej – składają więcej jaj, z nośnością nawet do 52 tygodni w ciągu roku, ale wcale ich nie wysiadują.

Charakterystyka jaja przepiórczego

Jajko przepiórcze jest stosunkowo niewielkie – waży ok. 10 g, a objętościowo stanowi zwykle ok. ¼ jaja kurzego. Sama skorupka może różnić się w zależności od rasy i diety ptaków, ale zwykle ma barwę szarawą lub beżową z ciemniejszymi, brązowymi plamami. Wewnątrz znajduje się żółtko, proporcjonalnie znacznie większe niż w jajku kurzym, o wyraźniejszym smaku, przez niektórych kojarzonym z dziczyzną. Są wszak ludzie, którzy nie dostrzegają żadnej różnicy w smaku w porównaniu do jajka od kury.

Przepiórka zwyczajna; źródło: Wikimedia Commons