Krewetki – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie krewetek

Świeże krewetki, fot. pixabay.com Świeże krewetki, fot. pixabay.com

Na pierwszy rzut oka ich wygląd nie zachęca do zajadania się nimi, ale tak naprawdę krewetki stanowią nie tylko pyszną, ale przede wszystkim zdrową przekąskę. Krewetki są najpopularniejszymi owocami morza, które ceni się nie tylko ze względu na wyśmienity smak, ale również wartości odżywcze oraz niską kaloryczność. Właśnie dlatego krewetki cieszą się ogromną popularnością wśród osób dbających o linię oraz prowadzących zdrowy tryb życia.


Co nieco o krewetkach

Krewetki są morskimi i słodkowodnymi skorupiakami, zwanymi inaczej owocami morza. Rozpoznano około 2500 gatunków krewetek, ale do jedzenia nadaje się tylko kilkanaście z nich. Występują w wodach całego świata - również w Bałtyku, jednak są one niewielkie i używa się ich jako przynęty. Co ciekawe, ponad połowa światowych połowów pochodzi ze sztucznych hodowli w zbiornikach wodnych zlokalizowanych na Filipinach. Krewetkami zajadają się głównie mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego. Nic w tym dziwnego, gdyż mają stały dostęp do świeżych skorupiaków.

W Polsce krewetki stają się coraz bardziej popularne. Jednak niektórzy uważają je za zbyt wykwintne, drogie i trudne w przygotowaniu, dlatego też spożywają je sporadycznie, zazwyczaj w restauracjach. Tymczasem przyrządzenie ich w domu jest bardzo łatwe. Poza tym w sklepach dostępnych jest wiele rodzajów tych skorupiaków, więc jest w czym wybierać.

Właściwości krewetek

Krewetki, poza tym, że są smaczne i łatwe do przygotowania, zawierają wiele cennych właściwości, pozytywnie wpływających na nasz organizm. Skorupiaki  są doskonałym źródłem wysokowartościowego i łatwo przyswajalnego białka, którego zawartość w 100 g produktu wynosi aż 18,1 g. Z drugiej strony mają niską zawartość tłuszczu (0,8 g na 100 g mięsa) i są lekkostrawne. Dlatego warto włączyć je do diety - w 100 g tego produktu jest zaledwie 86 kcal.

Poza tym skorupiaki zawierają witaminy z grupy B - kobalaminę (witamina B12) odpowiadającą za produkcję czerwonych krwinek; niacynę (witamina B3), która reguluje metabolizm i pracę układu nerwowego. W składzie krewetek znajdziemy również jod, wapń, selen, fluor oraz - w nieco mniejszych ilościach - żelazo, magnez i cynk.

Krewetki są też znakomitym źródłem astaksantyny, czyli barwnika z rodziny karotenoidów, cechującym się silnym działaniem przeciwutleniającym. Substancja ta spowalnia proces starzenia i rozwoju różnych chorób (np. Alzheimera). Poza tym włączenie krewetek do diety obniża ryzyko wystąpienia schorzeń układu sercowo-naczyniowego, a także stresu oksydacyjnego. Udowodniono też, że zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału serca, zakrzepicy oraz nadciśnienia tętniczego.

Niestety krewetki mają w sobie coś, co może szkodzić naszemu zdrowiu. Chodzi o cholesterol, znajdujący się głównie w głowie i ikrze krewetek. Jednak miłośnicy krewetek zmagający się z podwyższonym cholesterolem nie muszą rezygnować z ich spożywania. Wystarczy doprawić krewetki czosnkiem, cebulą i oliwą, czyli składnikami obniżającymi poziom cholesterolu we krwi.


fot. pixabay.com
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy