Krewetki – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie krewetek

Na pierwszy rzut oka ich wygląd nie zachęca do zajadania się nimi, ale tak naprawdę krewetki stanowią nie tylko pyszną, ale przede wszystkim zdrową przekąskę. Krewetki są najpopularniejszymi owocami morza, które ceni się nie tylko ze względu na wyśmienity smak, ale również wartości odżywcze oraz niską kaloryczność. Właśnie dlatego krewetki cieszą się ogromną popularnością wśród osób dbających o linię oraz prowadzących zdrowy tryb życia.



Świeże krewetki, fot. pixabay.comŚwieże krewetki, fot. pixabay.com
  1. Co nieco o krewetkach
  2. Krewetki - właściwości
  3. Jakie krewetki wybrać?
  4. Krewetki - z czym to się je?
  5. Krewetki lubią przyprawy
  6. Czy warto jeść krewetki?

Co nieco o krewetkach

Krewetki są morskimi i słodkowodnymi skorupiakami, zwanymi inaczej owocami morza. Rozpoznano około 2500 gatunków krewetek, ale do jedzenia nadaje się tylko kilkanaście z nich. Występują w wodach całego świata - również w Bałtyku, jednak są one niewielkie i używa się ich jako przynęty. Co ciekawe, ponad połowa światowych połowów pochodzi ze sztucznych hodowli w zbiornikach wodnych zlokalizowanych na Filipinach. Krewetkami zajadają się głównie mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego. Nic w tym dziwnego, gdyż mają stały dostęp do świeżych skorupiaków.

W Polsce krewetki stają się coraz bardziej popularne. Jednak niektórzy uważają je za zbyt wykwintne, drogie i trudne w przygotowaniu, dlatego też spożywają je sporadycznie, zazwyczaj w restauracjach. Tymczasem przyrządzenie ich w domu jest bardzo łatwe. Poza tym w sklepach dostępnych jest wiele rodzajów tych skorupiaków, więc jest w czym wybierać.
fot. pixabay.com

Krewetki - właściwości

Krewetki, poza tym, że są smaczne i łatwe do przygotowania, zawierają wiele cennych właściwości, pozytywnie wpływających na nasz organizm. Skorupiaki te są doskonałym źródłem wysokowartościowego i łatwo przyswajalnego białka, którego zawartość w 100 g produktu wynosi aż 18,1 g. Z drugiej strony mają niską zawartość tłuszczu (0,8 g na 100 g mięsa) i są lekkostrawne. Dlatego warto włączyć je do diety - w 100 g tego produktu jest zaledwie 86 kcal.

Poza tym skorupiaki zawierają witaminy z grupy B - kobalaminę (witamina B12) odpowiadającą za produkcję czerwonych krwinek; niacynę (witamina B3), która reguluje metabolizm i pracę układu nerwowego. W składzie krewetek znajdziemy również jod, wapń, selen, fluor oraz - w nieco mniejszych ilościach - żelazo, magnez i cynk.

Krewetki są też znakomitym źródłem astaksantyny, czyli barwnika z rodziny karotenoidów, cechującym się silnym działaniem przeciwutleniającym. Substancja ta spowalnia proces starzenia i rozwoju różnych chorób (np. Alzheimera). Poza tym włączenie krewetek do diety obniża ryzyko wystąpienia schorzeń układu sercowo-naczyniowego, a także stresu oksydacyjnego. Udowodniono też, że zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału serca, zakrzepicy oraz nadciśnienia tętniczego.

Niestety krewetki mają w sobie coś, co może szkodzić naszemu zdrowiu. Chodzi o cholesterol, znajdujący się głównie w głowie i ikrze krewetek. Jednak miłośnicy krewetek zmagający się z podwyższonym cholesterolem nie muszą rezygnować z ich spożywania. Wystarczy doprawić krewetki czosnkiem, cebulą i oliwą, czyli składnikami obniżającymi poziom cholesterolu we krwi.
fot. pixabay.com

Jakie krewetki wybrać?

Na sklepowych półkach dostępnych jest coraz więcej owoców morza, a krewetki można kupić w wersji gotowanej, surowej, mniejsze, większe – w zależności od naszych preferencji. W sklepach i restauracjach można spotkać głównie trzy grupy:
  • garnella – odmiana inaczej nazywana Crangon. Osiąga do 9 cm długości i występuje w morzach europejskich, także w Bałtyku. Jest najczęściej spożywanym gatunkiem krewetki w Europie. Powszechnie poławiana jest w europejskiej części północnego Atlantyku.
  • krewetki północne – inaczej zwane pandaletkami. Zamieszkują zimne wody północnego Atlantyku i osiągają maksymalnie 16 cm długości. Najczęściej poławiane są w zimniejszych rejonach, głównie w Kanadzie, Norwegii oraz w okolicach Grenlandii.
  • krewetki tygrysie – znane również jako „Black Tiger”. Są jedną z największych odmian, osiągają nawet do 33 cm długości. Zwykle poławiane są w Oceanie Indyjskim oraz ciepłych wodach Pacyfiku.
W naszej części Europy rzadko dostępne są świeże krewetki, najczęściej możemy kupić je w postaci mrożonek. Jeśli jednak uda nam się upolować świeże skorupiaki pamiętajmy, żeby przechowywać je w lodówce (w miseczce z lodem) nie dłużej niż dwa dni. Kupując krewetki, przede wszystkim kierujmy się ich wyglądem: mięso nie powinno się oddzielać od skorupki, a plamki na powierzchni krewetek sugerują, że są już nieświeże. Drugim kryterium wyboru krewetek jest ich zapach. Jeżeli wyczuwamy aromat zbliżony do morza i wodorostów to znaczy, że można je spożywać bez problemu. Jeśli z kolei odczuwamy nieprzyjemną woń, przypominającą zapach nieświeżej ryby, to lepiej zrezygnować z ich zakupu. Warto o tym pamiętać, gdyż nieświeże skorupiaki mogą nam poważnie zaszkodzić, doprowadzając do zatrucia pokarmowego.

Kupując krewetki mrożone, najlepiej wybierać te, które nie zostały jeszcze obrane. Wbrew pozorom ich przygotowanie do spożycia nie jest wcale trudne i czasochłonne. Krewetki rozmrażamy, zanurzając w miseczce z zimną wodą albo pozostawiając na jakiś czas w lodówce. Trzeba pamiętać, żeby przed gotowaniem usunąć z krewetek przewód pokarmowy, czyli czarną niteczkę, która biegnie wzdłuż grzbietu skorupiaka.

Kierując się wyborem krewetek musimy mieć na uwadze sposób, w jaki zamierzamy wykorzystać je w swojej kuchni. Krewetki tygrysie, czyli te duże i okazałe, doskonale nadają się do smażenia np. w cieście albo na grillu. Natomiast mniejsze krewetki koktajlowe idealnie sprawdzą się w sałatkach, sosach czy w daniach z makaronem.
Smażone krewetki, fot. pixabay.com

Krewetki - z czym to się je?

Wiele osób uważa krewetki za produkt wykwintny, którego przygotowanie jest niezwykle trudny. Nie jest to prawda, bo te owoce morza przyrządza się równie łatwo, jak inne potrawy. Poza tym warto włączyć je do swojej diety, zwłaszcza jeśli dbamy o swoją sylwetkę i kondycję.
Najprostszym i najszybszym sposobem przygotowania krewetek jest doprawienie obranych skorupiaków solą, pieprzem i cytryną, a następnie usmażenie ich na maśle lub odrobinie oleju rzepakowego z dodatkiem czosnku. Tak przygotowane owoce morza możemy zjeść z chrupiącą bagietką lub dodać je do sałatki.

Krewetki lubią przyprawy

Krewetki, ze względu na swój mało wyrazisty smak, doskonale komponują się z mocnymi przyprawami, takimi jak imbir, chili, kminek, a nawet wanilia oraz curry (zarówno proszek, jak i pasta). Do ich delikatnego mięsa doskonale sprawdzą się zarówno jogurtowe sosy, jak i mleko kokosowe czy nawet sam kokos. Można serwować je z egzotycznymi owocami, jak ananas, mango, kiwi czy liczi, a także cytryny, limonki oraz grejpfruta. By uzyskać lepszy smak, można doprawić je świeżą bazylią, kolendrą, szczypiorkiem, czosnkiem czy miętą.

Oto kilka prostych przepisów z krewetkami w roli głównej:

Makaron z krewetkami w pomidorowym sosie

Składniki:

Przygotowanie:
Rozmrażamy krewetki, myjemy i osuszamy ręcznikiem papierowym. Na patelni rozgrzewamy oliwę z oliwek razem z masłem. Dodajemy posiekany czosnek i czerwoną paprykę i sparzymy przez około 15 sekund na małym ogniu – do zarumienienia czosnku. Następnie dodajemy przecier pomidorowy, wino, sól i pieprz do smaku. Całość gotujemy około 10 minut, od czasu do czasu mieszając sos.

Przez ten czas gotujemy makaron w lekko osolonej wodzie, przez około 10 minut. Następnie odsączamy. Na patelnię z powstałym sosem pomidorowym wykładamy osolone krewetki i gotujemy na średnim ogniu po 1 minucie z każdej strony. Następnie dodajemy śmietanę kremówkę i natkę pietruszki. Gotujemy  na małym ogniu, cały czas mieszając.

Na patelnię z krewetkami i sosem wykładamy ugotowany i odsączony makaron, a następnie mieszamy. Wykładamy na talerz i dekorujemy pozostałą częścią posiekanej pietruszki.
Sałatka z krewetkami, fot. pixabay.com
Sałatka z krewetkami i sezamem

Składniki:
  • 250 g krewetek (tygrysich)
  • 2-3 łyżki stołowe ziaren sezamu
  • kilka liści kruchej sałaty
  • 1 średnia czerwona papryka
  • 3 ząbki czosnku
  • kilka listków świeżej bazylii
  • oliwa z oliwek
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • cytryna pokrojona w ćwiartki
  • sól i pieprz

Przygotowanie:
Na patelni rozgrzewamy oliwę i dodajemy posiekany czosnek. Następnie zmniejszamy ogień i smażymy przez około 30 sekund. Obrane krewetki wrzucamy na patelnię i smażymy przez kilka minut. Skrapiamy sokiem z cytryny i posypujemy ziarnami sezamu i mieszamy, by dokładnie pokryć sezamem krewetki. Na koniec doprawiamy całość solą i pieprzem.

Na talerzu rozkładamy poszarpane liście sałaty, drobno pokrojoną w kostkę paprykę i usmażone w sezamie krewetki. Całość skrapiamy oliwą z oliwek, dodajemy listki bazylii, doprawiamy świeżo mielonym czarnym pieprzem i dekorujemy ćwiartkami cytryny.

Czy warto jeść krewetki?

Odpowiedź brzmi – warto! Krewetki są nie tylko smaczne i zdrowe, ale wnoszą do naszej kuchni pewien powiew egzotyki. Swoim wyglądem mogą odstraszać i zniechęcać początkowych smakoszy, ale jeśli tylko się przełamiemy, to z całą pewnością skorupiaki te będą gościć na naszych talerzach znacznie częściej. 
Klaudia Kwiatkowska
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy