Leczniczy potencjał zupy miso

Miso to jedna z najbardziej charakterystycznych potraw kuchni japońskiej. Pasta na bazie sfermentowanej soi nie tylko jest smaczna i pożywna, lecz także uchodzi za sekret długowieczności Japończyków ze względu na unikalne właściwości prozdrowotne. Regularne spożywanie miso podnosi odporność, przedłuża młodość, neutralizuje toksyczne działanie alkoholu, a nawet chroni przed rakiem!



pixabay.compixabay.com

Zupa miso jest tradycyjną japońską pastą produkowaną ze sfermentowanych ziaren soi z dodatkiem jęczmienia lub ryżu, soli morskiej i drożdży. Czas fermentacji tej potrawy wynosi zazwyczaj od 3 miesięcy do 3 lat. Dzięki temu miso obfituje w cenne enzymy, bakterie kwasu mlekowego, a także witaminy (witaminy z grupy B, K2-MK7 i D) oraz substancje mineralne (fosfor, żelazo, wapń, potas). Znajdziemy w niej także kwas linolenowy i lecytynę. W jej składzie zawarte są ponadto aminokwasy niezbędne, przez co pasta jest unikalnym źródłem dobrej jakości białka. Na jej bazie przyrządza się pożywną zupę z dodatkiem glonów, tofu i makaronu ryżowego.

Badania naukowe wykazują, że największe działanie prozdrowotne mają zawarte w miso flawonoidy, czyli genisteina i daidzeina. Związki te blokują rozwój komórek rakowych, powodując, że patologiczne zmiany kurczą się i zanikają.

Co ciekawe, zawarta w japońskiej potrawie soja jest pozbawiona szkodliwych związków, które znajdują się w większości produktów sojowych. W procesie długotrwałej fermentacji toksyczne substancje ulegają neutralizacji i są zastępowane składnikami o działaniu prozdrowotnym.

Uważa się, że pasta miso jest jednym z sekretów zdrowia i długowieczności Japończyków. Spożywają oni potrawy na bazie sfermentowanej soi w postaci zup i przekąsek, dzięki czemu w ich kraju wskaźnik zachorowań na raka jest najniższy na świecie!

Oto pozostałe zalety umieszczenia miso w codziennym jadłospisie:
Fot. cyclonebill[CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com

Na szczęście, żeby skorzystać z nieocenionych właściwości miso, nie trzeba jechać do dalekiej Japonii. Zupę z miso można przygotować w domu.
Oto prosty przepis:

Składniki:
  • 1 łyżka oleju kokosowego nierafinowanego
  • pół szklanki posiekanej cebuli dymki
  • drobno posiekany ząbek czosnku
  • pół łyżeczki startego korzenia imbiru
  • 3 łyżki kuchenne pasty miso
  • 4 szklanki wody
  • pasta miso

Przygotowanie:
W naczyniu podgrzewamy olej kokosowy, a  następnie, na niewielkim ogniu, podsmażamy cebulkę i czosnek. Następnie dolewamy wodę, starty imbir i doprowadzamy mieszankę do wrzenia, po czym zdejmujemy ją z palnika. Dodajemy do pozostałych składników pastę miso i mieszamy wszystko do momentu aż składniki się ze sobą połączą. Powstałą gęstą zupę można wzbogacić ulubionymi przyprawami, grzybami, tofu, ziołami, glonami czy makaronem z ryżu.
Smacznego!
Alicja Chrząszcz


Bibliografia

  1. “http://www.sekrety-zdrowia.org”; data dostępu: 2017-04-28
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy