Mleko sojowe ‒ właściwości, skład i zastosowanie mleka sojowego

pixabay.com pixabay.com

Mleko sojowe zajmuje coraz więcej miejsca w naszej diecie. Trudno się dziwić, ziarna soi są doskonałym źródłem białka i zawierają wszystkie niezbędne dla człowieka aminokwasy. Dodatkowo mleko sojowe ma dużo zdrowych tłuszczów, witamin i składników mineralnych. Jednak należy pamiętać, że mleko sojowe mimo swoich zalet, posiada również wady.


Mleko sojowe to zdecydowanie najpopularniejsza alternatywa dla krowiego mleka. Powstaje poprzez namaczanie w wodzie ziaren soi. Uznaje się, że pozyskiwany w  ten sposób napój ma 10-krotnie mniej składników odżywczych niż same ziarna. Mimo to, nadal warto włączyć je do diety.

Izoflawony
  • chronią organizm przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki,
  • zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia i choroby nowotworowe.
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2.
  • zapobiegają osteoporozie
Mleko sojowe jest źródłem białka, bioaktywnego peptydu – lunazyny, ma mnóstwo minerałów - fosforu, potasu, sodu, wapnia i żelaza oraz witaminwitamin z grupy B (witamina B1, B2 i B6), choliny i witaminy E. Pomaga zwalczyć wiele dolegliwości, będących wynikiem niedoboru hormonów.  Kolejną zaletą mleka sojowego jego bogactwo w związki fitochemiczne, które pomagają zmniejszyć dolegliwości związane z menopauzą czy ograniczyć ryzyko rozwoju nowotworów piersi.

Dobroczynne izoflawony


Wielu lekarzy zalicza soję i jej przetwory do produktów mających silne właściwości antyrakowe. A to dzięki zawartym w soi izoflawonom o działaniu zbliżonym do estrogenu. Dotyczy to przede wszystkim nowotworów o podłożu hormonalnym, jak rak piersi i rak prostaty. W Japonii, Chinach czy Indonezji, gdzie spożycie produktów sojowych jest duże, poziom nowotworów hormonozależnych jest bardzo niski w stosunku do krajów zachodnich. Dane epidemiologiczne wskazują, że rak piersi występuje 4-krotnie rzadziej u kobiet azjatyckich niż u kobiet w krajach zachodnich. Uważa się także, że izoflawony chronią organizm przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki, skutecznie zmniejszając ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia i choroby nowotworowe.Pojawiły się także doniesienia, jakoby izoflawony zmniejszały ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Sugeruje się także, że spożycie izoflawonów zwiększa gęstość kości i zapobiega osteoporozie. Jednak nie ma na razie badań które potwierdziłyby powyższe tezy.   

pixabay.com
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy